خانه علمی پژوهشی ضرورت حمایت از تجاری سازی دستاوردهای فناورانه

ضرورت حمایت از تجاری سازی دستاوردهای فناورانه

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلیمر

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از ایرنا، چهارمین نمایشگاه پژوهش و دستاوردهای فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی 31 اردیبهشت ماه با نمایش بیش از 600 محصول فناورانه کار خود را آغاز کرد و تا هفتم خردادماه در محل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
این نمایشگاه به مساحت 2500 متر و متشکل از 40 غرفه با اختصاص 31 غرفه به واحدهای دانشگاهی استان ها، دو غرفه به واحدهای جامع مستقل، یک غرفه به سامانه ساها، یک غرفه به سامانه فن بازار اکسپو، یک غرفه به سازمان سما، یک غرفه به باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان و یک غرفه به واحد الکترونیک پذیرای علاقمندان و بازدیدکنندگان داخلی بود.
فضای میانی این نمایشگاه که فرصتی بسیار مناسب برای ارتباط هرچه بیشتر بخش صنعت کشور و همچنین سرمایه گذاران با پژوهشگران جوان دانشگاه بود، به عرضه و نمایش دستاوردهای تجاری شده یا در آستانه تجاری شدن و با قابلیت رونمایی اختصاص یافته بود.

بازیافت پاکت های چند لایه آبمیوه و لبنیات
هانی چمبری دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش خوردگی و حفاظت از دانشگاه آزاد شهر نیشابور که با ارائه طرح گرانول کامپوزیتی پایه پلیمر از طریق بازیافت پاکت های بسته بندی چند لایه مانند پاکت های آب میوه و لبنی در این نمایشگاه شرکت کرد، گفت که این مواد سالانه به ارزش حدود شش هزار میلیارد ریال وارد کشور می شود و پس از مصرف در خاک دفن می شود.
وی بسیار امیدوار است که سازمان حفاظت از محیط زیست از طرح وی و چهار همکارش حمایت کند، چراکه این پاکت های بسته بندی در محیط زیست قابل تجزیه نیستند و آنها توانسته اند با ارائه طرحی این محصولات را بازیافت کنند.
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشگاه آزاد با بیان این که ما توانستیم از پاکت های دور ریختنی مواد لبنی و آب میوه ها محصول جدیدی به نام گرانول کامپوزیتی پایه پلیمر تولید کنیم، گفت: محصول گرانول کامپوزیتی پایه پلیمری که از بازیافت مواد چند لایه حاصل شده است، برای نخستین بار در کشور تولید می شود.
وی ادامه داد: اولین محصول از گرانول کامپوزیتی تولید صفحات کامپوزیتی پلی اتیلن – آلمینیوم است که از طریق بازیافت پاکت های چندلایه تولید می شود و خاصیت منحصر به فرد این محصول استحکام کششی بالا، ضد حریق بودن، عایق حرارتی، صرفه جویی در هزینه های ساخت سازه، عدم جذب آب و ارزش افزوده بالا است که کاربرد آن در ساختمان های موقت و دائم بسیار مناسب است.
به گفته این پژوهشگر جوان، گرانول کامپوزیتی که از مواد چند لایه غیرقابل تجزیه در محیط زیست ساخته می شود، تنها در آمریکا و یک درجه پایین تر آن در ترکیه تولید می شود که پس از این دو کشور، ما توانسته ایم این محصول را تولید کنیم.
وی همچنین با اشاره به میزان حمایت های صورت گرفته از طرح گروهی ارائه شده آنها گفت: دانشگاه آزاد در کنار تخصیص 15 میلیون ریال وام که باید برگردانده شود، 100 میلیون ریال نیز از امکانات دانشگاه را در اختیارمان قرار داد و قرار است که یک میلیارد ریال نیز با سود چهاردرصد از صندوق قرض الحسه امید کارآفرین وام دریافت کنیم که در مرحله اقدام است.
چمبری گفت: در حال حاضر برای شروع به کار چهار میلیارد ریال و در مجموع به 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است و این طرح در شرف ثبت اختراع است و ما آماده تولید صنعتی هستیم.
این پژوهشگر جوان در ادامه در خصوص میزان حمایت های سازمان حفاظت از محیط زیست نیزگفت: کارشناسان محیط زیست خراسان رضوی نقش مشاوره داشته و اعلام کردند که امکان حمایت معنوی دارند و می توانند ما را تحت حمایت صندوق حمایت از محیط زیست قرار دهند.
وی گفت: اگر شرکت ما تحت حمایت صندوق حمایت از محیط زیست قرار گیرد، طبق قانون شرکت هایی که پاکت های قابل بازیافت را تولید و یا وارد می کنند، باید هشت درصد سود سالیانه خود را در اختیار شرکت هایی قرار دهند که این پاکت ها را به صورت مجدد بازیافت می کنند، که البته ما زیاد امیدوار به اجرای این قانون نیستیم.
این پژوهشگر گفت: در واقع، ما سود هشت درصدی این شرکت ها را نمی خواهیم چراکه اگر این شرکت ها تنها پاکت های پرت و قابل بازیافت خود را در اختیار ما قرار دهند، طرح ما سودآوری مناسبی خواهد داشت.

طراحی پرینتر سه بعدی برای چاپ ابعاد بزرگ
فتاح حنفی دانشجوی دکترای مکانیک نیر در خصوص طرح ابتکاری خود به خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت: طراحی، ساخت و مونتاژ این پرینتر سه بعدی کاملا بومی است و برای چاپ ابعاد بزرگ طراحی شده است.
وی با اشاره به این که این دستگاه با نمونه های مشابه تفاوت دارد و هنگام تغییر ابعاد قابل چاپ ویژگی های دستگاه نیز تغییر می کند، گفت: به همین جهت تصمیم گرفتیم در طراحی، مونتاژ و ساخت این دستگاه و کالیبره کردن آن در داخل ایران کار کنیم.
این مبتکر با بیان این که قیمت نمونه های مشابه خارجی مونتاژ شده این دستگاه حدود 10 هزار دلار و به عبارتی 400 میلیون ریال است، افزود: در حالی که دستگاه طراحی شده در داخل کشور با همان کیفیت و حتی بهتر از نوع خارجی آن، حدود حداکثر 170 میلیون ریال قیمت گذاری شده است.
وی در خصوص ورود دستگاه طراحی شده به بازار نیز گفت: این دستگاه وارد بازار شده است و ما مطابق با خواست مشتری دستگاه را می سازیم ضمن اینکه تاکنون موفق به فروش تعدادی از این دستگاه شده ایم.
این مبتکر با تاکید بر این که ساخت نمونه های بزرگتر با کیفیت بهتر نیازمند سرمایه گذاری است، گفت: در حال حاضر برای تولید 10 دستگاه از این نمونه حدود یک میلیارد و 500 میلیون ریال سرمایه نیاز داریم.
وی گفت: این محصول ثبت اختراع نشده و در شرف انجام مراحل دریافت ثبت اختراع است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است