خانه خبراخبار اقتصادی ٩٦٠ هزار تن به ظرفیت تولید پلی‌اتیلن ایران افزوده می‌شود

٩٦٠ هزار تن به ظرفیت تولید پلی‌اتیلن ایران افزوده می‌شود

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلی‌ اتیلن

وزیر نفت با اشاره به راه‌اندازی سه مجمتع پتروشیمی لرستان، کردستان و مهاباد، گفت: امسال ٩٦٠ هزار تن به ظرفیت پلی‌اتیلن و دیگر واحدهای پلیمر کشور افزوده می‌شود.به گزارش «شانا» بیژن زنگنه وزیر نفت صبح دیروز در مراسم رسمی گشایش مجتمع پتروشیمی لرستان گفت: باید به همه افرادی که در اجرای این پروژه مشارکت داشتند تبریک بگویم زیرا ساخت این مجتمع به‌صورت کامل از سوی بخش خصوصی واقعی انجام شده است.

پلی‌اتیلن

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از دنیای اقتصاد: وی با اشاره به واگذاری بیشتر واحدهای موجود در مسیر خط لوله اتیلن غرب به هلدینگ باختر، تصریح کرد: خوشبختانه این واگذاری از جمله مواردی بوده است که ١٠٠ درصد به بخش خصوصی واگذار شده و سرمایه‌گذار هم توانسته است به همه تعهدهای خود عمل کند؛ در حالی که در بسیاری از واگذاری‌ها، با گرفتاری‌های عجیب و غریبی روبه‌رو‌ بودیم، در این باره خوشبختانه مشکلی نداشتیم.

زنگنه با بیان اینکه واگذاری این واحدها به هلدینگ باختر نه‌تنها پشیمانی نداشته است بلکه جای امیدواری دارد، اظهار کرد: این هلدینگ یکی از بزرگ‌ترین‌ هلدینگ‌های کشور است که پنج شرکت بزرگ پتروشیمی غیر از پتروشیمی کاویان، بزرگترین واحد الفین کشور را در‌بر می‌گیرد. ضمن اینکه هم‌اکنون خوراک پتروشیمی‌های لرستان، اندیمشک، کرمانشاه، مهاباد، میاندوآب و ایلام از خط لوله اتیلن غرب تامین می‌شود. وزیر نفت با تشکر از سرمایه‌گذاران این طرح اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خصوصی در این طرح توانستند به خوبی از عهده اجرای این پروژه برآیند. زنگنه اجرای این پروژه را از جمله بزرگ‌ترین‌ سرمایه‌گذاری‌های کشور در استان لرستان با هزینه‌ای حدود ٤٠٠ میلیون دلار بر پایه فاینانس اعلام کرد و افزود: امسال نیز دو مجتمع کردستان و مهاباد افتتاح می‌شود که با بهره‌برداری آنها ٩٦٠ هزار تن به ظرفیت تولید پلی‌اتیلن و دیگر واحدهای پلیمر اضافه می‌شود.

وی افزود: وظیفه ما این است که محصولی که در این استان تولید می‌شود به‌صورت خام صادر نشود و به صنایع پایین‌دستی انتقال یابد.وزیر نفت با اشاره به تصویب ساخت خط‌لوله اتیلن غرب کشور در سال ٨١ گفت: در آن ایام نمایندگان مجلس برای ایجاد تعادل منطقه‌ای در کشور طرحی تصویب کردند که همان زمان اعلام کردم مشکل ما تولید و اشتغال است و اختصاص منابع به فعالیت‌های خدماتی به بهبود زندگی مردم منجر نمی‌شود.

زنگنه ادامه داد: از نمایندگان درخواست کردم تا با ساخت خط لوله اتیلن غرب از عسلویه تا غرب کشور موافقت کنند به این ترتیب که دولت هزینه ساخت این خط لوله را تامین کند و دیگر مجتمع‌های پتروشیمی را بخش خصوصی بسازد که با این پیشنهاد موافقت شد.وزیر نفت ادامه داد: دیروز ما یک خط لوله هزار و ٧٠٠ کیلومتری از عسلویه تا مهاباد داریم که مجتمع کرمانشاه در این مسیر پیش‌تر افتتاح شده است و دیروز نیز مجتمع پتروشیمی لرستان افتتاح شد. وی گفت: امسال که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است سال بسیار مهمی برای واحدهای پتروشیمی به‌شمار می‌رود زیرا همانطور که گفتم امسال ٩٦٠ هزار تن به ظرفیت تولید پلی‌اتیلن و دیگر واحدهای پلیمری در واحدهای موجود در مسیر در خط لوله اتیلن غرب اضافه می‌شود؛ ضمن اینکه ظرفیت تولید پلی‌اتیلن پتروشیمی کاویان نیز تا پایان امسال به حدود ٢ میلیون تن خواهد رسید.

به گفته زنگنه، واحدهای 5/ 2 میلیون تنی پتروشیمی کاوه در عسلویه، 7/ 1 میلیون تنی کود اوره در فارس، 7/ 1 میلیون تنی در پردیس ٢ عسلویه و حدود یک میلیون تنی دیگر واحدها امسال به بهره‌برداری می‌رسند. وی با اشاره به دیگر واحدهایی که امسال نیز وارد مدار خواهند شد، تصریح کرد: در واقع امسال حدود هشت میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور اضافه می‌شود و با احتساب قیمت‌های پیشین، حدود چهار میلیارد دلار به ارزش تولیدات پتروشیمی افزوده می‌شود که این موارد غیر از برنامه بلندمدت برای افزایش ارزش تولیدات پتروشیمی ٤٠ میلیارد دلار است. زنگنه ادامه داد: با توجه به باز شدن فضای کشور امیدواریم بتوانیم از فاینانس خارجی برای تحقق این برنامه‌ها بهره ببریم تا برنامه‌های توسعه‌ای پتروشیمی شتاب گیرد. وی افزود: در واقع مجموع فعالیت‌های صورت گرفته در صنعت پتروشیمی مصداق بارز تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است زیرا افزون بر جلوگیری از خام‌فروشی به افزایش زنجیره ارزش در صنعت نفت منجر می‌شود. زنگنه ادامه داد: همچنین ضمن اینکه شاهد اشتغالزایی ناشی از راه‌اندازی این واحدها می‌شویم، به دلیل تعامل صورت گرفته ناشی از تولید و صدور محصولات، درونزایی و برونزایی اقتصادمان برای تعامل با دیگر کشورها افزایش می‌یابد. وی گفت: به اتکای محصولات تولید شده در صنایع پتروشیمی، سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون اینکه نیازی به ضمانت دولت داشته باشند به فاینانس طرح‌های بعدی خود بپردازند که این مساله به ما، برای تعامل و برونگرایی قدرت می‌دهد.

وزیر نفت ادامه داد: زمانی که قرار بود طرح خط لوله اتیلن غرب اجرا شود، هنوز فناوری تبدیل متانول به پروپیلن اقتصادی و تجاری نشده بود؛ در غیر این صورت بنده این خط را اجرا نمی‌کردم و احداث واحدهای GTP (تبدیل گاز به پروپیلن) را در دستور کار قرار می‌دادم. وزیر نفت ابزار امیدواری کرد اجرای خط لوله اتیلن غرب سبب توسعه و تحول استان‌های مسیر این خط لوله شود.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است