خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رییس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی عوامل موثر بر آشفتگی بازار محصولات پتروشیمی را تشریح کرد

رییس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی عوامل موثر بر آشفتگی بازار محصولات پتروشیمی را تشریح کرد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گزارش

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر(اینپیا)، مهندس بیوک آقا صحاف امین، درتشریح عوامل موثر بر آشفتگی بازار محصولات پتروشیمی، گفت: یکی از مشکلات عمده واحدهای تولیدی فعال عملکرد غیر صحیح و کارشناسانه سایت بهین یاب است به طوری که میزان سهمیه هر شرکت جهت دریافت مواد اولیه در بورس از روی میزان مواد اولیه درج شده در سایت بهین یاب انجام می شود.

رییس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی اظهار کرد: زد و بند واحدهای تولیدی غیرفعال با پتروشیمی ها/ سایت بهین یاب باید اصلاح شود

سایت بهین یاب باید اصلاح شود

نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، با بیان اینکه ظرفیت های درج شده در پروانه بهره برداری واحدها در استان های مختلف دارای اشکالات عمده ای است، تصریح کرد: تصمیم گرفته شده بود که هر شرکت آمار تولید و فروش سه ماهه خود را به سازمان صنایع و معادن و تجارت هر استان اعلام و بر اساس مقدار تولید و فروش انجام شده سهمیه برای سه ماه بعد در سایت بهین یاب اصلاح شود و شرکت ها بتوانند از روی موارد اصلاح شده از بازار بورس مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند. وی، ادامه داد: متاسفانه به علت عدم کنترل و پیگیری موارد فوق از طرف سازمان صنعت، معادن و تجارت بسیاری از واحدهای تولیدی غیرفعال با همان ظرفیت های پروانه بهره برداری که چندین برابر ظرفیت واقعی آنها است از طریق کارگزاران خود اقدام و تقریباً تمام مواد اولیه اعلام شده در بورس را بدون ارائه گزارش تولید، فروش، ارزش افزوده و مصرف آب و برق خریداری می کنند و شرکت های فعال به علت رد کردن آمار واقعی به سازمان صنایع و معادن استان ها و پایین بودن آمار تولید و فروش نمی توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق بورس دریافت کنند.

جولان واحدهای تولیدی غیرفعال در بازار محصولات پتروشیمی

رییس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران با اشاره به زد و بند برخی از کارگزاران بورس با شرکت های غیرفعال دارای ظرفیت بالای پروانه بهره برداری، تصریح کرد: واحدهای غیرفعال که دارای ظرفیت بالای پروانه بهرداری هستند اقدام به ارائه گواهی خود به برخی از کارگزاری های بورس می کنند و این کارگزاران با ظرفیت آن واحدهای تولیدی غیرفعال در بورس حاضر شده و اقدام به خرید مواد اولیه از بورس و فروش آن مواد با قیمت بالاتر در بازار آزاد به واحدهای تولیدی فعال با ظرفیت تولیدی پایین می کنند. زد و بند واحدهای تولیدی غیرفعال با پتروشیمی ها صحاف امین، با اشاره به اینکه رکود اقتصادی باعث ضرر و زیان مالی واحدهای تولیدی فعال شده است، افزود: واحدهای تولیدی فعال به دلیل نبود تقاضا برای محصولات نهایی خود نمی توانند مواد اولیه خریداری کنند که این امر باعث ذخیره مواد اولیه در انبارهای پتروشیمی می شود که در این راستا به دلیل عدم انبارکردن مواد اولیه شرکت های پتروشیمی اعلام می کنند که تمام واحدهای تولیدی می توانند به اندازه مصرف یکساله خود مواد اولیه خریداری کنند. وی، ادامه داد: واحدهای تولیدی غیرفعال از طرق کارگزاران خود مواد اولیه را با قیمت پایه در بورس از انبارهای شرکت های پتروشیمی خریداری کرده و در انبارهای خود ذخیره می کنند و سپس پس از گذشت چند ماه با شرکت های پتروشیمی زد و بند کرده به طوری که شرکت های پتروشیمی اعلام می کنند که گریدهای تولید شده در چند ماه گذشته که مشتری نداشته اند، دیگر در چند ماه آینده تولید نمی شود، در نتیجه واحدهای تولیدی غیرفعال که به نوعی دلالان بازار محسوب می شوند از این فرصت سو استفاده کرده و اقدام به فروش این مواد اولیه به قیمت بالاتر در بازار آزاد به واحدهای تولیدی فعال می کنند.

نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران، با بیان اینکه خرید یکساله مواد اولیه باعث نابسامانی بازار محصولات پتروشیمی می شود، تصریح کرد: عدم هماهنگی بین تولید و عرضه کننده های مواد اولیه و خریداران یکی دیگر اشکالات عمده در بازار بورس است. صحاف امین، افزود: یکی دیگر اشکالات بازار بورس این است که هیچ کدام از شرکت های تولیدکننده مواد اولیه واحدهای صنایع تکمیلی ارتباط سیستماتیک با تولیدکننده های اصلی ندارند به طوری که هر زمان مواد اولیه در بورس عرضه می شود خرید صورت می گیرد.

لزوم حذف واحدهای تولیدی غیرفعال از سایت بهین یاب

وی، در پاسخ به این سوال که چرا سایت بهین یاب به وظایف خود عمل نکرده است؟ گفت: انجمن های صنفی واحدهای تولیدی می توانند کمک موثری در دسترسی به آمار ظرفیت تولیدی واحدها و فعال بودن یا نبودن واحدها در راستای حذف واحدهای تولیدی غیرفعال از سایت بهین یاب داشته باشند به طوری که انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران چندین بار متقاضی حضور در کارگروه مربوطه در وزارت صنایع شده، اما متاسفانه تا امروز هیچ جواب مثبتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به انجمن داده نشده است.   رییس کمیسیون بازرگانی انجمن ملی پلاستیک ایران تصریح کرد: چنانچه واحدهای تولیدی فعال مجبور باشند از طریق بورس مواد اولیه مورد نیاز خود را دریافت کنند باید هر چه سریع تر راهکار لازم جهت دریافت صحیح مواد اولیه و بدون سو استفاده واحدهای تولیدی غیرفعال و کارگزاران بورس طراحی و اجرا شود.

ایجاد قراردادهای بلندمدت در بورس

صحاف امین، درباره ایجاد قراردادهای بلندمدت در بورس، افزود: شرکت های پتروشیمی ها باید درخصوص تامین نیاز بازار داخلی به مواد اولیه و میزان صادرات برنامه ریزی مشخصی در میزان تولید خود داشته باشند که متاسفانه به دلیل نابسامانی در بازار بورس شرکت های پتروشیمی نمی توانند برنامه ریزی مناسبی در خصوص تولید و صادرات داشته باشند و همچنین درباره تعداد واحدهای تولیدی، ظرفیت و میزان مورد نیاز صنایع پایین دستی به مواد اولیه شناسایی کافی ندارند. صحاف امین،افزود: چنانچه واحدهای بزرگ با ظرفیت های تولیدی بالا از طریق بورس یا به صورت مستقیم مواد اولیه مورد نیاز خود را با انعقاد قراردادهای بلندمدت با شرکت های پتروشیمی خریداری کنند در این صورت براساس نوع قرار داد، واحدهای تولیدی علاوه بر تامین مواد اولیه مورد نیاز خود در زمان معین و قیمت ثابت، شرکت های پتروشیمی هم می توانند برنامه ریزی مناسبی در خصوص میزان تولید و صادرات داشته باشند. نایب رئیس اول انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران، با بیان اینکه با عرضه مواد اولیه در بورس میزان عرضه و تقاضای واقعی مشخص نمی شود، گفت: در تمام کشورهای دنیا ارتباط مستقیمی بین تولیدکننده های مواد اولیه با صنایع تکمیلی وجود دارد به طوری که شرکت های پتروشیمی برنامه میزان مصرف مواد اولیه صنایع تکمیلی را در دسترس دارند و بر اساس آن برنامه ریزی مناسبی در خصوص تولید مواد اولیه می کنند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است