خانه خبراخبار علمی پژوهشی استفاده از نقاط کوانتومی برای تولید LED با رنگ سبز خالص

استفاده از نقاط کوانتومی برای تولید LED با رنگ سبز خالص

توسط مدیر سایت
0 نظرات
ال ای دی

مرجع پلیمردربازارایران :محققان کانادایی با استفاده از نقاط کوانتومی کادمیمی موفق به ساخت LED با قابلیت تولید رنگ سبز خالص شدند. این LED می‌تواند برای تولید نمایشگرهای با کیفیت بالا استفاده شود. پژوهشگران با آلیاژ کردن نانوپلاکت‌های سلنید کادمیم و سولفید کادمیم در دمای باکوانتومیلا موفق به ساخت این LED شدند.

استفاده از نقاط کوانتومی برای تولید LED با رنگ سبز خالص

پژوهشگران دانشگاه تورنتو موفق به ساخت اولین دیود نشر نوری (LED) از جنس نانوذرات سلنید کادمیم شدند که شدت نور آن قابل تنظیم است. این LED می‌تواند نور سبز و آبی خالص ایجاد کند که بخشی از طیف الکترومغناطیس است که چشم انسان حساسیت بالایی به آن دارد.

از آنجایی که این LED پهنای باند بسیار باریکی دارد بنابراین حتی یک تغییر 10 نانومتری در طول موج نشری به وضوح قابل شناسایی است. از این ساختار می‌توان برای تولید نمایشگرهای با کیفیت بالا استفاده کرد.

نانوپلاکت‌های کلوئیدی چاه‌های کوانتومی دو بعدی هستند که از مواد نیمه‌هادی تشکیل شده اند. این مواد می‌توانند پهنای باند کم عرضی در حدود 10 نانومتر را ایجاد کنند. طول موج نشری این ادوات به سختی قابل کنترل است چرا که این طول موج به شدت به ضخامت لایه‌های اتمی وابسته است.

این گروه تحقیقاتی با آلیاژ کردن نانوپلاکت‌های سلنید کادمیم و سولفید کادمیم در دمای بالا موفق به حل این مشکل شدند. با این راهبرد، محققان موفق به تنظیم باندگپ این نیمه‌هادی‌ها شدند و در نهایت طول موجب تابشی را کنترل کردند.

LED ساخته شده با این روش، با ولتاژ 2.1 ولت کار می‌کند و قادر است محدوده طول موج بسیار باریکی در حدود 12.5 نانومتر ایجاد کند. رنگ ایجاد شده با این LED بسیار خالص است به طوری که این خالص‌ترین رنگ سبز ایجاد شده تا کنون است.

چشمان ما معمولاً به سختی می‌تواند تفاوت میان سایه رنگ‌ها را تشخیص دهد. محققان با استفاده از این LED می‌توانند رنگ خالص ایجاد کرده و از آن در ساخت نمایشگرهای با کیفیت‌تر استفاده کنند.ال ای دیکوانتومی

محققان این پروژه می‌گویند که قصد بهبود بیشتر کارایی LEDها را دارند. آن‌ها قصد دارند تا رنگ‌های دیگر را نیز به صورت خالص با LED ایجاد کنند.

نتایج این پژوهش در نشریه Nano Letters منتشر شده است.

منبع : nanotechweb.org

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است