خانه علمی پژوهشی لباس‌های ضد آتش با استفاده از نانوالیاف شیشه‌ای ساخته شد

لباس‌های ضد آتش با استفاده از نانوالیاف شیشه‌ای ساخته شد

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اجرای پروژه تحقیقاتی موفق به تولید نانو الیاف سیلیکا به روش الکتروریسی سل‌ ژل شده و برای نخستین بار به نانو نخ شیشه دست یافتند.

الیاف شیشه یکی از محصولاتی است که در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری پیدا کرده است. این ماده دارای ریشه معدنی چون سیلیس است و در صنایع خودروسازی، لوله سازی، تولید عایق‌های صنعتی و ساختمانی و تولید کامپوزیت‌ها (اختلاط مواد پلیمری و الیاف شیشه) از کاربرد وسیعی برخوردار است.

استفاده از الیاف شیشپودر الیاف شیشهه به عنوان عایق حرارتی بسیار رواج دارد ضمن آنکه در بسیاری از محصولات پلاستیکی به عنوان عامل تقویت‌کننده استفاده می‌شود. مواد کامپوزیتی که تحت عنوان (GRP) و یا Glass- Reinforced Plastics شناخته می‌شوند، از موارد مصرفی معروف الیاف شیشه است.

بر این اساس محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در طرحی موفق به تولید نانو الیاف سیلیکا به روش الکتروریسی سل‌ژل شده و برای نخستین بار به نانو نخ شیشه دست یافتند. این دستاورد حاصل پروژه کارشناسی ارشد مهندس مهسا کنگازیان و به راهنمایی دکتر علی‌اکبر قره‌آغاجی و دکتر مجید منتظر است.

از میان نانو الیاف معدنی، نانو الیاف سیلیکا به دلیل واکنش‌پذیری زیاد و در دسترس بودن ترکیبات سیلیکونی در طبیعت، بیشتر مورد مطالعه قرار می‌گیرند. الکتروریسی نانو الیاف معدنی با استفاده از روش سل ژل انجام می‌شود. در این روش از یک آلکوکسید فلزی مانند تترا اتیل اورتو سیلیکات (TEOS)استفاده شد. به منظور تولید نانو نخ شیشه، عملیات الکتروریسی با استفاده از دو نازل رو به روی هم با بارهای مخالف، یک سیلندر خنثی در وسط و همچنین یک واحد تاب دهنده انجام شد.

قطر نانو الیاف سازنده نخ در این پژوهش ۱۳۶ نانومتر بوده است و قطر کم نانو الیاف و نسبت سطح به حجم بالا سبب بهبود خواص نانو نخ شیشه تولید شده نسبت به نخ معمولی شده است.

برخی از خواص و ویژگی‌های نانو نخ شیشه تولید شده که آن را نسبت به نخ معمولی متمایز می‌کند شامل مواردی چون عایق حرارتی مناسب، مدول و مقاومت بالا، مقاوم در برابر سایش، مقاومت خمشی بالا، مقاومت بالا در محیط‌های اسیدی و جلوگیری از گسترش ترک‌های پلاستیک می‌شود.

نانو نخ شیشه تولید شده به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی عالی، به عنوان یک تقویت کننده ایده‌آل در صنعت کامپوزیت کاربرد دارد. همچنین نانو نخ شیشه به دلیل خاصیت عایق حرارتی مناسب برای تولید پارچه‌های ضدآتش، مصارف الکتریکی و بدنه هواپیما قابل استفاده است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است