خانه خبراخبار اقتصادی با قراردادهای بلندمدت بورس کالا می توان دغدغه های بازیگران پتروشیمی را رفع کرد

با قراردادهای بلندمدت بورس کالا می توان دغدغه های بازیگران پتروشیمی را رفع کرد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
بورس

مرجع پلیمر در بازار ایران: به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، دکتر حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به اقدامات و نتایج راهبردی که طی ۶ ماه اخیر در بورس کالای ایران رخ داده است اشاره کرد و گفت: صدور رای نهایی شورای رقابت مبنی بر حضور همه جانبه معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران، یکی از مهمترین اقدامات اخیر بوده که براساس مصوبه اخیر شورای رقابت، شرکت های پتروشیمی موظفند درخواست پذیرش محصول های خود را در بورس کالا ظرف مدت یک ماه ارسال کنند.

بورس

حامد سلطانی نژاد اظهار داشت: اخذ مصوبه دستورالعمل بازارگردانی و مصوبه دستورالعمل پذیرش صندوق های کالایی از سازمان بورس و اوراق بهادار، ارائه پیش نویس دستورالعمل تابلوی مناقصه جهت تصویب در سازمان بورس و اوراق بهادار از دیگر اقدامات بورس کالای ایران بوده است.

به گفته سلطانی نژاد، جهش میزان تامین مالی در قالب اوراق سلف موازی استاندارد (۳۹ برابر) و جهش در معاملات گواهی سپرده کالایی (۲۳۰ برابر) نسبت به دوره مشابه سال قبل از دیگر اقدامات موفقیت آمیز بورس کالای ایران طی شش ماه اخیر بوده است.

همچنین وی در رابطه با به اقداماتی که در حوزه کشاوری تا کنون صورت گرفته اشاره کرد و گفت:  معامله ۹۲۳ هزار تن جو دامی متعلق به ۵۱ هزار کشاورز در قالب ماده ۳۳ در کنار تعامل با سازمان امور مالیاتی در راستای برطرف نمودن ابهامات مالیاتی گواهی سپرده کالایی، رشد ۱۵۶ درصدی صدور کد مشتری نسبت به دوره مشابه سال قبل، صدور ۱۳۹ مجوز جدید فعالیت به شرکت های کارگزاری، پذیرش ۱۴ انبار جدید و افزایش انبارهای پذیرش شده بورس به ۵۰ انبار از جمله اقداماتی هستند که موجب رشد حوزه کشاورزی شده اند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه این نشست به معاملات آنلاین گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و اظهار داشت: معاملات آنلاین گواهی سپرده کالایی  نیز یکی از اقداماتی بود که در شش ماهه ابتدایی سال جاری صورت گرفت و تاکنون ثمرات خوبی را برای این بازار مالی در پی داشته است.

وی افزود: تعامل نزدیک با فعالان بازار و زمینه سازی برای فعالیت آن ها در بورس از دیگر اقدامات بورس کالا طی این مدت بوده است. همچنین حضور بنکدارها در بورس کالا موضوع مهمی بود که در حال پیگیری است و آن ها به عنوان واسطه هایی که کالا را خریداری می کنند و به دست مصرف کننده خرد می رسانند، شرایط راحت تری برای خریداران خرد فراهم می کنند که این موضوع موجب شفافیت کار بنکدارها نیز خواهد شد.

انبارهای بورس کالا در مناطق آزاد

سلطانی نژاد تصریح کرد: بحث استفاده از انبارهایی که در منطقه آزاد است چه در زمینه صادرات و چه واردات از جمله محورهایی است که زیرساخت هایش صورت گرفته و انبارهای منطقه آزاد اروند به عنوان اولین پایلوت صادرات کالا استفاده خواهد شد.

به گفته مدیر عامل بورس کالای ایران بحث عضویت در فدراسیون جهانی بورس ها (WFE)یکی از اتفاقاتی بود که در شش ماه اول سال جاری صورت گرفت و ساز و کاری فراهم شد که از تجربیات جهانی برای پیشرفت بازارهای کالایی استفاده کنیم و آن چیزی که سال ها به دنبالش هستیم این است که عرصه ای وجود داشته باشد تا بتوانیم با تمامی بورس های کالایی دنیا در زمینه تبادل اطلاعات همکاری داشته باشیم.

بحث مذاکره با کشورهای همسایه را نیز جهت عرضه بدون واسطه کالاهای صادراتی توسط تولیدکنندگان ایرانی از طریق بورس همچنان در دستور کار داریم و متاسفانه اتفاقاتی که در این کشورها شاهد بودیم که یک مقدار روند را کندتر کرد اما امیدواریم به زودی بعد رفع این مشکلات و ثبات در این کشورها شاهد از سرگیری همکاری با آن ها باشیم.

وی در رابطه اقدام مهمی که در زمینه راه اندازی  بازار مشتقه ارزی صورت گرفته است گفت: یکی از زیر ساخت هایی که لزوم آن در بورس کالا و برای راه اندازی بازارهای مالی جدید به ویژه بازار آتی ارز احساس می شد و به نظر می رسید هر چه زودتر باید فراهم شود، زیر ساخت های علمی و مبانی تئوریک بود بر همین اساس تصمیم گرفتیم منبعی را فراهم کنیم تا اگر کسی سوالی در زمینه بازار مشتقه داشت به آن مراجعه کند بر همین اساس در این زمینه کتابی را با عنوان “پوشش نوسانات نرخ ارز” منتشر و به دست فعالان بازار ارز رساندیم.

به گفته وی ، بحث اصلاح ساختار مالی و افزایش سرمایه شرکت به ۹۰۰ میلیارد ریال نشان می دهد که بورس کالای ایران زمینه بزرگ شدن را دارد و می تواند نقش موثری را در اقتصاد کشور ایفا کند.

قرارداد بلندمدت پتروشیمی ها با مشتریان ثابت

سلطانی نژاد در رابطه با حوزه پتروشیمی عنوان کرد: در بازار پتروشیمی نیز تا به حال تعادل خوبی ایجاد شده و نشان دهنده آن است که عرضه کنندگان محصولات پتروشیمی تعامل خوبی با بورس کالای ایران داشته اند و برنامه های عرضه خود را به بورس اعلام کرده اند که این اتفاق در آرامش و تعادل بازار تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: ایجاد زیرساخت های لازم برای معامله محصولات در قالب قراردادهای بلندمدت هم موضوع مهمی است؛ در این زمینه شرکت های پتروشیمی که مشتریان ثابتی را در حوزه پایین دست دارند می توانند با قیمت هایی که در بورس کشف می شود، قراردادهای بلند مدت منعقد کنند. در این بین دغدغه هایی در خصوص قراردادهای بلندمدت وجود دارد که بیشتر به بحث «قیمت» و «ایفای تعهدات طرفین» مربوط می شود که در بورس کالای ایران با ساختار سازی صورت گرفته ، همه این مشکلات تا حدود زیادی مرتفع شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه تاکید کرد: اتفاق خوب دیگری که طی ماه های اخیر از سوی بورس کالا در حوزه پتروشیمی رخ داد، پالایش خریداران محصولات پتروشیمی بود به طوریکه برخی از خریدارانی که بیشتر حالت واسطه گری مخرب داشتند از گردانه رقابت حذف شدند.

معامله ۳۸۰ هزار تن شکر

سلطانی نژاد در مورد عرضه شکر در بورس کالای ایران گفت: در حوزه شکر کمک به ایجاد تعادل در بازار شکر از طریق تسهیل معاملات آن در بورس ایجاد شد تا شرایطی همچون تسهیل صدور کد معاملاتی برای مشتریان، تسهیل زمینه حضور بنکداران، همکاری نزدیک با عرضه کنندگان و پیگیری افزایش عرضه از طریق وزارت جهاد کشاورزی صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: اگر نگاهی به معاملات شکر در بورس کالا بیاندازیم، متوجه تعادل قیمت ها خواهیم شد و همچنین در مقابل عرضه ۵۸۵ هزار تنی این محصول، معامله ۳۸۰ هزارتن شکر در آمار معاملات بورس کالای ایران ثبت شده است.

اهم برنامه ها تا پایان سال

مدیر عامل بورس کالای ایران در ادامه به برنامه های بورس کالا در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: معاملات قراردادهای اختیار معامله (آپشن) روی محصولاتی همچون سکه و ذرت خواهیم داشت که امیدواریم تا پایان سال راه اندازی شود.

به گفته سلطانی نژاد، برای راه اندازی یک ابزار مالی جدید همچون آپشن، رویکرد آگاهی بخشی توسط رسانه ها نیاز است به طوریکه بازارهای آتی و آپشن می توانند در تنظیم بازارهای مختلف به خصوص کشاورزی نقش ویژه ای را ایفا کنند.

به گفته وی راه اندازی معاملات قراردادهای آتی ارز و پی وی سی، معاملات گواهی سپرده کالایی محصولات صنعتی و پتروشیمی، تابلوی مناقصه و معاملات زنجیره ای سلف از دیگر برنامه های بورس کالای ایران تا پایان سال خواهد بود.

وی در پایان افزود: زمینه سازی برای راه ندازی معاملات تهاتری، افزایش ساعات معاملاتی بازار قراردادهای آتی، اجرای سیاست قیمت تضمینی در خصوص ذرت، پیگیری عرضه ۳ میلیون تن گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی، پیگیری راه اندازی معاملات اوراق مجوز کالایی، طراحی مدل کسب و کار برای بازار فیزیکی و مشتقه به تفکیک گروه های کالایی، طراحی و اجرای سیستم مدیریت ریسک یکپارچه و طراحی و اجرای سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت از دیگر اقدامات پیش روی بورس کالا است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: همچنین یکپارچه سازی سامانه های معاملاتی، عمومی سازی و توسعه سرویس های انتشار اطلاعات، تالیف، ترجمه و انتشار کتاب هایی به منظور تبیین و آگاه سازی در خصوص رویکردهای حمایتی از بخش کشاورزی از طریق بورس‌های کالایی، طراحی قانون قبض انبار و شناسایی سازوکارهای  بورس های کالایی و مشتقه دنیا نیز از مهمترین عملکردها و اقداماتی است که در دستور کار بورس کالای ایران قرار دارد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است