خانه خبر عقیق‌های پلیمری با قابلیت تغییر رنگ

عقیق‌های پلیمری با قابلیت تغییر رنگ

توسط مدیر سایت
0 نظرات
عقیق‌های پلیمری

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل ازایسنا، عقیق‌های پلیمری جدید می‌توانند در مقیاس بزرگ تولید شوند که نشانگر طیف گسترده کاربردهای آن است. کشیدن این ماده جدید، رنگ آن را به طیف آبی تغییر می‌دهد، حال آنکه فشرده کردن آن باعث قرمز شدن پلیمر مذکور می‌شود. در نهایت با آزاد کردن ماده می‌توان آن را در رنگ اولیه‌اش مشاهده کرد.

محققان همچنین این ماده را در مقیاس صنعتی تولید کرده‌اند که نشان‌دهنده کاربردهای گسترده آن از ویژگی‌های امنیتی اسکناس گرفته تا پوشاک هوشمند است.

عقیق‌های پلیمری

سایر کاربردهای احتمالی این فناوری می‌تواند شامل پوشش‌های منعکس کننده گرما برای ساختمان، کفش و بسته‌بندی باشد.

در این تحقیق، دانشمندان از روش جدید موسوم به برش نوسانی ناشی از خمیدگی (BIOS) برای تولید صدها متر عقیق پلیمری استفاده کردند.

برخی از درخشانترین رنگهای طبیعت مانند انوع قابل مشاهده در بدن پروانه‌ها و سنگ عقیق را می‌توان تا ریزساختارهای درونی‌شان که از یک نظم سیستماتیک پیروی می‌کنند، دنبال کرد. محققان آزمایشگاه کاوندیش تلاش کرده‌اند این ویژگی را بازسازی کنند.

تولید عقیق‌های پلیمری با پرورش بشکه‌هایی از نانوکره‌های شفاف پلاستیکی آغاز شد که هرکدام از آن‌ها دارای یک هسته جامد و قسمت بیرونی چسبنده بودند.

محققان این نانوکره‌ها را به شکل یک توده ژلاتینی خشک کرده و سپس ورق‌های حاوی ساندویچی از این نانوکره‌ها را با استفاده از غلطک‌های متوالی خم کردند که در نهایت به تولید بسته‌های منظم‌شده سیستماتیک منجر شد.

محققان اندازه نانوکره‌های اولیه را برای ایجاد رنگهای مختلف تغییر دادند تا ماده در زمان کشیده یا فشرده شدن، تغییر رنگ بدهد.

این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است