خانه خبراخبار اقتصادی ادامه باز سازی ها در پتروشیمی بوعلی سینا

ادامه باز سازی ها در پتروشیمی بوعلی سینا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
مرجع پلیمر در بازار ایران: محمدرضا صاحب نسق مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت این پتروشیمی، اظهار داشت:در حال حاضر حدود یک هفته از راه اندازی مجدد واحد های این پتروشیمی می گذرد و طبق زمان بندی، بهره برداری از تمامی واحد ها ضمن استفاده از ظرفیت حداکثری،طی هفته آینده انجام می گیرد.

وی افزود:کل کارخانه شامل هفت واحد است که در حال حاضر تمامی محصولات به جز پارازایلین در حال تولید است، البته پتروشیمی بوعلی بجای تولید پارازایلین، جایگزین  این محصول را تولید و روانه بازار می کند.

بازسازی در مراحل پایانی

وی در خصوص زمان بهره برداری از واحد آسیب دیده، گفت: طبق تفاهم نامه با یک شرکت فرانسوی و مشاوره تفصیلی شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن)، اقدامات بازرسی تجهیزات مورد نیاز انجام شده و کارهای تعمیراتی در مراحل پایانی است.

صاحب نسق با اشاره به اینکه میزان تجهیزات آسیب دیده ای که از مدار خارج شده بالغ بر 500 تن شامل انواع لوله، اتصالات و استراکچر است، اظهار داشت: در طول یک ماه سپری شده از حادثه پتروشیمی بوعلی بیش از 554 هزار و 500 نفر ساعت به صورت 24 ساعته و بدون هیچ گونه مرخصی ،فعالیت کرده تا بتوانند تجهیزات آسیب دیده را جمع آوری و بازسازی را آغاز کنند.

Petrochemical fire

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا در خصوص برج معروف 8001که با 121 متر ارتفاع یکی از بلندترین برجهای پتروشیمی خاورمیانه است، اظهار داشت: فعالیت های بازرسی بر روی این برج هنوز ادامه دارد و مشاوران خارجی و داخلی بررسی می کنند که آیا برج نیاز به تعمیرات داشته یا اینکه باید تعویض شود.

وی افزود: برج هنوز برداشته نشده،اما اگر قرار باشد برج جدیدی جایگزین آن شود حتما پس از اقدامات لازم که حدود 10 روز به طول می انجامد از به روزترین تجهیزات و تکنولوژی های موجود که ظرفیت بیشتری دارد، استفاده خواهد شد.

خسارات از 60 میلیون یورو بیشتر می شود

وی در خصوص میزان خسارت وارده به این پتروشیمی گفت:هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت صورت نگرفته است اما اطلاعات به دست آمده تا کنون حاکی از آن است که میزان خسارات از 60 میلیون یورو نیز فراتر رفته است.

صاحب نسق علت این حادثه را نیز اینگونه اعلام کرد: حادثه آتش سوزی به سبب اتفاق در بدترین قسمت کارخانه، یعنی جایی که اتصالات و لوله از کنار کوره عبور می کنند اتفاق افتاده که همین امر عملیات مهار را دشوار کرده بود.

وی افزود: مسلما نقص فنی و نشتی حین انجام کار اصلی ترین علت این حادثه بوده کما اینکه نباید اشکال در طراحی کارخانه را نادیده گرفت چراکه کوره ها در نزدیکی لوله ها و اتصالات واقع شده و حتی ممکن بود سایر قسمت ها نیز دچار حریق شود.

وی تاکید کرد: اگر یک حادثه را صفر تا 100 در نظر بگیرید این حادثه تنها 10 درصد آن بود که با همت مامورین آتش نشانی از گسترش آن جلوگیری شد. این عملیات به گونه ای صورت گرفت که حتی مخازن مجاور محل حریق به کوچک ترین تعمیراتی نیاز ندارند.

احتمال حمله سایبری

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا ضمن رد احتمال هرگونه حمله عمدی به سیستم ها، اظهار داشت: احتمال حمله سایبری به سیستم های پتروشیمی مطرح نیست و اخباری که پیرامون تعداد آسیب دیدگان این حادثه عنوان می شود، شایعه ای بیش نیست.

وی ادامه داد:در این حادثه احتمال از دست رفتن 4 تن از همکاران در لحظه حادثه وجود داشت که به لطف خدا به خیر گذشت و در مجموع این حادثه هیچ گونه صدمه جانی به همراه نداشت، البته تعدادی از کارکنان در حین خروج از محل حادثه مجروح شده یا برخی از آتش نشانان به علت گرمای بیش از حد، گرما زده شدند.

HSE ارتقا می یابد

صاحب نسق در پاسخ به این سوال که چرا گفته می شود فعالیت آتش نشانی و HSE مطلوب نبوده، گفت: واحد اصلی در کوتاه ترین زمان اطفای حریق شد، اما مخزن به سبب بزرگی حریق دیرتر خاموش شد. کل سیستم آتش نشانی منطقه ویژه به صورت متمرکز است، به طوریکه اگر در قسمتی آتش سوزی رخ دهد کل واحد های آتش نشانی برای اطفا به منطقه اعزام می شوند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء سطح HSE ، آتش نشانی و به طور کلی ایمنی، اظهار داشت: بحث ایمنی در جلسات مختلفی بین وزارت نفت، هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی بوعلی همواره مورد تاکید بوده ،در حال حاضر نیز شدیدا بر روی قسمت هایی که ضعف وجود دارد، تمرکز شده و برای رفع آن تدابیر ویژه ای اتخاذ شده است.

وی همچنین اذعان داشت: خوشبختانه برای تامین قطعات مشکلی به وجود نیامد و در حدود 200 تن لوله با مشخصات مورد نیاز،شیرآلات(Valve)، استراکچر های خاص، اتصالات، خطوط کنترل و تجهیزات ابزار دقیق خریداری شد.

روال عادی در تامین خوراک پتروشیمی ها

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا در خصوص تامین خوراک کارخانجاتی که از پتروشیمی بوعلی تغذیه می کردند، گفت: در این مدت سایر خوراک کارخانه از پتروشیمی های دیگر تامین می شد و فعالیت واحدی به علت این حادثه متوقف نشد.

وی افزود:در این مدت نیز مقداری که در مخازن بود نیز عرضه شد ،در حال حاضر نیز خوراک پتروشیمی های امیرکبیر و بندر امام در حال تولید است، ضمن اینکه فعالیت های صادراتی ما از سرگرفته شده است.

آتش سوزی مجدد

صاحب نسق با اشاره به شایعه آتش سوزی مجدد این واحد پتروشیمی، اظهار داشت: متاسفانه آن چیزی که بیش از حادثه ما را سوزاند نحوه انعکاس اخبار و انتشار شایعات گسترده بود. 

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا تاکید کرد: کارخانه های پتروشیمی و نظیر آن ها همواره در خطر بروز حادثه هستند و ما باید هوشیار و آماده باشیم تا از هرگونه اتفاقی جلوگیری شود، به همین منظور تجدید نظر در استانداردهای طراحی نیز مد نظر قرار گرفته است.

گفتنی است پتروشیمی بوعلی‌سینا که در سایت 4 منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد روز چهارشنبه، 16تیرماه دچار حریق شد. این شرکت در زمینی به مساحت 36 هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده که خوراک آن نفتهای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز بوده که پس از فرآوری با ارزش و سود آور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می شود.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است