خانه خبر پوشش نچسب ظروف غذا مانع از باقی ماندن آن ها در داخل ظرف می شود

پوشش نچسب ظروف غذا مانع از باقی ماندن آن ها در داخل ظرف می شود

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

چسبندگی مواد غذایی به سطح داخلی ظروف آن‌ها، باعث می‌شود که مجبور به اسراف شویم و قید مواد باقی مانده در ظرف را بزنیم.

یک تیم پژوهشی در دانشگاه کلرادو پوشش نچسبی را پیشنهاد داده است که می‌تواند راه حلی برای رفع این مشکل باشد. در ادامه با مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) همراه باشید.

پوشش هیدروفوبیک

شاید تاکنون برای شما هم پیش آمده باشد که نهایت زور و توان خود را برای فشردن بطری کچاپ، شامپو یا عسل به کار گیرید اما قطرات آخر آن‌ها عایدتان نمی‌شود. پوشش‌های نچسب می‌توانند نقطه‌ی پایانی برای این نوع اسراف‌های اجتناب ناپذیر باشد. به تازگی نوع جدیدی از پوشش‌های نچسب در دانشگاه ایالتی کلرادو ساخته شده است که پتانسیل بالایی در استفاده‌های مختلف دارد. این پوشش که از موم خوراکی تولید شده است کارآیی موثری در استفاده از مایعات چسبنده مانند شربت دارد.

بسیاری از پوشش‌های نچسب امروزی بر پایه‌ی مواد شیمیایی از قبیل فلوئوروکربن تکیه دارند و در برابر آب رفتار مقاومی ‌از خود نشان می‌دهند. کاربرد این گونه پوشش‌ها فقط به بسته‌بندی مواد خوراکی محدود نمی‌شود و در نخ‌های ماهیگیری هم قابل استفاده است. مشکلی که در این میان نمی‌توان نادیده گرفت این است که فلوئوروکربن می‌تواند به پرفلوئورواکتانوئیک اسید تجزیه شود که این ماده سمی بوده و برای مدت طولاتی در محیط زیست و بدن انسان باقی می‌ماند.

از این رو دانشمندان به فکر جایگرین ساختن ماده‌ی ایمن‌تری افتادند. آن‌ها با الهام گرفتن از سطوح هیدروفوبیک و آب‌گریزی مانند برگ نیلوفر آبی و بدن عنکبوت و دیگر سطوح، دست به ساخت پوششی جدید زدند و اکنون تیم تحقیقاتی کلرادو موفق شده است که با نگاه به طبیعت نوع سبزتری از یک پوشش نچسب را تولید کند.

این تیم تحقیقاتی ، تصمیم گرفت که پوشش نچسب مورد نظر خود را با استفاده از موم زنبور عسل و موم درختی یا موم نخل تهیه کند. موم زنبور عسل از نظر خواص شیمیایی مشابه فلوئوروکربن‌ها است با این تفاوت که بر خلاف فلوئوروکربن‌ها سمی نیست. محققان در ابتدا موم را ذوب کرده و با اسپری آن بر روی سطوح بسته‌بندی مواد غذایی پوشش نچسب جدید را اعمال کردند.

پس از استفاده از این پوشش در لیوان‌های فومی (پلی استایرن)، تیم به بررسی این پوشش در موادی چون چای سبز لیپتون، نوشابه‌ی گاتورید، شربت پنکیک، شربت شکلاتی و نوشابه کوکا کولا اقدام کرد. با وارونه شدن ظرف حاوی ماده‌ی غذایی مایع و سپس برگرداندن آن به حالت طبیعی، تا آخرین قطره‌ی مایع به محل اصلی خودش برگشت.

در حال حاضر، تیم کلرادو تلاش می‌کند که تمرکز خود را بر بهبود دوام مکانیکی این پوشش‌ها متمرکز کند چرا که پوشش فعلی قادر به مقاومت در محیط‌های خشن و ساینده نیست.

منبع: zoomit

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است