خانه خبراخبار اقتصادی جدیدترین لیست از سرمایه‌گذاران صنعتی

جدیدترین لیست از سرمایه‌گذاران صنعتی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
سرمایه گذاری

مرجع پلیمر دربازار ایران: لیست جدید طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی اعلام شد. جذب هرچه بیشتر سرمایه خارجی همزمان با ورود هیات‌های مختلف تجاری به کشور به یکی از اهداف اصلی صنایع بدل شده است؛ در بهار امسال هفت کشور برای اجرای 9 طرح صنعتی اعلام آمادگی کردند اما با اضافه‌شدن چهار کشور دیگر و 8 طرح جدید صنعتی در چهار ماه منتهی به تیر امسال، قرار است در مجموع اجرای 17‌طرح صنعتی با سرمایه خارجی کلید بخورد. پیش از این، مطابق مصوبه هیات سرمایه‌گذاری خارجی واگذاری طرح‌هایی به کشورهای آلمان، عراق، ترکیه، افغانستان، مالزی، هلند و اوکراین قطعی شده بود. در جدیدترین مصوبات این هیات نیز کشورهای چین، جمهوری آذربایجان، فرانسه و امارات متحده‌عربی به لیست سرمایه‌گذاران در بخش صنعت، معدن و تجارت اضافه شده است.

سرمایه‌گذاری خارجی امروزه به یکی از پایه‌های روابط اقتصاد بین‌الملل تبدیل شده و عاملی مهم در استراتژی توسعه ملی محسوب می‌شود. بررسی روند توسعه در کشورهای مختلف از جمله کشورهای در حال توسعه بیانگر اهمیت نقش سرمایه‌گذاری خارجی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در این کشورها است. امروزه و خصوصا در دهه‌ اخیر نیز مشاهده شده که یکی از ویژگی‌های مهم اقتصاد جهانی، رشد چشمگیر جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است. حال در برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت این نکته مدنظر قرار گرفته که اثرگذاری سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بسیار گسترده است؛ مانند تسریع آهنگ رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، انتقال فناوری و تکنیک‌های تولید، تقویت و گسترش منابع مهم مالی و بین‌المللی، افزایش تحقیق و توسعه (R&D)، انتقال دانش مدیریت فرآیندی، افزایش بهره‌وری، تاثیر بر واردات و صادرات و ترازپرداخت‌ها، افزایش قدرت رقابت و رشد فناوری ملی و ظرفیت کار و رشد موسسات و شرکت‌های داخلی که هرکدام به نوبه خود دارای پیچیدگی‌ها و ظرافت‌هایی است. توجه به جذب سرمایه خارجی و معرفی فرصت‌های پولساز برای سرمایه‌گذاران خارجی در حالی است که این وزارتخانه سه شرط را برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران نیز برشمرده است. مطابق این گزارش، در وهله اول سرمایه‌گذاران ملزم هستند حداقل امکان صادرات 30 درصد کالاهایی که در ایران تولید می‌شود را فراهم کنند. مطابق شرط دوم کالاهایی که در ایران تولید می‌شوند، باید رقابتی باشند. از سوی دیگر، در شرط سوم برای سرمایه‌گذاری در ایران، شرکت خارجی باید بخشی از سرمایه خود را در بخش تحقیقات و توسعه در ایران با هدف انتقال تکنولوژی و دانش فنی صرف کند. با توجه به این شروط، سرمایه‌گذاران خارجی از مزایای قانون سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بهره‌مند می‌شوند و طبق این قانون با سرمایه‌گذار خارجی مثل سرمایه‌گذار ایرانی برخورد می‌شود.

جدول طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی طی 4 ماه منتهی به تیر امسال حاکی از آن است که حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی برای اجرای 17 طرح در مجموع حدود یک میلیارد و 13 میلیون دلار برآورد شده است. در تیرماه امسال پیش‌بینی جذب سرمایه‌گذاری خارجی مصوب برای «ایجاد پارک صنعتی»، «تولید سیلیس دانه‌بندی شده و پودر میکروسیلیکا»، «تولید کنسانتره مس سولفیدی»، «تولید میله و میلگرد از کامپوزیت زمینه پلیمری»، «روغن موتور تصفیه مجدد»، «تولید انواع شیر استریلیزه و انواع پنیر (افزایش درصد سهام و مبلغ سرمایه‌گذاری در شرکت مشترک)»، «تولید مواد افزودنی مورد استفاده در صنایع فولاد، ساختمان و ریخته‌گری (افزایش درصد سهام و مبلغ سرمایه‌گذاری در شرکت مشترک)»، «تولید انواع مواد شوینده (افزایش درصد سهام و مبلغ سرمایه‌گذاری در شرکت مشترک)» صورت گرفته است. از میان طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیات سرمایه‌گذاری خارجی طی 4 ماه منتهی به تیر امسال، چین با اجرای دو پروژه (ایجاد پارک صنعتی و تولید کنسانتره مس سولفیدی) در مجموع اقدام به سرمایه‌گذاری حدود 705 میلیون دلار در ایران خواهد کرد که بالاترین میزان در میان سایر کشورها است. کمترین حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده نیز مربوط به کشور امارات متحده عربی (313 هزار دلار) برای تولید مواد افزودنی مورد استفاده در صنایع فولاد است. در میان کشورهای جدیدالورود به لیست سرمایه‌گذاران در بخش صنعت، معدن و تجارت، جمهوری آذربایجان نیز قرار است دو طرح «تولید سیلیس دانه‌بندی‌شده و پودر میکروسیلیکا» و «تولید میله و میلگرد از کامپوزیت زمینه پلیمری» را در ایران اجرایی کند. حجم کل سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح‌ها 6 میلیون و 757هزار دلار برآورد شده است. در بهار امسال اجرای دو طرح «تولید ظروف بلور» و «تولید انواع رنگ و محصولات وابسته» به کشور افغانستان واگذار شده بود، علاوه بر این طرح‌ها این کشور قرار است طرح دیگری را در زمینه «روغن موتور تصفیه مجدد» با سرمایه‌گذاری 500 هزار دلار اجرا کند. کشور فرانسه از دیگر کشورها در لیست سرمایه‌گذاران است که قرار است با سرمایه‌گذاری بیش از 33‌میلیون دلار در زمینه تولید انواع شیر استریلیزه و انواع پنیر در ایران فعالیت کند. از سوی دیگر براساس مصوبات هیات سرمایه‌گذاری خارجی، خرید کارخانه‌های خطوط تولید و علائم و نام‌های شرکت بهداد توسط یک شرکت آلمانی در بهار سال جاری مصوب شد، علاوه بر این آلمانی‌ها قرار است با سرمایه‌گذاری بالغ بر 66 میلیون دلار در یک شرکت مشترک در زمینه تولید انواع مواد شوینده نیز فعالیت کنند. جغرافیای توزیع سرمایه‌های خارجی در استان‌های کشور حاکی از آن است که قرار است سه طرح در استان البرز، سه طرح در استان مرکزی، سه طرح در استان قزوین، دو طرح در استان زنجان، دو طرح در استان آذربایجان‌غربی، یک طرح در استان خراسان رضوی، یک طرح در استان گلستان، یک طرح در استان یزد و یک طرح در استان همدان اجرایی شود.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است