خانه خبر افزایش زمان نگه‌داری مواد غذایی با توسعه بسته‌بندی‌های پایه گیاهی

افزایش زمان نگه‌داری مواد غذایی با توسعه بسته‌بندی‌های پایه گیاهی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

به گفته سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، نزدیک به یک سوم از مواد غذایی در جهان که برای مصرف انسان در هر سال تولید می‌شود (در حدود 3/1 میلیارد تن) از دست رفته یا به هدر می‌رود. بسته‌بندی‌های پایه گیاهی

به گزارش گروه ترجمه و تولید محتوا مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) ارزش ضایعات مواد غذایی در کشورهای صنعتی در حدود 680 میلیارد دلار و در کشورهای در حال توسعه در حدود 310 میلیارد دلار برآورد شده است. بسیاری از این ضایعات از خرده‌ فروش‌ها و خانه‌ها بدست می‌آید که دلیل آن هم ناشی از عدم درج صحیح زمان فاسد شدن مواد غذایی می‌باشد.

برای مبارزه با این بحران پژوهشگران نروژی از مرکز SINTEF موفق به توسعه بسته‌بندی‌های پایه گیاهی شده‌اند که زمان نگهداری مواد غذایی را افزایش می‌دهد و همچنین امکان دانستن اینکه که آیا این ماده غذایی قابل مصرف است یا خیر را برای مصرف کننده فراهم می‌کند. این بسته بندی از پلی لاکتیک اسید (PLA) و پلی اتیلن ترفتالات پایه زیستی (bio-PET) ساخته شده است.

بسته‌بندی جدید از پلیمرهای زیستی که به آن نانوذرات اضافه افزوده گردیده ساخته شده است. این بسته بندی به گونه‌ای طراحی شده است که محتویات داخل آن را نسبت به محیط اطراف محافظت می‌کند و در نتیجه باعث افزایش عمر مفید آن می‌شود. . بسته‌بندی پلاستیکی استاندارد اجازه ورود هوا را به داخل بسته‌بندی داده که این خود منجر به کاهش طول عمر آن می‌شود. علاوه بر این، این رویکرد جدید به طورقابل توجهی از انتشار کربن می‌کاهد.

در حال حاضر چهار نوع بسته‌بندی با استفاده از این روش طراحی شده است که شامل : 1- بطری تهیه شده به روش قالب‌گیری دمشی 2- ظرف برای غذاهای دریایی 3- کاسه‌های ساخته شده با پوشش‌های سه لایه 4-  فیلم تهیه شده به روش قالب‌گیری دمشی (شبیه فویل پلاستیکی) که می‌تواند برای بسته‌بندی کیسه‌ها و پوشش‌های محافظ در برابر اکسیژن مورد استفاده قرار بگیرد.

بسته‌بندی‌های پایه گیاهی1

پژوهشگران همچنین با توسعه سنسورهایی، مصرف کننده را از داغ بودن و فاسد شدن غذا مطلع می‌کنند. این سنسورها به کوچکترین تغییرات حساس می‌باشند و رنگ بسته‌بندی هنگام انتشار مواد تغییر پیدا می‌کند.

منبع: packaging-gateway

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است