خانه علمی پژوهشی منسوجات پلاستیکی برای خنک کردن بدن

منسوجات پلاستیکی برای خنک کردن بدن

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Nano kniting
مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان دانشگاه استنفورد موفق به ارائه  منسوجات پلاستیکی شدند که در روزهای گرم می‌تواند بدون صرف انرژی، بدن را خنک کند. یی چیو از محققان این پروژه می‌گوید: «تصور کنید به جای خنک کردن منزل، لباس‌هایمان بتواند ما را خنک کند، با این کار مصرف انرژی کاهش می‌یابد.»
Nano kniting
این گروه تحقیقاتی از ترکیب فناوری‌ نانو، شیمی و فتونیک برای تولید این ماده استفاده کردند. در این فناوری، خنک کردن با دو روش انجام می‌شود. اول این که نخ پنبه‌ای، موجب تبخیر عرق شده و در نهایت بدن را خنک می‌کند. دومین مسیر، استفاده از فناوری دفع پرتو مادون قرمز است که با استفاده از پلی‌اتیلن انجام می‌شود.
همه اجسام، حتی بدن ما، گرما را به صورت تابش مادون قرمز نشر می‌دهد که این انتشار به صورت امواج نامرئی انجام می‌شود. لباسی که بر تن داریم معمولاً این امواج مادون قرمز را به دام می‌اندازند؛ با این کار فرآیند گرم شدن بدن تشدید می‌شود. اما پژوهشگران دانشگاه استنفورد با استفاده از فناوری نانو، الیاف پلاستیکی تولید کردند که به این امواج اجازه می‌دهد بدون به دام افتادن از بدن خارج شود.
شانهوی از محققان این پروژه می‌گوید: «زمانی که در اتاق نشسته‌اید، 60 درصد از گرمای بدن‌تان از طریق امواج مادون قرمز دفع می‌شود، با این حال تاکنون تحقیقاتی درباره طراحی لباس‌هایی با قابلیت دفع این تابش‌ها انجام نشده است.»
این گروه برای آزمایش عملکرد این فناوری، محصول تولید شده را روی بدن قرار داده و دمای سطح بدن را با زمانی که یک لباس معمولی به تن باشد مقایسه کردند. نتایج نشان داد که هر نوع پوششی می‌تواند پوست را گرم‌تر کند در حالی که این فناوری می‌تواند با جلوگیری از به دام افتادن پرتوهای مادون قرمز، پوست را خنک‌تر نگه دارد. این گروه نشان دادند که وجود یک لباس نخی دمای پوست را 2 درجه بالاتر از حالتی می‌برد که این فناوری مورد استفاده قرار گرفته باشد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است