خانه خبر وضعیت بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته دوم مرداد ماه 1395

وضعیت بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته دوم مرداد ماه 1395

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گزارش

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از اينپیا: این هفته نسبت به هفته اول مرداد ماه  با رونق کمتری مواجه بود. علت این کاهش 34 درصدی تقاضا نسبت به هفته گذشته علی رغم کاهش 23 درصدی حجم عرضه از سویی و کاهش قیمت اتیلن و ثبات نسبی قیمت اکثر گریدهای پلیمری طی دو هفته گذشته در بازارهای جهانی و انتظار کاهش قیمت های پایه در هفته آینده از سوی فعالان بازار  بود. از سوی دیگر روند نزولی قیمت نفت خام طی یک ماهه گذشته و بی­اعتمادی فعالان بازار نسبت به روند آتی بازار های جهانی مزید بر علت است.

در کل بیش از 77 درصد از محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد؛ که 29 گرید از 73 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند.  البته در مقایسه با هفته گذشته علی­رغم کاهش عرضه، شاهد کاهش تقاضا و حجم معاملات در بازار بودیم که با توجه به بی اعتمادی فعالان بازار به روند آتی قیمت­ها در آینده، این وضعیت را باید طبیعی دانست.

در هفته ای که گذشت تالار معاملات شرکت بورس کالای ایران شاهد  کاهش 16،149 تنی حجم عرضه نسبت به هفته گذشته بود، که11،790 هزار تن این کاهش مربوط به گروه PVC است. انتظار می رفت پس افزایش تقریبا 8 درصدی قیمت های پایه PVC در هفته گذشته، با توجه به اینکه قیمت ها در بازار داخل ایران تحت تاثیر کم بودن عرضه ها  در مورد بعضی از گریدها بسیار بالا است، افزایش عرضه های این کالا همچون هفته گذشته تداوم داشته باشد و باز هم شاهد عرضه های سلف از سوی شرکت های پتروشیمی جهت ایجاد تعادل در بازار این محصول باشیم؛ ولی متاسفانه این هفته شاهد کاهش عرضه بازار بودیم، علی الخصوص در مورد گریدهای جذاب و موردنیاز بازار همچون PVC که داده منفی برای بازار تلقی می­شود.

آنچنان که آمارها نشان می دهند حجم عرضه ها نسبت به هفته قبل 23 درصد کاهش داشته است. که 73 درصد از این کاهش عرضه مربوط به کالای PVC  بوده است. در این هفته حجم عرضه ها در گروه PVC به عنوان  ملتهب ترین و جذاب ترین گروه بازار به میزان بیش از 11 هزار تن کاهش را نشان می داد و در گریدهای دیگر به طور کلی و در مجموع حدودا 5 هزار تن کاهش به ثبت رسیده است که خیلی قابل توجه نیست. به نظر می رسد باید حجم عرضه ها در مورد بسیاری از گریدها چون PVC در بازار داخلی همچون هفته گذشته افزایش یابد تا شاهد تعادل در بازار باشیم و البته این افزایش تا زمانی که بازار به شرایط عادی برگردد تداوم یابد. این نیاز در مورد گروه  PET و علی­الخصوص بعد از وقوع آتش سوزی در مجتمع بوعلی  بیشتر از سایر کالاها حس می شود.

تقاضا به نسبت هفته گذشته 85 هزار و 598 تن کاهش را نشان می دهد که نسبت به هفته گذشته 34 درصد کاهش داشته است. می توان گفت که علت این کاهش حجم تقاضا نسبت به هفته گذشته؛  محدودیت در ثبت سفارش، کاهش عرضه­ ها علی­الخصوص کالای PVC و انتظار کاهش قیمت های پایه در هفته آینده است. البته با این وجود باز هم بازار همچنان با مازاد تقاضا روبرو است که دلایل آن عبارتند از:

  • بالا بودن قیمت ها در بازار آزاد
  • صعودی بودن نرخ دلار
  • کم بودن عرضه برخی گریدهای جذاب
  • انحصار در مورد برخی از کالاها در بازار آزاد و بالا بودن قیمت ها
  • افزایش مصرف صنایع تکمیلی
  • افزایش فعالیت های سوداگری در بازار پلیمر ایران
  • ورود بیشتر تولیدکنندگان واقعی بعد از محدودیت بیشتر کدهای معاف از مالیات
  • تقاضای کاذب در گریدهایی چون PVC و PET

 با نگاهی به میزان افزایش حجم تقاضا و مقایسه با میزان افزایش حجم معاملات، به خوبی کاذب بودن بخش زیادی از این افزایش تقاضا مشهود است، زیرا با وجود افزایش شدید حجم تقاضا، حجم معاملات افزایش کمتری را تجربه کرده است و این افزایش شدید تقاضا فقط به افزایش قیمت اکثریت کالاها منجر شده است. در این جا باید به این نکته اشاره کرد که واسطه ها در گذشته حجم خوبی از محصولات را خریداری کرده بودند و این کم بودن حجم عرضه ها هم به آن ها کمک می کند که با قدرت فعالیت خود را ادامه دهند تا به اهداف خود برسند، در نتیجه با ایجاد تقاضاهای کاذب همچنان سعی در بالا نگهداشتن قیمت برخی از کالا ها دارند.

حجم معاملات نیز با کاهش بیش از 30 درصدی به نسبت هفته گذشته مواجه شده که برابر با 18 هزار و 544 تن کاهش است، در هفته گذشته حجم معاملات افزایش بسیارخوبی را نشان می داد؛ ولی در هفته جاری علت این کاهش حجم معامله از سویی کاهش کلی حجم عرضه نسبت به هفته گذشته علی الخصوص کاهش شدید عرضه در جذاب ترین گروه بازار ( محصول PVC) و از سویی دیگر انتظار فعالان بازار جهت کاهش قیمت های پایه ای جدید در هفته آتی است. البته با توجه به اینکه فعالیت کدهای معاف از مالیات تا حد زیادی کاهش یافته است این حجم معاملات با توجه به حجم عرضه، داده مثبت تلقی می شود.

 دلایل رشد حجم معاملات از بعد از ماه رمضان تاکنون عبارت هستند از :

  1. مناسب بودن قیمت های پایه برخی از کالاها
  2. صعودی بودن نرخ دلار
  3. کمبود مواد اولیه در بازار آزاد
  4. کم بودن حجم عرضه ها در مورد بسیاری از کالاها
  5. افزایش تقاضا در بسیاری از مناطق دنیا و افزایش صادرات در کنار کاهش عرضه داخلی
  6. افزایش مصرف صنایع تکمیلی
  7. افزایش حجم عرضه و معامله PVC
  8. افزایش عرضه در گروه PP نساجی و معامله کامل حجم عرضه در این گروه
  9. قرار داشتن در فصل اوج مصرف در برخی از گروه ها

در این بین باید ذکر کرد که عوامل صعودی بودن نرخ دلار و قیمت های جهانی در کنار حجم بسیار کم عرضه ها در مورد برخی از گریدها، بیشترین تاثیر را در شرایط فعلی داشته و عوامل دیگر در درجه های بعدی اهمیت قرار دارند. 

جذاب ترین گروه بازار: گریدهای PVC ، PET، پلی استایرن انبساطی 200، استایرن مقاوم و معمولی7240 و 1540 تبریز و برخی عرضه های پلی اتیلن سنگین اکستروژن و دورانی تبریز از جذاب ترین گریدهای بازار امروز بودند، این گریدها با رقابت قیمتی بیشتری نسبت به سایرین به فروش رسیدند.

کم رونق ترین گروه بازار: استایرن بوتادین رابر، برخی از گریدهای پلی پروپیلن های شیمیایی و پلی اتیلن سنگین تزریقی بود که تولیدکنندگان این گروه موفق به فروش بخش کمی از محصولات عرضه شده شان شدند.

اتفاق ویژه بازار: کاهش 70 درصدی حجم عرضه های  PVC نسبت به هفته گذشته.

آمار کلی معاملات بازار به تفکیک هر گروه کالایی:

درصد سهم هر گروه کالایی در عرضه های این هفته پلیمرها

همانطور که در نمودار مشخص است بیشترین حجم عرضه مربوط به پلی پروپیلن نساجی بوده که برابر با 19درصد کل عرضه های بازار است، گروه بعدی پلی اتیلن سبک خطی هستند که با حجم عرضه بیش از 6500 تنی 14 درصد عرضه های بازار پلیمر را به خود اختصاص داده اند، گروه سوم نیز پلی اتیلن های سبک فیلم و با 5148تن عرضه هستند که 11درصد عرضه های بازار را شکل داده اند.

درصد سهم هر گروه کالایی در تقاضای این هفته پلیمرها

در نمودار زیر تقاضای کاذب در چند گروه خاص مشهود است، PET  گرید بطری به تنهایی و با بیش از 54هزار تن تقاضا بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داده بودند که برابر با 34 درصد تقاضای کل بازار است، بعد از این گروه PVC ها و با بیش از 34 هزار تن تقاضا و معادل 22 درصد کل تقاضای بازار قرار دارد.

متن کامل در: http://inpia.ir/shownews/5804

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است