خانه خبر ناسا مواد کامپوزیتی جدید را برای ساخت راکت های سبک آزمایش می کند

ناسا مواد کامپوزیتی جدید را برای ساخت راکت های سبک آزمایش می کند

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

ناسا به تازگی آزمایش‌های خود را بر روی مواد مرکب جدید آغاز کرده است. این مواد نسبت به سایر مواد مورد استفاده در ساخت تجهیزات فضایی وزن کمتری دارند و می‌توان از آن‌ها برای ساخت راکت‌های سبک‌تر بهره برد. با مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) همراه باشید.

مواد مرکب

ناسا به تازگی و با هدف ساخت راکت‌های سبک‌تر و مقاوم‌تر، یک بشکه‌ی ۲۵۶ سانتی‌متری ساخته شده از مواد کامپوزیتی را در معرض آزمایش‌هایی سنگین قرار می‌دهد. دانشمندان این سازمان بشکه‌ی مورد نظر را تحت فشار جرم‌های بسیار عظیمی در حدود ۹۰۰ هزار پوند (بالغ بر ۴۰۸ تن) قرار داده‌اند تا استقامت آن را بسنجند. این محققان، ۷ آزمایش مختلف را بر روی این جسم انجام دادند و برای جمع‌آوری داده‌های حاصل از این آزمایش‌ها، هزاران سنسور مختلف را بر روی آن نصب کرده بودند. دوربین‌های سرعت بالا و سرعت پایین بسیاری نیز این فرایندها را به دقت ثبت می‌کردند. به لطف این دوربین‌ها می‌توان از زوایای مختلف دید که پس از وارد آمدن یک فشار عظیم بر دو سر انتهایی بشکه، دیواره‌ی جانبی آن چگونه می‌شکند.

دکتر مارک شولتز، یکی از مهندسان و محققان ناسا اذعان کرده که اگرچه به نوعی انتظار این اتفاق را داشته‌اند، اما این شکست تا حدودی هم آن‌ها را غافلگیر کرده است. او در این مورد می‌گوید:

ابتدا صدای بلندی که از بشکه بلند شد همه‌ی ما را مبهوت کرد، و سپس شکافی را مشاهده کردیم که تقریبا بلافاصله پس از روی دادن پدیده‌ی کمانش (خم شدن دیواره به دلیل فشار)، دور تا دور بشکه به وجود آمده بود.

این نخستین آزمایش از سری تحقیقات بزرگ مقیاسی است که ناسا اخیرا بر روی مواد کامپوزیتی آغاز کرده است. محققان این سازمان تلاش می‌کنند آنچه را که در این مرحله آموخته‌اند، در ۴ مرحله‌ی بعدی که در ۴ سال آتی انجام خواهند شد اعمال کنند.

composite

هدف نهایی ناسا دست یافتن به مواد کامپوزیتی مناسب و طراحی ساختاری است که بتوان با آن راکت‌هایی سبک‌تر و قوی‌تر از نمونه‌های مشابه فلزی ساخت. کاهش وزن این راکت‌ها موجب می‌شود که در ماموریت‌هایشان به سمت فضا، بتوانند بارهای بیشتری را نسبت به نمونه‌های کنونی حمل کنند. ممکن است این راکت‌ها به دلیل توانایی‌هایشان در حمل میزان بیشتری آب، غذا و سایر تجهیزات، بتوانند پروازهای سرنشین‌دار به سوی مریخ و سایر مقاصد فضایی را به زودی میسر کنند.

منبع: زومیت

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است