خانه خبراخبار اقتصادی حذف واسطه‌گری از صنعت پلاستیک

حذف واسطه‌گری از صنعت پلاستیک

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلاستیک

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از کسب و کار:گشت و‌گذاری کوتاه در بازار صنعت پلاستیک خصوصا لوازم خانگی پلاستیکی که عمده ورود و خروج بازار سهم این محصولات است، نشان می‌دهد کالاهای ایرانی دست بالا را در اختیار دارند و با اینکه وارداتی‌ها هم در بازار حضور دارند اما تولیدات باکیفیت داخلی جایگاه خود را در میان اقشار مختلف مردم باز کرده است. این در حالیست که درباره این صنعت خاص به نظر می‌رسد تنها حلقه مفقوده زنجیره تولید، راه‌اندازی مجتمع‌های پتروشیمی برای تبدیل منابع هیدروکربوری به مواد قابل استفاده در مراکز تولید مصنوعات پلاستیکی باشد، اما مجتمع‌های پتروشیمی یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسیدند و ایران به یکی از صادرکنندگان مواد اولیه صنعت پلاستیک تبدیل شد، بدون آنکه گره‌ای از مشکل تامین مواد اولیه صنعت کاران داخلی باز شود.

پلاستیک
در شرایطی که قطب تولید مواد اولیه پلیمر هستیم، چرا باید این مواد را گران‌تر تهیه کنیم؟ این باعث می‌شود قیمت تمام شده کالای تولیدی بالا برود و توان رقابت و صادرات را از دست بدهیم.

تولیدکننده از حمایتی برخور‌دار نیست
رئیس اتحادیه نایلون و پلاستیک تهران با بیان اینکه تولید نیازمند کاهش هزینه‌های انرژی است، گفت: کارخانه‌های تولید پلاستیک و نایلون به دلیل بالا بودن نرخ مواد اولیه با مشکل جدی مواجه شده‌اند و برخی از کارخانه‌ها تعطیل هستند و ضروری است از تولیدکننده داخلی حمایت جدی به عمل بیاید.
سیدرحیم مقیمی‌اصل افزود: بهای سنگین حامل‌های انرژی، هزینه‌های تمام شده را افزایش داده و قدرت تولید را گرفته است. در تمام دنیا تولید کشور در اولویت قرار دارد و تولیدکنندگان مشمول سیاست‌های تشویقی می‌شوند، اما کشور ما در تولیدکننده از حمایتی برخور‌دار نیست. وی تصریح کرد: آنچه در سایر کشورها در زمینه صادرات و تولید شاهد هستیم، حمایت از تولید داخلی است و واسطه‌ای بین بخش تولید و عرضه وجود ندارد اما در ایران نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد بلکه فشارهای مضاعف نیز به تولید‌کننده آسیب می‌رساند.
مقیمی اصل ادامه داد: توسعه و پویایی اقتصادی در کشور حمایت دولت را می‌طلبد تا تولیدکننده بتواند با پشتوانه حرکت کند و دغدغه‌‌‌ای به‌جز تولید و توسعه اقتصاد نداشته باشد. رئیس اتحادیه نایلون و پلاستیک تهران اظهارکرد: اگر دولت به دنبال امتیاز برای تولیدکنندگان است، کاهش تعرفه‌های انرژی، بیمه و ارزش افزوده باید در اولویت قرار بگیرد. به گفته وی، در حال حاضر در صنعت پلاستیک امنیت کاری و تجاری وجود ندارد و افزایش نرخ مواد اولیه باعث شده برخی از کارخانه‌های تولیدی کشور که قراردادهای خارجی داشتند، نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و اگر حمایت قطعی صورت نگیرد، برخی از کارخانه‌های صنعت پلاستیک با خطر تعطیلی مواجه خواهند شد. مقیمی‌اصل مهم‌ترین نگرانی تولید‌کنندگان این محصولات را تامین مواد اولیه پتروشیمی عنوان کرد و افزود: شاید برخی صنایع نگران حجم گسترده واردات محصولات مشابه خارجی باشند اما در این صنف تنها نگرانی نبود ثبات قیمت در مواد اولیه است چون اکنون شاهد دلال‌بازی در زمینه تهیه مواد اولیه پتروشیمی هستیم. وی درباره این مشکل اینگونه توضیح داد : برخی افراد سودجو با استفاده از خلأهای قانونی در میان بورس کالا و خریداران قرار گرفته‌اند و همچنین زمینه غیرشفاف شدن روند تامین مواد اولیه و نوسان پی‌درپی قیمت‌ها  در بازار روند توان رقابت قیمتی محصولات ایران در بازارهای بین‌المللی را از بین برده است.
وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده تبدیل به معضلی برای تولیدکنندگان شده است، افزود: متاسفانه بدون در نظر گرفتن مسائل کارشناسی شده طرحی اجرایی می‌شود که تنها مشکلات مضاعف به همراه دارد و مالیات بر ارزش افزوده نیز بدون کار کارشناسی شده اجرایی شد و اکنون کارخانه‌های زیادی را به ورطه تعطیلی برده است. رئیس اتحادیه نایلون و پلاستیک تهران با بیان اینکه توان و انگیزه تولیدکننده ایرانی بالاتر از کشورهای خارجی است، افزود: آنچه که در سایر کشورها در زمینه صادرات و تولید شاهد هستیم، حمایت از تولید داخلی است و برای افزایش تولید و صادرات واسطه‌ای بین بخش تولید و عرضه وجود ندارد که در ایران اینگونه نیست و نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد بلکه فشارهای مضاعف نیز به تولید‌کننده آسیب می‌رساند.

ادامه خام فروشی تولید را به ورطه نابودی می‌کشاند
مقیمی اصل با تاکید بر اینکه خام فروشی مواد اولیه، تولید کشور را تضعیف کرده است، افزود: خام فروشی مواد اولیه مساله درستی نیست و تولید را به ورطه نابودی می‌کشاند و اگر این مساله ادامه پیدا کند به توسعه اقتصادی نخواهیم رسید.
وی افزود: مواد اولیه مورد نیاز صنایع پلاستیک باید بدون واسطه به دست تولیدکنندگان برسد و دولت باید بر روند تولید نظارت داشته باشد تا واسطه‌گری حذف شود. وی با بیان اینکه صنعت پلاستیک به‌عنوان صنعت مادر به حساب می‌آید، افزود: دولت مواد اولیه ضروری پلیمر را که در مرحله اول باید به تولیدکنندگان بفروشد، صادر می‌کند و مواد اولیه پلیمر صادراتی ایران در خارج از کشور ارزان‌تر است. مقیمی‌اصل از تامین نیاز بازار پلاستیک خاورمیانه توسط کشورهایی همچون ترکیه و چین خبر داد و گفت: کشور ترکیه امکانات مناسبی برای تولید مواد اولیه در صنعت پلاستیک ندارد و به دلیل نبود موانع در واردات و صادرات  رشد چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته در این صنعت داشته است. وی با گلایه از واردات محصولات چینی به کشور اظهار کرد: بدون کارشناسی اجناسی همچون سفره و ظروف را از چین وارد می‌کنیم و چشمان خود را بر عملکرد مطلوبی که در تولید داخل داریم، می‌بندیم.

تولید پلاستیک و هزینه بالای برق
سیدرحیم مقیمی‌اصل در بخش دیگری از صحبت‌های خود هزینه‌های بالای انرژی را از مشکلات تولید‌کنندگان پلاستیک و نایلون عنوان کرد و گفت: هزینه‌های بالای برق و نرخ بیمه کارگران در این صنعت مشکلاتی را متوجه تولیدکنندگان کرده است. وی ادامه داد: اگر حمایت از این بخش از صنعت را جدی نگیریم، با تعطیلی کارخانه ها مواجه خواهیم شد.

بازیافت مواد، جلوگیری از دورریزی سرمایه‌های ملی
رئیس اتحادیه صنف پلاستیک تهران، بازیافت مواد را جلوگیری از دورریزی سرمایه‌ ملی قلمداد و تصریح کرد: در زمینه جمع‌آوری ضایعات پیشنهادی را به برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها دادیم که طی آن مبلغ قابل قبولی را در قبال خرید ضایعات آنها پرداخت خواهیم کرد که متاسفانه مسئولان هیچ‌گونه اعتنایی به این موضوع نکردند و کماکان باید شاهد ضعف در فرهنگ‌سازی در این حیطه باشیم.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است