خانه علمی پژوهشی برس‌های پلیمری برای دستگاه‌های پزشکی در تماس با خون

برس‌های پلیمری برای دستگاه‌های پزشکی در تماس با خون

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

پژوهش‌های صورت گرفته بر روی اصلاح سطح برس‌های پلیمری توسط پژوهشگرانی از آلمان و جمهوری چک نشان داد که این امر سبب کاهش رسوب و چسبندگی در سرتاسر خون، پلاسمای خون یا سلول‌های خونی خواهند شد.

برس‌های پلیمری

به گزارش گروه ترجمه و تهیه محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، مشکل عمده تمام دستگاه‌های پزشکی مصنوعی که در تماس با جریان خون انسان هستند نظیر کاتتر، استنت، پیوندهای عروق، دریچه‌های قلب، کلیه‌های مصنوعی می‌توانند پس از کاشت مشکلات جدی را به وجود آورند. خون با پروتئین‌های محلول در خودش با سطوح دستگاه‌های پزشکی واکنش می‌دهد و تولید رسوب می‌کند، این رسوب می‌تواند باعث بروز عوارض ترومبوآمبولیک شود که در نهایت منجر به مرگ خواهد شد. بنابراین طراحی پوشش‌هایی با خواص ضد رسوبی در دستگاه‌های پزشکی مصنوعی یک هدف عمده در این پژوهش می‌باشد. امروزه برای جلوگیری از رسوب، تمرکز بر روی برس‌های پلیمری است تا پوشش‌های بسیار نازک. پژوهشگران چهار برس پلیمری فرا نازک مختلف را بر روی سطح طلا رشد دادند. سپس این بسترها برای مقاومت به رسوب مورد آزمون قرار گرفتند. بنابراین سطح با سلول‌های خونی مختلف و پلاسمای غنی از پلاکت مورد تماس قرار گرفت.

پژوهشگران نشان دادند که تمامی برس‌های پلیمری باعث افزایش خاصیت تر شوندگی سطح خواهند شد. تصور می‌شود تر شوندگی یکی از نشانه‌های مقاومت به تشکیل رسوب می‌باشد. مورفولوژی سطح تقریبا بر روی تشکیل رسوب تاثیر گذار است و ناهمواری زیاد و سوراخ‌های ریز رسوب‌دهی را افزایش می‌دهد، اما برس‌های پلیمری دارای سطحی صاف و هموار بدون هیچ گونه سوراخ های ریز می‌باشد. جذب سطحی برگشت ناپذیر با محلول‌های مدل از سرم انسانی آلبومین، فیبرینوژن و پلاسمای رقیق نشده خون انسان بررسی شده است. هر چهار برس به طور کامل از تشکیل رسوب جلوگیری نمودند. هر چهار برس پلیمری از جذب گلبول‌های قرمز و لوکوسیت ها جلوگیری نموده و جذب پلاکت‌ها و خون را کاهش می‌دهد. برس پلیمری پلی HPMA مناسب‌ترین گزینه در این مورد می‌باشد چرا که هیچ رسوبی از سلول‌های خونی را از خود نشان نداد و کمتر از 25% از سطح آن از اجزای سلولی خون پوشیده شده است.

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است