خانه خبراخبار اقتصادی رشد معاملات پتروشیمی‌ ها در بورس کالا در مقایسه با سال 94

رشد معاملات پتروشیمی‌ ها در بورس کالا در مقایسه با سال 94

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار افزايشی

مرجع پلیمر در بازار ایران: بازار بورس کالای ایران نشان می دهد که حجم معاملات پتروشیمی‌ با نمودار افزايشی۳۳ درصد و ارزش معاملات با ۲۱ درصد رشد مواجه شده که برخی کارشناسان این رشد معاملات را نشانه هایی از بازگشت رونق و افزایش حجم مصرف صنایع پایین دستی عنوان می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، اقدام های دولت در سه سال اخیر نشان داده که دولتمردان درصدد حرکت از معاملات دستوری و سنتی به سمت بازارهای رقابتی و براساس مکانیسم عرضه و تقاضا هستند. در همین رابطه و به مناسبت هفته دولت، گزارشی از مقایسه عملکرد معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران از فروردین تا مرداد امسال در مقایسه با سال ۹۴ تهیه شده که رونق و افزایش قابل توجه حجم معاملات، نشان از اعتماد عرضه کنندگان و مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی به بورس کالای ایران دارد.

براساس آمار معاملات بورس کالا، مقایسه حجم و ارزش معاملات محصولات پلیمری در پنج ماهه سال ۹۴ و ۹۵ نشان می دهد که حجم معاملات نقدی پلیمرها با ۱۵ درصد رشد و معاملات سلف با ۱۰۵ درصد رشد روبرو بوده است. همچنین ارزش معاملات پلیمرها به صورت نقدی نسبت به سال ۹۴ در بورس کالای ایران ۱ر۴ درصد و ارزش معاملات سلف هم ۸۹ درصد رشد داشته است.

نگاهی به جزییات معاملات نشان می دهد پارسال حجم معاملات پلیمرها به صورت نقدی ۵۵۶ هزار و ۴۶۶ تن با ارزش ۲۲ میلیارد و ۴۹۱ میلیون ریال بوده است که در سال ۹۵ به ۶۳۷ هزار و ۲۲۵ تن با ارزش ۲۳ میلیارد و ۴۲۱ میلیون ریال رسیده است.

در کل حجم معاملات پلیمری در سال ۹۵ نسبت به پارسال ۳۶ درصد و ارزش آن ۲۲ درصد رشد داشته است. در گروه محصولات شیمیایی در حالی حجم معاملات نقدی با ۱۰۱ درصد رشد روبرو بوده که حجم معاملات سلف ۳۱ درصد کاهش را نسبت به سال ۹۴ نشان می دهد همچنین ارزش معاملات نقدی ۱۰ درصد کاهش و ارزش معاملات سلف ۴۴ درصد نسبت به سال ۹۴ رشد داشته است.

به این ترتیب حجم معاملات نقدی در گروه محصولات شیمیایی در سال ۹۴ در حدود ۱۲۴ هزار و ۶۱۹ تن با ارزش ۲ میلیارد و ۹۰۴ میلیون ریال بوده که در سال ۹۵ به ۲۵۰ هزار و ۸۲۵ تن با ارزش ۲ میلیارد و ۶۲۴ میلیون ریال رسیده است. در بخش معاملات سلف در پنج ماهه سال ۹۴ حدود ۱۶۵ هزار تن محصول به ارزش ۲ میلیارد و ۲۴۸ میلیون ریال معامله شد که در مدت مشابه امسال ۱۱۳ هزار تن مواد شیمیایی به ارزش ۳میلیارد و ۲۳۴ میلیون ریال معامله شد.

در مجموع حجم معاملات محصولات شیمیایی ۲۶ درصد و ارزش معاملات ۱۴ درصد از ابتدای امسال تا پایان مرداد در مقایسه با پنج ماهه سال ۹۴ رشد کرده است. همچنین در گروه گازها و خوراک ها که در پنج ماهه پارسال ۷۹۰ تن بود امسال به ۵۷۰ تن رسیده و کاهش ۲۸ درصدی را تجربه کرده و ارزش معاملات این گروه افت ۲۷ درصدی را ثبت کرده است. با این حال تالار محصولات پتروشیمی نسبت به پارسال شاهد افزایش حجم معاملات به صورت نقدی و سلف بوده است، به این ترتیب حجم کل معاملات نقدی محصولات پتروشیمی ۳۰ درصد و حجم کل معاملات سلف ۳۸ درصد رشد داشته است.

ارزش کل معاملات نقدی و سلف محصولات پتروشیمی هم در سال ۹۵ به ترتیب با ۶ر۲ و ۷۷ درصد رشد روبرو شده است.

به این ترتیب حجم کل معاملات محصولات پتروشیمی در سال ۹۴ حدود یک میلیون و ۱۹ هزار و ۳۹۶ تن با ارزش ۳۳ میلیارد و ۶۱۹ میلیون و ۱۷ هزار و ۸۰ ریال بوده است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است