خانه خبراخبار اقتصادی توقف قاچاق محصولات پتروشیمی ایران

توقف قاچاق محصولات پتروشیمی ایران

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران  به نقل از  خبرگزاری مهر، احمد مهدوی در تشریح آخرین وضعیت تامین خوراک صنایع تکمیلی پتروشیمی، گفت: سال گذشته کل تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود ۴۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اعلام اینکه از مجموع کل تولید حدود ۱۴ میلیون تن محصول پتروشیمی به صورت مستقیم و بین مجتمعی در داخل کشور مصرف شده است، تصریح کرد: بر این اساس حدود ۶.۵ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری برای تامین خوراک صنایع تکمیلی پتروشیمی عرضه مستقیم شده است.

محصولات پتروشيمي

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه همزمان با تامین کامل نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی، سال گذشته حدود ۱۸.۸ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی توسط ایران به بازارهای جهانی صادر شده است، اظهار داشت: در مجموع در شرایط فعلی اولویت اول صنایع پتروشیمی تامین خوراک و مواد اولیه صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک در داخل کشور بوده و پس از تامین نیاز داخلی، مازاد تولید به بازار صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه با ساز و کار فعلی عرضه محصولات پتروشیمی و پلیمری در بورس فعالیت دلالان و واسطه‌های مواد خام پتروشیمی و پلیمری کشور متوقف شده است، بیان کرد: پیش از اجرای سیستم موجود عرضه محصولات پتروشیمی در بورس، برخی از دلالان با استفاده از نقدینگی بالا اقدام به خرید گسترده مواد پلیمری از بورس می‌کردند و در نهایت مواد اولیه را با قیمت بالاتر به مصرف کنندگان نهایی و واقعی می‌فروختند.

مهدوی با اعلام اینکه حتی با ساز و کار گذشته عرضه مواد در بورس برخی از محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به خارج کشور قاچاق می‌شد، افزود: به عنوان نمونه مصرف سالانه پلی پروپیلن در کشور حدود ۶۰۰ هزار تن در صنایع تکمیلی پتروشیمی است که در گذشته به دلیل سیستم معیوب عرضه، تقاضا برای این محصول پلیمری در طول سه ماه تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش می‌یافت که این رقم غیر واقعی بود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی همچنین با اشاره به آغاز فروش اعتباری برخی از محصولات توسط مجتمع‌های پتروشیمی به صنایع تکمیلی داخلی، تاکید کرد: با وجود آغاز فروش اعتباری محصولات پتروشیمی در بازار داخلی اما هیچ گونه برنامه‌ای برای صادرات اعتباری محصولات پلیمری و پتروشیمی در بازار جهانی وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره طولانی شدن پروسه دریافت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی کشور، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه هم اکنون تحریم‌های مالی و بانکی به طور کامل لغو نشده‌اند در برخی مواقع پروسه دریافت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی ایران طولانی می‌شود اما هیچ گونه برنامه‌ای برای صادرات اعتباری محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران وجود ندارد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است