جداسازی لرزه ‏ای

توسط مدیر سایت
1 نظرات
کنفرانس ها و سمينارها

مرجع پلیمر در بازار ایران: جداسازی لرزه ‏ای یکی از روش های کنترل ارتعاشات لرزه ‏ای با جدا سازی سازه از زمین در ساختمان ها و پل ‏ها میباشد. در این روش بر خلاف روش‏ های مرسوم در مقاوم سازی و بهسازی لرزه‏ای، که موجب افزایش سازه میشود، تمرکز بر روی کاهش پاسخ لرزه‏ ای، و نیرو و شتاب ورودی زلزله به سازه است. به عبارتی اصل جداسازی لرزه ‏ای بر ایجاد انعطاف پذیری در پایه ساختمان در صفحه افقی مبتنی است و در عین حال از اجزای میران برای محدود کردن دامنه حرکت ناشی از زلزله استفاده میکند. برپایی ساختمان ها بر روی یک سیستم جداساز لرزه ای باعث جلوگیری از انتقال قسمت زیادی از حرکت افقی زمین به ساختمان می شود (اثر زلزله را تا 80 درصد کاهش می دهد) که این عمل منجر به کاهش شدید شتاب‏ های طبقات و تغییرمکان ‏های بین طبقه ‏ای می شود. این روش مستلزم نصب جداسازها در یکی از طبقات ساختمان (ترجیحاً تراز پی) می باشد. پس از نصب جداساز لرزه ای تغییر شکل جانبی در آن متمرکز شده و تغییر شکل نسبی طبقات بالای آن به شدت کاهش می یابد. لازم به ذکر است که جداگرهای لرزه ‏ای شامل کل ابعاد ساختمان می شود و نمی توان در بخشی از سازه، آن ها را استفاده نمود زیرا این عمل باعث ایجاد تفاوت در جابجایی دو بخش ساختمان می گردند. باز دوره نوسانی در سازه هایی که از جداگر استفاده شده است به دلیل کاربرد این جداگرها 2 تا 4 ثانیه تخمین زده می شود. همین طور در ساختمان هایی که بر روی خاک های خیلی ضعیف یا ساختمان خیلی بلندمرتبه می باشد و انعطاف پذیری ممکن است مقدور نباشد استفاده از جداگر می تواند بسیار سودمند باشد.

از این‏رو ساز و کارهایی به منظور استهلاک انرژی در سامانه ی جداسازی تعبیه می گردد تا ضمن محدود نمودن تغییر مکان، شتاب سازه نیز کاهش یابد. یک سامانه ی جداسازی دارای قابلیت‏های زیر باشد:

  1. بتواند نیروهای قائم ناشی از وزن و پاسخ زلزله در زمان زلزله را تحمل کند.
  2. در جهت افقی انعطاف پذیری لازم را تامین نماید.
  3. قابلیت جذب انرژی داشته باشد.

این قابلیتها می تواند به طور همزمان در یک وسیله تامین شود یا به کمک چند وسیله آن ها را برای سامانه ی جداسازی فراهم آورد. علاوه بر این، طراح ممکن است برای محدود نمودن تغییر مکان جداسازها، در سامانه ی جداسازی لرزه ای، ضربه گیرهایی نیز پیش بینی نماید.

دو گروه اصلی از جداساز های لرزه ای که برای کنترل نیروی منتقل شده به روسازه در ساختمان ها استفاده میشوند:

  1. استفاده از جداساز های لاستیکی برای افزایش دوره ی تناوب طبیعی سازه
  2. استفاده از جداساز های اصطکاکی و کنترل حداکثر نیروی منتقل شده به روسازه و استهلاک انرژی در محل جداساز

جداسازها باید مقاومت لازم برای تحمل وزن سازه روی خود را داشته باشند.

seismic resistant bearing

در همین راستا کارگاه آموزشی 3 روزه با محورهای ذيل در بازه تاریخی 17 تا 19 شهریور در هتل میثاق مشهد برگزار گردید. محورهای اصلی این کارگاه شامل موارد ذیل بود

1 مبانی کاربردی سیستم های جذب انرژی، با توجه به نوع سازه، مطالعات ژئوتکنیکی
2 معرفی انواع جداگرهای لرزه ای با تشریح عملکرد هر یک
3 معرفی دستورالعملهای موجود سیستمهای جداگرلرزه ای درایران
4 مبانی تحلیل و طراحی (مدل سازی کامپیوتری) سیستم جداگرلرزه ای
5 مقاوم سازی ساختمانهای موجود با سیستم جداگرلرزه ای
6 تحلیل اقتصادی ساختمانهای با و بدون جداگرلرزه ای
7 ملاحظات و جزئیات اجرایی مرتبط با سیستمهای دارای جداگرلرزه ای

شروع کارگاه با پيام دكنر محمدرضا اخوان عبداللهيان (مديركل راه و شهرسازي) آغاز شد. در اين پیام آمده است فرهنگ صنعتي سازي ابمن و استفاده از تكنولوژي ها و فن آوري هاي نوين صنعت ساختمان، يكي از ضروري ترين مباحث علمي و تخصصي در رشد و توسعه ي كشور به شمار مي رود ، كه در اين راستا سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي نسبت به برگزاري اولين كارگاه تخصصي جداگرهاي لرزه اي اقدام نموده است .

پس از آن دكتر مسعود رياضي نايب رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي گفت: فاصله ما نسبت به پيشرفت تكنولوژي هاي نوين صنعت ساختمان و ديگر صنايع فاصله زيادي دارد.

وي ادامه داد: طي سال هاي اخير مركز تحقيقات راه، مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي توجه زيادي به صنعت ساختمان داشته و طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي در زمينه هاي مقاوم سازي، سبك سازي و صنعتي سازي آغاز كرده است .

وي تصريح كرد: با توجه زلزله خيز بودن بسياري از مناطق كشورمان اجراي طرحهاي جداگرهاي لرزه اي طبيعاً از اولويت هاي بالايي در ساختمان بويژه در ساختمان هاي عمومي نظير مدارس، بيمارستان ها و غيره برخوردار است .

در ادامه دكتركاظمي معاون آموزشي و پژوهشي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان آشنايي با اصول و مباني سيستم هاي نوين حفاظت لرزه اي با تاكيد بر جداگرهاي لرزه اي را تشريح كرد

مطالب مشابه

1 نظرات

تفاهمنامه همکاری با مركز آزمایشگاهی شبیه سازی زلزله دانشگاه پوسان - پلیم پارت : مرجع پليمر در بازار ايران 22 شهریور 1395 - 11:18

[…] شرکت یونیسن کشور کره جنوبی اقدام  به ساخت و تولید جداگرهای زلزله […]

پاسخ

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است