خانه خبراخبار اقتصادی تداوم صعود نرخ گریدهای پلیمری در بازارهای آسیا

تداوم صعود نرخ گریدهای پلیمری در بازارهای آسیا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار افزایشی

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از اینپیا:در هفته آخر ژوئن بازارهای آسیایی شاهد رشد بوده و روزهای صعودی را سپری کرده و در بیشتر گریدهای پلیمری افزایش نرخ مشاهده شد. براساس این گزارش قیمت بیشتر کالاهای پلیمری از آغاز ماه می ‌تا هفته دوم ژوئن نزولی بوده است دلایل عمده آن هم کاهش تقاضای فصلی بازار در کنار افزایش عرضه بوده است که حتی تقویت قیمت نفت طی این مدت تاکنون نقش موثری نداشته است و با توجه به شرایط موجود تغییری در بازار جهانی پلیمرهاحاصل نکرد.

نمودار افزایشی

ولی از هفته سوم ژوئن تحت تاثیر کاهش حجم عرضه‌ها در برخی از گریدها، روند نزولی قیمت‌ها متوقف شده و معاملات متعادل‌تری مشاهده شد اما در دو هفته پایانی ماه ژوئن برخلاف دو ماه گذشته با بهبود سطح تقاضا و کاهش عرضه برخی از محصولات، شاهد رونق در بازار محصولات پلیمری بودیم و با آغاز روند صعودی قیمت این محصولات شاهد افزایش نرخ در اکثر گریدها بودیم. در این بین بیشترین افزایش نرخ مربوط به کالای پلی‌اتیلن سنگین فیلم با 35 دلار افزایش و معادل 1/ 3 درصد افزایش است. کمترین افزایش هم مربوط به کالایPVC با 5 دلار افزایش نرخ است. تنها کالایی هم که با کاهش نرخ مواجه شد کالای PET گرید بطری بود که با کاهش قابل توجه 10 دلاری و معادل 09/ 1درصد مواجه شد. اتیلن و پروپیلن قیمت اتیلن در هفته آخر ژوئن همچون هفته چهارم ژوئن با افزایش همراه بود در هفته پایانی ماه ژوئن قیمت اتیلن با 35 دلار رشد نسبت هفته چهارم در این ماه همراه بود و با قیمت 1095 دلار به ازای هر تن معامله شد.

این افزایش قیمت به علت کاهش عرضه در بازارهای آسیایی رخ داد که عمده دلیل این کاهش عرضه؛ توقف خط تولید چند تولید‌کننده بزرگ آسیایی این محصول بوده است که موثرترین آنها واحد تولید اتیلن شرکت پتروشیمی PetroRabigh’s است که به دلایلی نامعلوم با مشکل مواجه شده و تولیدش متوقف شد، ظرفیت تولید این مجتمع 6/ 1 میلیون تن به‌صورت سالانه بوده و همچنین بعد از این توقف بازار با کاهش حجم عرضه مواجه شده و قیمت طی دو هفته گذشته 55 دلار افزایش پیدا کرد. ولی با توجه به اختلاف کم قیمت اتیلن و مشتقات آن انتظار می‌رود بعد از پایان ماه رمضان و افزایش تقاضا در کنار افزایش قیمت اتیلن به‌عنوان مواد اولیه اصلی پلی‌اتیلن‌ها قیمت‌ها در آینده با افزایش مواجه شود.

قیمت اتیلن در اواخر مارس در محدوده 1160 تا 1170 دلار در نوسان بوده است و در آوریل سال 2016 سیر نزولی اش شروع شده و تا 1140 دلار کاهش یافته است، در ماه مه افت نرخ بیشتر شده و قیمت این محصول از ابتدای ماه مه 1140 دلار بوده که در اواخر این ماه به قیمت 1060 دلار رسیده است یعنی افتی معادل 80 دلار را تجربه کرده است و در ماه ژوئن نیز در هفته ابتدایی 20 دلار کاهش یافته و پس از آن به مدت دو هفته دارای روندی ثابت بوده و قیمت آن در محدوده 1040 دلار بوده است. اما در دو هفته پایانی این ماه با کاهش حجم عرضه شاهد رشد 55 دلاری این محصول بودیم اما در شرایط فعلی بیشتر فعالان بازار نسبت به روند آتی این محصول مطمئن نیستند و بی‌اعتمادی به وجود آمده است به همین خاطر در معاملات خود نهایت دقت را به کار می‌برند در نتیجه باید دید در آینده بازار این محصول با چه اتفاقاتی مواجه خواهد شد. خاموشی ناگهانی چند خط تولید در آسیا و کاهش حجم عرضه‌ها باعث شد تا قیمت اتیلن طی دو هفته گذشته با 55 دلار نوسان مواجه شود.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است