خانه خبراخبار علمی پژوهشی نانوذرات حاوی پوشش پلیمری برای درمان سرطان

نانوذرات حاوی پوشش پلیمری برای درمان سرطان

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

محققان با پوشش‌دهی نانوذرات اکسید آهن با پلیمر، موفق به ارائه سیستم دارویی جدیدی شدند که می‌تواند برای درمان سرطان موثر باشد. این نانوذرات روی موش‌های آزمایشگاه نتایج مثبتی به دنبال داشته است. filereader

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) یافته‌های اخیر ویزکایا رویز و همکارانش نشان می‌دهد که می‌توان از نانوذرات اکسید آهن برای از بین بردن برخی بیماری‌ها نظیر سرطان یا التهاب‌های مزمن استفاده کرد. این گروه تحقیقاتی این روش را روی موش‌های آزمایشگاهی و سلول‌های کشت آزمایشگاهی استفاده کردند. رویز موفق به دریافت جایزه زیست‌فناوری Cinvestav-Neolpharma 2015 شده‌است.
این گروه تحقیقاتی نشان دادند که می‌توان از یک گروه پروتئین خاص در پلاسمای خون استفاده کرد تا نانوذرات آهن را به صورت مستقیم به نوعی از سلول‌ها به نام ماکروفاژ منتقل کند. ماکروفاژها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند.
رویز و همکارانش دریافتند که از نانوذرات آهن در محیط زیستی نظیر خون می‌توان استفاده کرد، آنها برای این کار از زیست مولکول‌هایی موسوم به تاج پروتئینی استفاده کردند.
این گروه تحقیقاتی به ارزیابی برهم‌کنش میان این نانوذرات با اندام‌های حاوی ماکروفاژ پرداختند. آنها به دنبال این موضوع بودند که آیا می‌توان با استفاده از پروتئین‌هایی که مکمل سیستم ایمنی بدن هستند، نانو ذرات را به سوی اندام‌های غنی از ماکروفاژ هدایت کرد.
محققان این پروژه سه نوع از نانوذرات اکسید آهن را به کار گرفتند: دو نوع دارای پوششی از جنس پلیمر و دیگری بدون پوشش.
نتایج نشان داد که برهم‌کنش میان پروتئین پلاسمای خون موجب تجمع ماکروفاژها می‌شود. آزمون‌های انجام شده روی زیست‌سازگاری این ترکیبات نشان می‌دهد که با پوشش‌دهی نانوذرات توسط پلی‌اتیلن گلیکول، می‌توان نانو ذرات را زیست‌سازگار کرد و اثرات جانبی آنها را کاهش داد. همچنین محققان نشان دادند که با پوشش‌دهی نانو ذرات، اثرات سمی آنها کاهش می‌یابد.
این گروه تحقیقاتی آزمایش‌های مختلفی انجام داده و با استفاده از پروتئین‌های مختلف به بررسی تجمع ماکروفاژها پرداختند. آنها حضور ماکروفاژها را در طحال و کبد بررسی کردند. محققان این پروژه در آینده نزدیک به بررسی آزمون بالینی روی این مواد خواهند پرداخت. آنها به دنبال طراحی نانو ذرات حاوی فعال‌ساز بوده تا به سلول از پیش تعیین شده یورش ببرند.

منبع: nano.ir

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است