خانه تکنولوژي درباره (Computational Fluid Dynamics‏) CFD‏ بیشتر بدانیم

درباره (Computational Fluid Dynamics‏) CFD‏ بیشتر بدانیم

توسط مدیر سایت
0 نظرات
سیال

دپارتمان علمی پلیم پارت : محاسبات دینامیكی سیال راه حل تئوری جهت بررسی و پیش بینی عملكرد سیستمهایی است كه در گـیر جریان سیال، انتـقال انرژی و پدیده های مـربوطه ماننـد احتراق و واكنش های شیمیایی می باشند. این محاسبات با شبیه سازی كامپیوتری همراه میباشد. كدهای CFD‏معادلات پیوستگی جرم، انرژی و اندازه حركت را روی یك دامنه كه توسط كاربر مشخص میشود، حل مینمایند. تكنیك بسیار قوی بوده و محدودة بزرگی از كاربردهای صنعتی را در برمیگیرد. مثالهایی در زمینة كاربردهای مهندسی شیمی به شرح زیر میباشد:

  • پلیمریزاسیون
  • جریانهای چند فازی در راكتورها (به عنوان مثال برجی كه از حبابهای گاز در آن استفاده میشود)
  • مدلسازی راكتورها
  • ‏ته نشینی
  • ‏جداسازی
  • ‏شبكه های پیچیده خطوط لوله
  • ‏اختلاط
  • و فرآیندهایی كه حركت سیال در آنها نقش اساسی را داشته باشد.

حل عددی معادلات موازنه انرژی و اندازه حركت میتواند با معادلات جریان تركیب شده تا انتقال حرارت و واكنشهای شیمیایی را در جریان توضیح دهند . نتابج شبیه سازی میتواند به فرمهای مختلفی باشد: عددی، گرافیكی و یا مصور. كدهای CFD‏ بر اساس الگوریتهای عددی ساختار بندی شدهاند. بسته های نرم افزاری تجاری CFD‏ برای وارد كردن پارامترها و بررسی نتایج با رابطهای كاربر به هم می پیوندند.

خاطر نشان می شود كه CFD‏ تا سالهای اخیر مختص رشته های مكانیك و هوا فضا بوده وگروهی از مجموعه مهندسی شیمی در ایران در این زمینه فعالیت چشمگیری نداشته است .و این در حالیست كه CFD‏ قادر به شبیه سازی فرآیند های مهندسی شیمی و پتروشیمی در حدی بوده كه حتی سایر نرم افزار های تخصصی موجود در مهندسی شیمی این قابلیت را دارا نمی باشند.
قابل ذكر است كه از پیش پردازنده GAMBIT‏ جهت ساختن هندسه سیستم ومش بندی آن و از نرم افزار تجاری FLUENT‏ جهت تعریف شرایط مرزی و تعیین نوع مواد و انتخاب مدل مناسب جهت حل معادلات مربوطه استفاده می شودو در جایی كه لازم باشد از كد های محلی نیز می توان استفاده کرد..

مرجع : مرجع پلیمر در بازار ایران 

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است