خانه خبراخبار اقتصادی بازار محصولات پتروشیمی و شرایط نامتعادل قیمت‌ها

بازار محصولات پتروشیمی و شرایط نامتعادل قیمت‌ها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پلیمری

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از دنیای اقتصاد:بازار محصولات پتروشیمی شرایط متعادلی ندارد و قیمت‌ها با صعود و سقوط‌های نامشخصی همراه شده که می‌تواند دورنمای مبهمی را در این بازار ترسیم کند. افزایش عرضه‌ها در بازار داخلی به کمک رشد معاملات در بورس کالا، خودنمایی مجدد کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده که به چندگانگی قیمت‌ها منجر شده و همچنین تقاضای کج‌دار و مریز در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان مواردی است که به ابهام موجود در بازار دامن می‌زند.

محصولات پلیمری

نگاهی به نوسان قیمت‌ها نشان می‌دهد که برخی از گریدها رشد قیمت و برخی دیگر کاهش نرخ پیدا کرده‌اند که نشان‌دهنده بی‌ثباتی وضعیت بازار است؛ هرچند که هنوز مشخص نیست چه حجمی از معاملات هفته پیش به بازار وارد شده، ولی اوضاع کلی بازار از بهبود حجم عرضه‌ها حکایت دارد. بالابودن تنوع لیست‌های فروش که اغلب گریدها را در‌بر‌می‌گیرد و همچنین میل فعالان بازار به فروش در کنار ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها مواردی است که کاهش بهای برخی از پلیمرها را توجیه می‌کند. با توجه به نزدیکی به ماه مبارک رمضان و ترس از کاهش قیمت‌ها و همچنین ضعف انتظاری تقاضا، به نظر می‌رسد نگاه فعالان بازار داخلی بیشتر به قیمت‌های جهانی معطوف شده، زیرا با صراحت بیشتری اوضاع آینده را ترسیم خواهد کرد.

در بازارهای جهانی و مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی شاهد کاهش قیمت اغلب محصولات پتروشیمی هستیم هرچند که بهای نفت خام در مسیر افزایش قرار داشته و نفتا به‌عنوان مهم‌ترین‌ خوراک مایع صنایع پتروشیمی نوسان چندانی را تجربه نکرده است. به نظر می‌رسد هم‌اکنون ضعف تقاضا چهره خشنی از بازار را برای تولیدکنندگان کوچک و بزرگ ترسیم کرده، زیرا افت قیمت پلیمرها به دلیل کاهش تقاضای محصولات نهایی به مواد اولیه و دقیق‌تر اولفین‌ها مخصوصاً اتیلن نیز سرایت کرده است که می‌تواند روند کاهشی قیمت‌ها را تشدید کند.

هم‌اکنون قیمت اغلب پلیمرها در بازارهای جهانی در مسیر کاهش قرار داشته هرچند که گریدهای پیشرفته تر همچون پلی‌پروپیلن‌ها شرایط بهتری را تجربه می‌کند اما انواع پرمصرف پلیمرها همچون پلی‌اتیلن‌های سبک با کاهش قیمت‌های بیشتری رو‌به‌رو هستند.

ضعف تقاضا، کاهش قیمت مواد اولیه و انتظار افت هزینه تولید را می‌توان از دلایل اصلی کاهش قیمت‌ها به شمار آورد هرچند که بسیاری از شرکت‌ها که از نفتا به‌عنوان ماده اولیه اصلی استفاده می‌کنند با کاهش سودآوری تولید رو به رو هستند و ممکن است حجم تولید خود را کاهش دهند. نکته دیگری که در روزهای اخیر در بازارهای جهانی خودنمایی می‌کند مکانیزم‌های بازاریابی دولتی است، زیرا آن دسته از کشورهایی که با کشورهای دیگر قراردادهای تجارت ترجیحی منعقد کرده‌اند، در ضعف تقاضا توانسته‌اند با پایین‌تر بودن قیمت تمام شده آنها، بازارهای رقبا را تسخیر کرده و جای پای خود را در این آشفته بازار تثبیت کنند.

به‌عنوان مثال، هم‌اکنون محموله‌های صادراتی ایرانی در بازار ترکیه باید 5/ 6 درصد تعرفه پرداخت کنند، ولی اگر تولیدکننده از کشور ازبکستان باشد، می‌توانند با پرداخت 3 درصد تعرفه واردات، اجناس خود را در این بازار عرضه کنند. به عبارت ساده‌تر در بازار پلی‌اتیلن‌های سنگین عرضه سایر کشورها به نسبت ازبکستان حتما باید 30 دلار ارزان‌تر باشد تا بتوانند با عرضه‌های ارزان قیمت این کشور همراه با حمایت‌های دولتی رقابت کنند. این وضعیت به سخت‌تر شدن اوضاع منجر شده و می‌تواند به ادامه کاهش قیمت‌ها در بازارهای منطقه‌ای منجر شود.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است