خانه خبر استخوان‌های هایپر لاستیک پرینت شده آینده عمل‌های جراحی ترمیمی خواهند بود

استخوان‌های هایپر لاستیک پرینت شده آینده عمل‌های جراحی ترمیمی خواهند بود

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

تحقیقات جدید در زمینه پزشکی ترمیمی منجر به تولید یک ماده مصنوعی با منشا طبیعی موسوم به «استخوان هایپر لاستیکی» شده است که می توان با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی آن را تبدیل به اسکلتی موقتی برای ترمیم استخوان های طبیعی کرد. یا از آن به عنوان ایمپلنتی دائمی بهره برد. در ادامه با مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) همراه باشید.

استخوان‌های هایپر لاستیک

خواص ویژه این ماده سبب می شود بتوان آن را بدون ایجاد حساسیت و مقاومت ایمنی در بدن بیمار کاشت تا هم به عنوان یک داربست از ساختار استخوانی آسیب دیده تا زمان ترمیم مجدد حمایت نماید، هم خود نقش استخوان مصنوعی را بر عهده بگیرد.

استخوان هایپر لاستیک هنوز روی انسان ها آزمایش نشده، اما تست های حیوانی آن با موفقیت های چشمگیری همراه بوده است.

عنصر اصلی سازنده هایپر لاستیک، یک ماده معدنی طبیعی بر پایه کلسیم با نام هیدروکسی آپاتیت (hydroxyapatite) است که مشابه آن در استخوان های انسانی نیز یافت می شود.

این ماده در اصل بسیار شکننده است، اما محققین آن را با پلیمری خاص ترکیب نموده اند تا خاصیت انعطاف پذیری پیدا کند. حال می توان این ماده خام را با استفاده از یک پرینتر سه بعدی به شکل ایمپلنت دلخواه درآورد.

hyperelastic_bone_squeeze

خاصیت اصلی استخوان هایپر لاستیک، علاوه بر سازگاری با محیط درونی بدن، قابلیت تغییر شکل آن در زیر فشار یا ضربه و سپس بازگشت به حالت اولیه است. علاوه بر این، متخلخل بودن این ماده، آن را بیش از پیش برای جایگزینی با استخوان های طبیعی ایده آل می سازد، چرا که کمک می کند رگ های خونی از میان این فضاها عبور کرده و خون رسانی به بافت های آسیب دیده بدون مشکل انجام گیرد.

طبق اعلام تیم توسعه، هنوز زمان زیادی تا نهایی شدن این تحقیقات باقی مانده و بعید است تا پنج سال آینده بتوان از آن در درمان نقص عضوهای انسانی بهره برد.

استخوان هایپر لاستیک ماده ای بسیار ایده آل است، چرا که منشا آن طبیعی بوده و تولید آن هزینه چندانی ندارد. می توان آن را در دمای محیط پرینت کرد و به هر شکل دلخواهی در آورد.

منبع: Digiato

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است