خانه علمی پژوهشیمقالات ذخیره آب با پلیمرهای سوپر جاذب

ذخیره آب با پلیمرهای سوپر جاذب

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

تهویه خاک تحت عنوان سوپر جاذب‌های پلیمری باعث کاهش نیاز به آبیاری برای محصولات کشاورزی خواهد شد که این امر توسط ذخیره آب و مواد غذایی و سپس انتشار آن‌ها در شرایط خشکسالی انجام می‌شود.

ذخیره آب با پلیمرهای سوپر جاذب

به گزارش گروه ترجمه و تهیه محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)،خشکسالی یکی از بزرگترین مشکلات در ارتباط با کاهش محصولات کشاورزی و در عین حال عدم ذخیره آب، مسئله بسیاری از کشورها نیز می‌باشد. همچنین رشد جمعیت و تقاضا برای آب در آینده نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین پیدا کردن راه‌کارهایی برای بهبود بهره‌وری آب در بخش کشاورزی بسیار ضروری است.

یکی از راه‌های مقابله با این مسئله استفاده از پلیمرهای سوپر جاذب (SAPs) می‌باشد. این سیستم‌ها قادر به جذب و نگه‌داری آب 1000 برابر بیشتر از اندازه و وزن خود هستند. پلیمرهای سوپر جاذب در حال حاضر در بخش‌های مختلف نظیر کشاورزی، باغداری، داروسازی، بسته‌بندی مواد غذایی، حفاری نفت و غیره استفاده می‌شود. هیدروژل‌های سوپرجاذب (SAHs) به دلیل خواص منحصر بفرد خود نسبت به SAPs بهتر عمل می‌کنند اما به دلیل هزینه بالای تولید آن و اثرات زیست محیطی، دامنه کاربرد آن محدود می‌باشد.

در مقاله زیر که در مجله Pertanika Journal of Tropical Agricultural Science (JTAS). به چاپ رسیده است به بررسی SAPs و SAHs بر روی خاک‌ها، گیاهان و مقدار آب مورد نیاز که می‌تواند توسط پلیمرهای سوپر جاذب ذخیره شود می‌پردازد.

پژوهشگران دریافتند این مواد باعث ذخیره آب و مواد غذایی و انتشار آن‌ها به درون خاک خواهد شد و همچنین گیاهان را قادر به تولید دانه تحت شرایط آبیاری محدود خواهد کرد. ظرفیت ذخیره‌سازی آب آن‌ها تا پنج سال طول می‌کشد. همچنین این مواد باعث بهبود سرعت جوانه زنی دانه و رشد ریشه خواهد شد. علاوه بر این مواد سوپر جاذب می‌توانند آلودگی خاک را کاهش دهند و در نتیجه باعث بهبود آب زه کشی می‌شود.

دانلود کامل مقاله:

The Effects of Superabsorbent Polymers on Soils and Plants

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است