خانه خبراخبار اقتصادی اتحاديه پايين‌دستی پتروشیمی رقيب بورس كالا مي‌شود

اتحاديه پايين‌دستی پتروشیمی رقيب بورس كالا مي‌شود

توسط مدیر سایت
0 نظرات
خبر

مرجع پلیمر در بازار ایران: نصرالله رضا‌زاده طرقی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در گفت‌وگو با تعادل گفت: در شرایط فعلی تنها یك گزینه برای تنظیم بازار وجود دارد و آن اینكه توزیع مواد پلیمری تنها از طریق بورس كالا برای مجتمع‌های پایین‌دستی صورت گیرد.

خبر

وی افزود: در این میان به دلیل اینكه اتحادیه سراسری صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بر بیش از 40تعاونی‌های صنفی در هر استان اشراف دارد و درمجموع فعالیت حدود 5600واحد صنفی عضو آنها، می‌توانند نظارت بهتری بر نظام توزیع و سهمیه‌بندی مواد پتروشیمی به این مواد داشته باشد.

بر اساس توافق صورت گرفته در حالی پیش از این 10درصد از مواد پتروشیمی برای تخصیص به صنایع پایین‌دستی در اختیار شبكه توزیع خرده‌فروشی اختصاصی اتحادیه سراسری پتروشیمی قرار می‌گرفت كه بر اساس تفاهمنامه‌یی جدید با انجمن كارفرمایی پتروشیمی مقرر شده برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای خرده فروشی در بورس كالا تخصیص مواد پتروشیمی تا 30درصد افزایش یابد.

این مقام مسوول با بیان اینكه تنظیم بازار و حفظ تعادل در نظام عرضه و تقاضا از طریق به‌كارگیری شبكه مویرگی خرده‌فروشی از مزایای این توافقنامه خواهد بود، عنوان كرد: این توافقنامه می‌تواند بخشی از باری كه از سمت تقاضا بر دوش بورس كالاست را تسهیل كرده و شرایط بهتری برای نظام توزیع در واحد‌های متوسط و كوچك پایین‌دستی فراهم می‌كند.

به باور وی، در این فرآیند عرضه محصولات از طریق بورس كالا یا اتحادیه سراسری پتروشیمی به بهبود دسترسی مصرف‌كننده واقعی به مواد می‌شود كه انتظار برای تكمیل صحیح زنجیره توزیع را فراهم می‌كند.

رضا‌زاده با رد هرگونه شائبه برای خروج پتروشیمی‌ها از بورس كالا عنوان كرد: در حال حاضر جایگزینی بهتر از بورس كالا برای عرضه محصولات پتروشیمی وجود ندارد. واقعیت نشان می‌دهد آنچه منجر به تصمیم‌گیری متولیان وزارت صنعت می‌شود ناشی از گزارش‌ها و آمارهای اشتباهی است كه ماخذ دقیقی ندارند. وی افزود: با اتكا به آمار‌ها و مستندات دقیقی كه در اتحادیه سراسری پایین‌دستی وجود دارد، می‌توان ادعا كرد 180هزار شغل به لحاظ افت تولید در سال 94 در صنایع پایین‌دستی از بین رفته است. این در حالی است كه گزارش‌های ارائه شده به نهاد ریاست‌جمهوری و دیگر ارگان‌های دولتی منجر به تردید‌هایی برای متولیان كشور شده است.

این مقام مسوول با بیان اینكه پیشرفت‌های بزرگی در زمینه تسهیل فرآیند توزیع مواد پتروشیمی در صنایع پایین‌دستی فراهم شده است، گفت: همچنان معتقد به توزیع مواد و محصولات پتروشیمی در بورس كالا هستیم. رضا‌زاده در برابر این پرسش كه آیا اتحادیه سراسری پتروشیمی با استعلام ماهیانه از سامانه بهین‌یاب برای دریافت مجوزه‌های خرید موافق است، گفت: این اقدام نه تنها به غیر شفاف‌تر شدن فضای كار برای پتروشیمی‌ها منجر خواهد شد، بلكه امكان رصد حذف یا ورود واحد‌های پتروشیمی از مدار تولید را كاهش می‌دهد. باید دریافت مجوزهای بهین‌یاب به‌طور هفتگی وضع شود تا بتوان نیاز این واحد‌ها را رصد كرد. در این زمینه لزوم همكاری بورس كالا با وزارت صنعت ضروری است.

 منبع: اینپیا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است