خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تاثیر تحریم ها بر کوچک شدن بازار محصولات پتروشیمی

تاثیر تحریم ها بر کوچک شدن بازار محصولات پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گزارش آماری

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از  خبرآنلاين: بررسي هاي آماري نشان مي دهد هر چند استراتژي ايران در حوزه صادرات محصولات پتروشيمي با لغو تحريم صادرات اين محصولات پس از برجام ، بر بازپس گيري بازارهاي جهاني استوار است اما تشديد تحريم ها عليه ايران در سال 1391 سبب شد ايران با كاهش سهمي در حدود 29 درصد در حوزه صادرات اين محصول استراتژيك روبرو شود .
ايران سال هاست سرمايه گذاري در صنعت پتروشيمي را با هدف فاصله گرفتن از خام فروشي نفت در دستور كار خود قرار داده است . هر چند صنعت پتروشيمي ، در ايران همچنان صنعتي بالادستي تلقي مي شود و كارشناسان بر ورود به بخش هاي مياني و پايين دستي اين صنعت براي افزايش ارزش افزوده نفت اصرار دارند اما ارقام ارائه شده در حوزه صادرات محصولات پتروشيمي دلالت بر صرفه اقتصادي توسعه اين صنعت دارد .

 بر اساس اين گزارش ايران در حالي با تشديد تحريم هاي غربي عليه خود روبرو شد كه روند افزايشي بر ميزان صادرات محصولات پتروشيمي حكمفرما بود . بر اين اساس صادرات 9 ميليارد دلاري در سال 1388 به حدود 14 ميليارد و 700 ميليون دلار در سال 1390 رسيده بود اما اين رقم با تشديد تحريم ها در سال 1391 ابتدا به 12.1 ميليارد دلار و سپس به كمتر از 10 ميليارد دلار رسيد .

 مديرعامل كنوني شركت ملي صنايع پتروشيمي در گزارشي تاكيد كرده است كه پس از برجام صادرات محصولات پتروشيمي پس از برجام حدود 26 درصد افزايش يافته است اما در گزارش خود اشاره اي به اعداد و ارقام نكرده است. با اين حال به نظر مي رسد افزايش صادرات محصولات پتروشيمي پس از برجام، همزمان با كوچك شدن سهم كالاهاي غير نفتي ايران از بازارهاي جهاني مساله اي قابل اهميت تلقي مي شود .

برآوردهاي مقدماتي نشان مي‌دهد ميزان صادرات محصولات پتروشيمي در سال گذشته نيز رشدي بسيار اندك نسبت به سال 1393 را تجربه كرده است . به نظر مي رسد لغو صادرات محصولا پتروشيمي ، در سال جاري رشد صادرات در اين بخش را به همراه داشته باشد.

نمودار زير نشان دهنده وضعيت صادرات محصولات پتروشيمي از سال 1380 تا سال گذشته است . تاثير تحريم ها بر روند صادرات اين كالاها از‌سال‌1391‌ به بعد قابل رويت است . (منبعbشركت ملي صنايع پتروشيمي )

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است