خانه خبراخبار اقتصادی رفتارهای تحکمی در پتروشیمی پاسخ مناسبی نخواهد داشت

رفتارهای تحکمی در پتروشیمی پاسخ مناسبی نخواهد داشت

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: در طی سال‌های گذشته حجم قابل توجهی از مراکز پتروشیمی با توجه به اصل 44 قانون اساسی در پی خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شده است، البته به این موضوع انتقادات بسیاری وارد است زیرا اکثر کارشناسان بر این باورند که خصوصی سازی به صورت درستی انجام نشده است زیرا اکثر افرادی که به خصوصی سازی وارد شده‌اند خصولتی بوده‌اند.

پتروشیمی

البته این موضوع تنها مربوط به صنعت پتروشیمی نیست و دیگر حوزه‌های اقتصادی با مشکلی به نام ورود خصولتی ها مواجه است.

در چند وقت اخیر اتفاقات خاصی همچون آتش سوزی، سودده نبودن پتروشیمی‌ها و سوء مدیریت در این حوزه به وجود آمده است که مسئولان پتروشیمی حجم اعظم این مشکلات را به گردن خصوصی سازی انداخته‌اند، این مواضع در حالی مطرح می‌شود که بیژن نامدار زنگنه در قامت وزیر نفت نیز بر این عقیده است که خصوصی سازی و سوء مدیریت برخی افراد در پتروشیمی‌ها این صنعت را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

در این رابطه عباس شعری مقدم، مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با میزان، اظهار کرد: در پی خصوصی سازی ابزارهای نظارتی و کنترلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای فعالیت‌های پتروشیمی‌ها بسیار کاهش یافته و عملاً می‌توان گفت که این شرکت هیچ ابزاری در اختیار ندارد.

وی با بیان اینکه افزایش قدرت‌های نظارتی پتروشیمی نیاز به قوانین مجلس دارد، افزود: در پی خصوصی سازی ابزارهای شرکت پتروشیمی به دیگر سازمان‌ها همچون وزارت کار و سازمان محیط زیست واگذار شده که در حال حاضر سازمان‌های اعلام شده توان آموزشی، نیروی انسانی و آگاهی کامل برای نظارت و بررسی فعالیت پتروشیمی‌ها را ندارند.

شعری‌مقدم بیان کرد: باید نگاه‌ها بر موضوع مدیریت پتروشیمی‌ها تغییر کند و احساس می‌شود قبل از اجرای خصوصی سازی اقداماتی انجام می‌شد تا خصوصی سازی به صورت درستی اجرا می‌شد.

این کارشناس حوزه پتروشیمی معتقد است با تغییر شیوه استخدام در چند سال گذشته، میزان دلبستگی افراد به سازمان مشغول به کار در آن به شدت کاهش یافته که این موضوع در دیگر صنایع خود را نشان داده و کاهش دلبستگی معضلاتی را به همراه داشته است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان بازگشت سهام به دولت یا به عبارت دیگر شرکت ملی پتروشیمی وجود دارد، گفت: بازگشت سهام پتروشیمی‌های خصوصی شده به دولت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی امکان پذیر نیست، اما شرکت صنایع پتروشیمی بتواند نظارت و سیاست‌های کلان خود را اعمال کند؛ باید سازمان‌های دیگر شرکت ملی پتروشیمی را به عنوان بازوی اجرایی خود معرفی کنند و در آینده مجلس قانون مناسبی تعیین و تصویب کند.

شعری مقدم تاکید کرد: خصوصی سازی عجولانه انجام شد و نیاز است برای رفع مشکلات ایجاد شده در خصوصی سازی به بلوغی دست پیدا کرده تا بیماری‌های خصوصی سازی رفع شود، همچنین نیاز است تا رفتارهای تحکمی کنار گذاشته شود و با رفتارهای مناسب پتروشیمی‌ها را تربیت کرد.

این کارشناس حوزه پتروشیمی خاطرنشان کرد: سهامداران هنوز آداب لازم شرکت داری را بلد نیستند و این در حالی است که انتخاب هیات مدیره و مدیران عامل به درستی انجام نشده است، متاسفانه اکثر سهام داران به دنبال سودهای مقطعی هستند که چنین رفتارهایی آینده شرکت را به خطر می‌اندازد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: باید به مرور زمان نیروهای متخصص در پتروشیمی‌ها استخدام شوند و استخدام‌های کوتاه مدت باید به استخدام‌های بلند مدت تبدیل شود، به نظر می‌رسد فرهنگ استخدام شرق نسبت به غرب برای فعالیت ایرانی‌ها مناسب‌تر است و فرهنگ وارد شده غرب در مسائل استخدامی، مناسب ایرانی‌ها نیست.

حال با این تفاسیر می‌توان گفت، که خصوصی سازی شرایط پتروشیمی‌ها را تا حدودی تغییر داده است که نیاز است قدرت قابل توجهی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای نظارت و اعمال سیاست‌های این شرکت از سوی مجلس ارائه شود.

منبع: خبرگزاری میزان

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است