خانه خبراخبار اقتصادی قیمت نفت به کمتر از 45 دلار رسید

قیمت نفت به کمتر از 45 دلار رسید

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار نزولی

مرجع پلیمر در بازار ایران: نفت با سیگنال‌های منفی متعدد برای دومین روزکاری متوالی در بازارهای بین‌المللی با افت قیمت مواجه شد. قیمت نفت روز گذشته در حالی 5/ 1 درصد افت کرد که در آخرین روزمعاملاتی در بازارهای بین‌المللی(جمعه) قیمت‌ها حدود 4 درصد کاهش یافته بودند. مهم‌ترین عوامل افت دو روزه قیمت نفت نگرانی از رشد تولید نفت شیل به دنبال افزایش تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور در پی اظهارات برخی نمایندگان بانک مرکزی آمریکا بود، همچنین انتشار گزارش اوپک نیز که چشم‌انداز نتیجه نشست الجزایر را تیره‌تر کرد. در فشار بر قیمت‌ها بی‌تاثیر نبود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، قیمت نفت خام آمریکا، نفت شاخص بازار نیویورک، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت 14 به وقت تهران) 74 سنت، معادل 5/ 1 درصد افت قیمتی را تجربه کرد و به 14/ 45 دلار برهر بشکه رسید. برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز با 70 سنت کاهش، 31/ 47 دلار بر بشکه معامله شد.

تجهیزات نفتی

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه صنعتی بیکرهیوز روز جمعه در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی آمریکا در هفته منتهی به 9 سپتامبر 7 مورد افزایش یافته و به 414 دستگاه رسیده است. در واقع هفته گذشته دهمین هفته از 11 هفته گذشته بود که تعداد دکل‌های حفاری افزایشی بود و تنها در یک هفته تعداد دکل‌ها ثابت و بدون تغییر بود. افزایش تعداد دکل‌ها در سه ماه اخیر نشان می‌دهد تولیدکنندگان نفت شیل در قیمت‌های کنونی نیز سودده هستند و خطر افزایش تولید نفت آمریکا را به دنبال دارد. در این بین هفته گذشته کنفرانسی در سنگاپور برگزار شد که همه شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بر افزایش توانایی و انعطاف‌پذیری تولیدکنندگان نفت شیل در برابر افت قیمت‌ نفت تاکید کردند. در این کنفرانس هزینه سربه سر تولید در اکثر میادین نفت شیل بین 40 تا 60 دلار اعلام شد. در این کنفرانس هارولد هام، مشاور انرژی دونالد ترامپ(نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) که مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل است، اعلام کرد که تولیدکنندگان نفت شیل نسبت به سال 2014 یعنی قبل از اینکه قیمت نفت در سراشیبی سقوط قرار بگیرد، بسیار تواناتر شده‌اند. همچنین افزایش تعداد دکل‌ها این گمانه را که افت 5/ 14 میلیون بشکه‌ای حجم ذخایر نفتی در هفته گذشته تنها به دلیل اختلالات واردات در پی شرایط بد آب و هوایی بوده است را تایید کرد.

در این بین رشد اندک شاخص دلار فشار بر قیمت‌ها را افزایش داد. در واقع با وجود آمار نامساعد که اخیرا از اقتصاد آمریکا منتشر شد و احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور را در جلسه ماه‌ جاری فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) کاهش داد، روز جمعه برخی نمایندگان فدرال رزرو از احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور خبر دادند. نماینده فدرال رزرو در ایالت بوستون از افزایش نرخ بهره دفاع کرد و سطح پایین نرخ بهره را عاملی برای overhit شدن اقتصاد دانست. یعنی نرخ بهره پایین هرچند موجب رونق اقتصادی خواهد شد اما به دنبال آن احتمال شوک تورم و به هم ریختگی اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت.

از سویی به گزارش رویترز، صادرات فرآورده‌های نفتی چین افزایش یافته است. افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی نشان از کاهش تقاضا در چین، یعنی دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان داشت. این عوامل موجب افزایش فشار بر بهای نفت شدند. در این بین کمیسیون معاملات آتی در بازارهای کالایی آمریکا (CFTC) نیز از کاهش حجم معاملات در موقعیت خالص انتظار برای رشد قیمت‌ها (net long position) خبر داد. در واقع هنوز معامله‌گران به نتیجه نشست دوحه امیدوار هستند، این در حالی است که غالب ناظران بازار نفت بر این باورند که احتمال رسیدن به توافقی اثرگذار بر بازار نفت در نشست الجزایر بسیار اندک است.

نا‌امیدی به نشست الجزایر

روز گذشته گزارش ماهانه دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) نیز منتشر شد که نا امیدی به نتیجه نشست الجزایر بر سر فریز تولید را افزایش داد. بر اساس این گزارش، قیمت نفت سنگین ایران در ماه آگوست(مرداد-شهریور)، رشد اندکی را نسبت به ماه جولای تجربه کرده است. نفت سنگین ایران در این ماه به‌طور میانگین 17/ 42 دلار بر بشکه معامله شده که رشد 57 سنتی را به ثبت رسانده است. همچنین تولید روزانه نفت ایران در این ماه رشد 22 هزار بشکه‌ای داشته و به 66/ 3 میلیون بشکه در روز رسیده، این در حالی است که وزیر نفت چندی پیش از تولید 85/ 3 میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران خبر داده بود.

تولید نفت عربستان نیز با وجود پایان فصل گرما و کاهش اوج تقاضا در این کشور رشد 28 هزار بشکه‌ای را به ثبت رسانده و به 6/ 10 میلیون بشکه در روز رسیده است. کارشناسان بر این باورند که عربستان به دنبال این است که با افزایش تولید نفت خود پیش از نشست الجزایر و در صورت توافق بر سر فریز، تولید خود را در سطح بالایی ثابت نگه دارد. علاوه بر این با افزایش تولید خود اخطاری به دیگر کشورهای عضو اوپک می‌دهد که درصورت عدم توافق بر سر فریز تولید می‌تواند با افزایش عرضه خود بازار نفت را آشفته‌تر از آنچه هست کند.

آمار مورد توجه دیگر در گزارش اوپک به بالانس عرضه و تقاضا باز می‌گردد. بر اساس این گزارش، تقاضا برای نفت این سازمان در سه ماه سوم سال 7/ 32 میلیون بشکه در روز خواهد بود. در حالی که تولید نفت این سازمان در ماه اخیر بیش از 2/ 33 میلیون بشکه بوده که نشان از مازاد عرضه 500 هزار بشکه‌ای در بازار نفت دارد. همچنین برآوردهای دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد تقاضا برای نفت این سازمان در سال آینده میلادی 48/ 32 میلیون بشکه در روز خواهد بود که همچنان از تولید کنونی این سازمان کمتر است. بنابراین حتی اگر در نشست الجزایر بر سر توقف تولید در سطح کنونی تولید این سازمان توافق شود، همچنان بازار با مازاد عرضه مواجه خواهد بود. در واقع تقاضا برای نفت این سازمان در سه ماه سوم سال 2017 به اوج خود یعنی 73/ 33 میلیون بشکه می‌رسد. اما در باقی ماه‌های سال زیر سطح کنونی تولید اوپک برای نفت این سازمان تقاضا وجود دارد. بر این اساس کارشناسان بر این باورند که تا برگزاری نشست الجزایر فشار بر قیمت نفت بیشتر می‌شود؛ چراکه ناامیدی به موثر بودن این نشست هر روز بیشتر می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است