خانه خبراخبار علمی پژوهشی روش جدید برای تولید پوشش های پلی یورتان شفاف، عاری از فلوئور و ضد لک

روش جدید برای تولید پوشش های پلی یورتان شفاف، عاری از فلوئور و ضد لک

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلی یورتان

به نقل از دپارتمان علمی مرجع پلیمر بازار ایران (پلیم پارت) : دانشمندان کانادایی در حال حاضر روشی جدید برای تولید پوشش‌های شفاف و مقاوم به لکه در برابر هر دو آلاینده آب و محلول در روغن، معرفی کرده‌اند. بر خلاف روش‌های قبلی، در این روش از مواد فلوئور دار استفاده نمی‌شود در نتیجه پوشش‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای ارزان تر و سازگارتر با محیط زیست می‌باشند.پلی یورتان

روش های قبلی برای ساخت پوشش‌های مقاوم به لکه به طور گسترده قابل اجرا نبوده اند زیرا پوشش های مذکور فاقد  و مقاومت پوششی می‌باشند. پوشش‌های فلوئوردار برای کاربرد گسترده بسیار گران هستند و باعث آلودگی‌های زیست محیطی می‌شوند.

روش جدید که توسط تیمی از دانشگاه شفافیت لازمه کویین توسعه پیدا کرده است باعث تولید پوشش های پلی یورتان فاقد فلوئور و یک نوع ارزان قیمت از پلاستیک شده است. پوشش جدید تا ضخامت 10 میکرومتر شفاف باقی می‌ماند که باعث دفع هر دو نوع آلودگی آبی و روغنی می‌شود.

این پوشش های جدید از طریق پیوند زدن زنجیره‌های جانبی با پلی دی متیل سیلوکسان (روغن سیلیکونی زیست سازگار مورد استفاده در پزشکی) بدست می‌آید. در سطح، زنجیرهای جانبی سیلیکون باعث تشکیل فیلم مایع روان و نازکی می‌شوند.

پوشش جدید باعث دفع جوهر، اثر انگشت و رنگ می‌شود و همچنین خواص ضد لک خود را پس از سمباده خوری نیز حفظ می‌کنند. محققان این حالت ارتجاعی را در اثر بالا آمدن زنجیرهای جانبی پلی دی متیل سیلوکسان به سطح جدید می‌دانند که باعث بازسازی لایه آسیب دیده می‌شود.

از کابردهای این پوشش‌ها می‌توان به صفحه لمسی تلفن‌های همراه، دستگاه‌های الکترونیک قابل حمل و پوشش‌ های نقاشی های دیواری اشاره کرد.

منبع: Chemistryviews

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است