خانه خبراخبار اقتصادی دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی: مصوبه شورای رقابت را قبول نداریم

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی: مصوبه شورای رقابت را قبول نداریم

توسط مدیر سایت
0 نظرات
اخبار

مرجع پلیمر در بازار ایران: احمد مهدوی ابهر دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: مصوبه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی از سوی شورای رقابت با اشکال و ایرادهای اساسی مواجه بوده و مواردی که به عنوان عرضه مجاز مواد پتروشیمی در بازار خارج از بورس کالا عنوان شده، قابلیت اتکا ندارد.

مهدوی ابهر گفت: از جمله مواردی که به عنوان عرضه خارج از بورس کالا مجاز شمرده شده، انتقال محصولات پتروشیمی بین‌ مجتمعی از طریق لوله بین دو مجتمع پتروشیمی است، در حالی که خوراک بین مجتمعی همواره و صرفاً از طریق خط لوله برقرار نمی شود.

وی افزود: محصولاتی همچون نفتا همواره با تانکر بین مجتمع ها حمل می شود و یا اتفاق افتاده که یک واحد پتروشیمی مستقر در تبریز برای دریافت خوراک و مواد مورد نیاز خود اقدام به حمل مواد با تانکر از مجتمع های مستقر در اراک می کند.به گفته وی خوراک بین مجتمعی نباید مشمول عرضه مستقیم در بورس کالا شود و این کار اشکال دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه خرید محصولات پتروشیمی خاص در مدت محدود معنی ندارد، گفت: اینکه یک مجتمع یا واحد تولیدی به طور مثال تنها دو بار در سال متقاضی مواد اولیه باشد، بی معنی است، چرا که تولید باید در طول سال استمرار داشته باشد.

اخبار

وی افزود: وقتی تعداد مصرف کننده محصولات پتروشیمی محدود است و به طورمثال یک واحد تولیدی نیازمند محصولی همچون پلی پروپیلن از یک فروشنده مشخص است، باید قادر باشد تا در خارج از بورس کالا معامله کرده و مواد خود را به دست آورد. از طریق این موضوع در حق واحد های بالادستی و پایین دستی نیز اجحاف نخواهد شد.

مهدوی ابهر در باره مجاز بودن آن دسته از معاملات محصولات پتروشیمی در خارج از بورس که توسط دولت مشمول تخصیص یارانه مستقیم و قیمت گذاری از طریق مراجع ذی صلاح می‌شود، نیز گفت: این موضع به معنای این است که متقاضی کالا برای تنها یک تولید کننده وجود دارد، اما به اجبار باید لقمه را بالای سرتان بچرخانید و برای بدست آوردن مواد به بورس مراجعه کنید.

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه مصوبه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی شورای رقابت با ایرادهای اساسی مواجه است، درباره عدم اشاره به تخصیص 30 درصدی مواد پتروشیمی مجتمع های بالادستی به واحد های پایین دستی در این مصوبه گفت: پیش از این برای جلوگیری از بروز مشکلات فنی برای تعاونی‌ها و واحدهای پایین دستی پتروشیمی درصد اندکی از مواد به طور مستقیم به واحد های پایین دستی از طریق اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی اختصاص داده می‌شد.

وی ادامه داد: مطابق با تقاهم نامه‌ای که به تازگی با اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی منعقد شد، باید 30 درصد از کل مواد تولیدی مجتمع های بالادستی به منظور حمایت از واحدهای متوسط و کوچک پایین دستی به طور مستقیم طی مدت شش ماه به این بخش اختصاص داده شود و در صورت کسب نتایج قابل قبول این روند ادامه یابد، اما با مصوبه جدید شورای رقابت وضعیت این قرارداد دچار ابهام شده و معلوم نیست، اجرا شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است