خانه خبر توسعه پوشش‌های خودتمیز شونده، ضد انعکاسی و ضد میکروبی

توسعه پوشش‌های خودتمیز شونده، ضد انعکاسی و ضد میکروبی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

پوشش‌ها و رنگ‌ها موادی هستند که بر روی سطوح مختلف برای اهداف تزئینی و حفاظتی به کار می‌روند. با این حال بازار این نوع مواد با دشواری روبرو شده است، زیرا علاوه بر خواص تزئینی و حفاظتی، پوشش‌های امروزی باید خواص دیگری نظیر چسبندگی کم میکروارگانیسم‌ها، سهولت تمیز شدن و خاصیت خودترمیمی داشته باشند.

به گزارش گروه ترجمه و تولید محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)؛ Alexander Santiago پژوهشگر گروه علوم و فناوری پلیمر در دانشگاه Basque Country موفق به توسعه سه نوع از پوشش‌های عملکردی شده است که دارای مقاومت در برابر میکروارگانیسم‌ها (برای رنگ کشتی‌های دریایی)، خاصیت خود تمیز شوندگی (برای رنگ‌های آبگریز) و ضد انعکاسی (برای پوشش صفحه تلفن همراه یا لنزها) می‌باشند. با اصلاح سطح رنگ‌ها او موفق به تغییر خواص آن‌ها با هزینه کمتر در مقایسه با مواد موجود در بازار شده است.

Alexander-Santiago

در مورد خاصیت آبگریزی، در این پژوهش نوعی از کوپلیمر مورد بررسی قرار گرفت که جدایی فاز خود به خودی بین اجزاء آن ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر یکی از اجزاء کوپلیمر (پلی یورتان) باعث چسبندگی بستر و جزء دیگر آن (سیلوکسان) بر روی سطح باقی می‌ماند. این امر باعث ایجاد سطح ناهموار و آبگریز می‌شود که در نهایت مانع از چسبیدن میکروارگانیسم‌ها می‌گردد.

پوشش‌های خودتمیز شونده

برای بدست آوردن موادی که اثر خود تمیز شوندگی از خود نشان دهند، نانوذرات معدنی با خاصیت آبگریزی سنتز شده اند که توسط روش‌های مختلف در پلیمرهای آکریلیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهترین نتایج هنگامی بدست می‌آید که این نانوذارت بر روی فیلم‌های آکریلیکی اسپری شوند. به این ترتیب یک سطح فوق آبگریز ایجاد می‌شود که خاصیت خود تمیز شوندگی خیلی خوبی در بالاترین سطح سختی ارائه می‌دهد. این روش بسیار مقرون به صرفه می‌باشد به دلیل اینکه سیلیکون مورد استفاده به گرانی مواد موجود در بازار نیست.

برای بدست آوردن خاصیت ضد انعکاسی، فیلم باید دارای ضریب شکست پایین تری نسبت به بستر باشد، که با ایجاد تخلخل در فیلم می‌توان به این هدف دست پیدا کرد.

دانلود کامل مقاله:

Resistance to protein sorption as a model of antifouling performance of Poly(siloxane-urethane) coatings exhibiting phase separated morphologies

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است