خانه خبراخبار اقتصادی بورس کالا باید به بزرگترین بازار محصولات پتروشیمی خاورمیانه تبدیل شود

بورس کالا باید به بزرگترین بازار محصولات پتروشیمی خاورمیانه تبدیل شود

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر  در بازار ایران به نقل از  خبرگزاری صدا وسیما  معاملات محصولات استراتژیک پتروشیمی باید در بازاری متمرکز، قابل اعتماد و شفاف یعنی بورس کالا انجام شود تا بتوان زمینه رقابت و تاثیرگذاری در بازارهای منطقه ای و جهانی را فراهم کرد.   عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت : سرمایه گذاری در کشور باید در حوزه هایی اتفاق بیفتد که مزیت نسبی بالاتری نسبت به دیگر حوزه ها دارد و هم اکنون این مزیت در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی بیش از دیگر بخش هاست. اسدالله قره خانی افزود: همزمان با رشد سرمایه گذاری ها در صنعت پتروشیمی و به خصوص صنایع پایین دستی پتروشیمی، لازم است برای تاثیرگذاری بر بازارهای منطقه ای و جهانی، محصولات پتروشیمی در بازار نظامند، متمرکز و آشنا برای سرمایه گذاران بین المللی همچون بورس کالا به فروش برسد که این امر به بین المللی شدن بورس کالای ایران کمک شایانی خواهد کرد.

محصولات پتروشيمي
قره خانی با بیان اینکه عده ای برای چندمین بار بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا را مطرح کرده اند، گفت: در صورت خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، شرایط برای رانت خواری شرکت های بزرگ پتروشیمی و محرومیت صنایع پایین دستی که بیشترین گردش سرمایه و اشتغال زایی در این بخش صورت می گیرد، مهیا می شود. وی با بیان اینکه دولت باید حامی کل صنایع پتروشیمی باشد نه فقط صنایع بالا دستی گفت: در حال حاضر شاهد حمایت عادلانه ای میان بخش بالا دستی و پایین دستی پتروشیمی ها نیستیم که دولت باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.
قره خانی افزود : ورود دلالان به بازار پتروشیمی و بی توجهی به متقاضیان می تواند به صنایع پایین دستی آسیب جدی وارد کند؛ همچنین وقتی مواد اولیه در بورس کالا با ضوابط و مقرراتی تعیین شده به فروش می رسد، مشخص است که چه کسی باید بخرد و چه کسی فروشنده است که در این صورت منافع عده‌ای خاص که منفعت آنها در هرج و مرج بازار است، به خطر می‌افتد؛ در حالی که اگر همین مواد در بیرون با حضور واسطه ها به فروش برسد، منافع آن عده خاص نیز برآورده می‌شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: مصلحت کشور و صنعت پتروشیمی در فروش محصولاتشان در بورس کالاست و مجلس به طور حتم مدافع شفافیت خواهد بود، در این بین مقصود و اهداف عده‌ای که همواره موضوع فروش محصولات پتروشیمی در خارج از بورس را عنوان می‌کنند، واضح و مشخص است و نباید گذاشت تا این افراد به خواسته هایشان برسند.
وی در پایان افزود: به جای این هرج و مرج ها بهتر است به عنوان کشوری که 100 سال در تولید نفت قدمت دارد اما تاثیری در قیمت های جهانی نداشته و امروز به دنبال احیای جایگاه خود است، حداقل با مدیریت و جهت دهی درست بازار پتروشیمی از طریق ورود کلیه محصولات به بورس کالا، به بزرگترین بازار پتروشیمی در خاورمیانه تبدیل شویم تا بتوانیم در سال های آینده در بازارهای بین المللی نقش پررنگی داشته باشیم.

معامله 20 هزار تن وکیوم باتوم در بورس کالا
تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران امروز یکشنبه شاهد معامله 20 هزار تن وکیوم باتوم شرکت های پالایش نفت بندرعباس، شیراز و تهران بود.
بنابر گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران در این روز 5 هزار تن لوب کات، 60 تن گوگرد، 48 تن مواد پلیمری، 6 هزار و 407 تن قیر  و 103 تن مواد شیمیایی نیز در این تالار داد و ستد شد.
تالار صادراتی بورس کالای ایران  نیز شاهد معامله 700 تن عایق رطوبتی  و 5 هزار و 200 تن انواع قیر بود.
تالار محصولات صنعتی ومعدنی بورس کالای ایران معامله 3 تن کنسانتره فلزات گرانبها، 120 تن سولفور مولیبدن، یک هزار تن مس کم عیار، 770 تن مس مفتول و2 هزار و 480 تن مس کاتد را تجربه کرد.
تالار محصولات کشاورزی نیز میزبان معامله 5 تن مرغ منجمد، 13 هزار و 47 تن جو دامی و 2 هزار و 700 تن شکر سفید بود.
رشد 69 درصدی حجم معاملات آتی سکه
آمار معاملات آتی سکه در روز گذشته در بورس کالای ایران به 6 هزار و 306 قرارداد و ارزش آن به بیش از 736 میلیارد ریال رسید که نسبت به پنجشنبه گذشته رشد 69 درصدی داشت.
به گزارش بورس کالا، بهای سکه در آغاز مبادلات دیروز (شنبه) در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران به تاثیر از رشد بهای اونس طی روز جمعه در بازارهای جهانی با افزایش رو به رو شد.
در سررسید شهریور ماه با نرخ یک میلیون و 120 هزار تومان معامله شد و افزایش 0.77 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل آبان ماه با افزایش 0.8 درصدی به قیمت یک میلیون و 131 هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل دی نیز با قیمت یک میلیون و 141 هزار تومان معامله و با افزایش 0.82 درصدی رو به رو شد. سکه تحویل اسفند هم با 0.74 درصد رشد به قیمت یک میلیون و 154 هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید اردیبهشت ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 172 هزار تومان معامله شد و افزایش 0.84 درصدی را به ثبت رساند.
همچنین بهای سکه تمام در بازار نقدی طی روزشنبه، با 10 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 120 هزار تومان رسید که این اتفاق موجب ثبت دو رکورد شد، یکی این که بالاترین نرخ فروش از 30 امرداد و بیشترین میزان رشد روزانه از بیست و یکم همان ماه را ثبت کرد و دیگراین که رکوردها در حالی ثبت شدند که سکه از تاریخ 30 امرداد در کانال یک میلیون و 110 هزار تومان زندانی شده بود. از طرفی برخلاف رکوردزنی‌های سکه، در بازار موازی ارز، دلار کشش زیادی برای افزایش قیمت از خود نشان نداد، به طوری که روز شنبه، دلار با کاهش جزئی 2 تومانی به قیمت 3 هزار و 562 تومان رسید.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است