خانه علمی پژوهشی تولید فیلم‌های نانو کامپوزیت بسته بندی کشاورزی در استان سمنان

تولید فیلم‌های نانو کامپوزیت بسته بندی کشاورزی در استان سمنان

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نانوکامپوزیت

مرجع پلیمر در بازار ایران: حمید رضا اصغری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه  فیلم‌های نانو کامپوزیت بسته‌بندی محصولات تازه‌ی باغی با هدف افزایش دوره‌ نگهداری غالب محصولات باغی فسادپذیر توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور شاهرود این پارک تولید شد، ابراز داشت: منظور از فیلم، پلیمرهای پلاستیکی است که به منظور بسته‌بندی محصولات باغی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از ضخامت کمی در حد میکرون برخوردار بوده و انعطاف پذیر است.

وی با بیان اینکه یکی از معضلاتی که در بحث صادرات و انتقال محصولات تازه باغی وجود دارد ضایعات و عمر پس از برداشت کوتاه است، افزود: از طرفی استفاده از فیلم‌های پلیمری موجود علاوه بر مشکلات زیست محیطی و تجزیه ناپذیر بودن، برخی معایب دیگر از قبیل عدم استحکام کافی یا عدم سیل حرارتی (دوخت حرارتی) در دمای بالا و پایین بودن نفوذپذیری در برابر گازها از قبیل اکسیژن، دی‌اکسیدکربن و بخار آب را نیز دارد.

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری استان سمنان در توضیح علت استفاده از نانوکامپوزیت، گفت: نانو ذراتی که در بسته‌بندی اختراعی این شرکت استفاده می‌شود نانوذرات رس و اکسید تیتانیوم است که هدف از استفاده از این نانوذرات افزایش نفوذپذیری فیلم‌های بسته بندی و استفاده از خواص ضدمیکروبی نانوذرات و همچنین افزایش استحکام و خواص مکانیکی و حرارتی فیلم‌های مذکور است.

اصغری همچنین با بیان اینکه این به این معنا است که میوه‌ بسته‌بندی شده با فیلم‌های مذکور قابلیت نگهداری بیشتری نسبت به فیلم‌های موجود در بازار دارد، ادامه داد: برای مثال میوه‌ زردآلوی بسته بندی شده با فیلم‌های تولیدی این شرکت قابلیت نگهداری تا دو ماه در دمای پنج درجه سانتی گراد و ۱۲ روز در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد را دارد و این حالی که اگر از این فیلم‌ها استفاده نشود، دوره نگهداری زردآلود در دمای پنج درجه حداکثر یک ماه و در دمای ۲۵ درجه تنها سه تا پنج روز خواهد بود.

وی نتایج حاصله از آزمایش‌های انجام شده با فیلم‌های تولیدی این شرکت را رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: فیلم‌های نانوکامپوزیت تولیدی شرکت تاکنون برای بسته‌بندی محصولات تازه‌ باغی از قبیل گوجه فرنگی، زردآلو، گلابی، هلو، پسته‌ی تازه، قارچ تکمه‌ای و انگور استفاده شده و نانوذرات استفاده شده برای تولید فیلم‌های نانوکامپوزیت تولیدی شرکت سپنتا ناروان پیش از این توسط «اف دی ای» (سازمان خواربار جهانی آمریکا) تاییدیه سلامت دریافت کرده است.

شرکت دانش بنیان مبدع این روش، هم‌اکنون با طرح «کشت و بافت گیاهان زینتی» در مرکز رشد واحدهای فناوری شاهرود پارک علم و فناوری استان سمنان مستقر و تاکنون ۳۵۰ میلیون ریال از تسهیلات این مرکز استفاده کرده است.

همچنین اختراع «فیلم‌های نانو کامپوزیت بسته‌بندی محصولات تازه‌ی باغی» این شرکت موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع از مرکز مالکیت معنوی شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است