خانه خبراخبار علمی پژوهشی مرکز ایمنی نانو‌ مواد مهندسی‌ ‌شده

مرکز ایمنی نانو‌ مواد مهندسی‌ ‌شده

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران: نانو مواد مهندسی شده (ENMs)، قطر کمتر از 100 نانومتر(یک میلیونم میلی متر) دارند و در تولید جوهرهای دیجیتالی، حفاظت بهتر کرم های ضدآفتاب در مقابل نور آفتاب، پیشگیری از بیماری های عفونی و غیره کاربرد دارند. اما با گسترش این فناوری، درباره ریسک بالقوه‌ای که نانو‌‌مواد مهندسی شده برای سلامتی و محیط زیست ایجاد می‌کنند، سوالاتی مطرح می‌شود.

nano safe

محققین مرکز تحقیقاتی ایمنی نانو (Harvard-NIEHS)، در حال بررسی مزایا و معایب نانو‌مواد مهندسی‌شده و تدوین استانداردهایی در این زمینه هستند. به گفته‌ مدیر این مرکز، دکتر فیلیپ دموکریتو (Philip Demokrito)، هدف اصلی این پروژه توسعه فناوری نانو به عنوان بازوی علمی و اقتصادی است، در حالی که موارد مربوط به سلامتی مردم نیز اهمیت دارد. وی اضافه کرد: اگر قوانین بیولوژیکی نانو رعایت شود، نانو مواد ایمن تری طراحی خواهند شد.

نانو مواد مهندسی شده از طریق استنشاق، گوارش و تماس پوستی وارد بدن می شوند و طبق مطالعات سم‌شناسی تا حدودی می تواند به داخل سلول ها و بافت‌ها نفوذ کند و باعث آسیب‌های بیوشیمیایی شود. با توجه به اینکه علم نانوذرات نسبتا جدید است، در حال حاضر هیچ استانداردی برای ارزیابی ریسک های سلامتی نانو مواد مهندسی شده یا حتی نحوه مطالعه‌‌ فعل و انفعالات بیولوژیکی نانومواد وجود ندارد.
وظیفه اصلی مرکز تحقیقاتی ایمنی نانو، بررسی خطرات بالقوه‌ نانو‌مواد مهندسی شده است. این تیم همچنین یک “کتابخانه مرجع” برای نانومواد ایجاد کرده‌است که در تحقیقات سم‌شناسی و ایمنی مورد استفاده قرار خواهد‌ گرفت. با استفاده از این کتابخانه، محققین توانایی خواهند داشت نانوموادی که ممکن است بر سلامتی تاثیر داشته باشند را بررسی کنند.
این مرکز با سرمایه 4 میلیون دلاری موسسه ملی علوم سلامت محیط زیست(NIEHS) تاسیس شد و تنها مرکز تحقیقاتی ایمنی نانو است که از NIEHS کمک مالی دریافت می‌کند. همچنین این مرکز هماهنگ‌کننده پروژه های تحقیقاتی سم‌شناسی نانو در سطح ملی است. علاوه بر محققین فعلی این مرکز، دانشمندان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد John A. Paulson (SEAS)، MIT، دانشگاه ماین و دانشگاه فلوریدا در پروژه‌های جدید همکاری خواهند کرد.
این مرکز در سال 2010 در دپارتمان سلامت محیط زیست دانشکده هاروارد ایجاد شده است.

منبع: روابط عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است