خانه علمی پژوهشی مواد پلاستیکی با قابلیت حرکت خود به خود در نور مرئی

مواد پلاستیکی با قابلیت حرکت خود به خود در نور مرئی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

گروهی از پژوهشگران دانشگاه Eindhoven و Humboldt در آلمان موفق به توسعه مواد پلاستیکی لایه ای نازکی شده‌اند که قادر به حرکت خود به خود تحت تاثیر نور روز می‌باشد. پژوهشگران بر این باورند که این پلاستیک انعطاف پذیر به عنوان سطح خود تمیز شونده مناسب می‌باشد، به عنوان مثال می‌تواند در سلول‌های خورشیدی مورد استفاده قرار بگیرند.

پلاستیک انعطاف پذیر

به گزارش گروه ترجمه و تولید محتوا مرجع پلیمر ایران (پلیم پارت)؛ روندی که در آن مواد می‌توانند تحت تاثیر نور حرکت کنند برای سال‌های متمادی فرآیندی شناخته شده می‌باشد، با این حال شدت نور فرابنفش مورد نیاز می‌تواند باعث آسیب رساندن به مواد شود.

پژوهشگران موفق به تولید لایه پلیمری نازکی شده‌اند که شامل مولکول‌های حساس به نور است که تحت عنوان گروه‌های آزو شناخته می‌شود. این فیلم نازک به محض اینکه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد شروع به نوسان و حرکت خود به خود می‌کند.

در حال حاضر پژوهشگران قادر به توضیح این نوع رفتار پلاستیکی نیستند اما به نظر می‌رسد ترکیبی از عوامل مختلف این امر را محقق می‌سازد. مولکول‌های حساس به نور تحت تاثیر نور مرئی کشیده و خم می‌شوند که این مولکول‌ها توسط کریستال شبکه پلیمری احاطه می‌شوند.

همان طور که اشاره شد این مواد می‌توانند برای سطح خود تمیز شونده مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع چسبیدن گرد و غبار به سطحی که در زیر نور خورشید در حال ارتعاش است، دشوار می‌باشد. از جمله کاربردهای آن می‌توان به پانل‌های خورشیدی در بیابان‌ها که هیچ گونه ذخیره آبی وجود ندارد اشاره کرد.

در ویدیو زیر می توانید حرکت خود به خودی این مواد پلاستیکی را در نور مرئی مشاهده نمایید.

دانلود کامل مقاله:

 A chaotic self-oscillating sunlight-driven polymer actuator

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است