خانه خبراخبار علمی پژوهشی فرآیند تزریق پلیمر در میکرو مدل شکافدار شبیه ‌سازی شد

فرآیند تزریق پلیمر در میکرو مدل شکافدار شبیه ‌سازی شد

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)، در همه مخزنها به دلیل تولید نفت، افت فشار شدیدی روی می دهد که مانع از تولید نفت درون مخرن به صورت طبیعی می شود.برای حفظ فشار مخزن از سیلاب زنی آب استفاده می شود. در این روش آب تزریقی سبب می شود نفت باقیمانده درون مخزن به درون چاههای تولیدی رانده شود. در صورت ناهمگن بودن مخزن، آب به دنبال آسانترین مسیر به سمت چاههای تولیدی است. در این حالت آب از میان شکافها و لایه های با تراوایی بالا عبور می کند و خود را به چاههای تولید می رساند.در این شرایط نفت دیگر مناطق دست نخورده باقی می ماند، در نتیجه از میزان ضریب جاروبی مخزن کاسته می شود. سیلاب زنی با محلولهای پلیمری و تزریق پلیمر روشی است که می تواند سبب بهبود برداشت شود.

سیلاب ‌زنی محلول پلیمر در نفت

از این رو در مقاله «شبیه‌ سازی فرآیند تزریق پلیمر در میکرو مدل شکافدار حاوی نفت سنگین» شبیه ‌‌سازی فرآیند سیلاب ‌زنی با محلول پلیمر در الگوهای میکرومدل مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. آنالیز حساسیت روی پارامترهای موثر بر شکاف، شامل طول، جهت (زاویه راستا) و تعداد شکافها انجام شده و تأثیر هر یک از این پارامترها بر میزان بازیافت نفت در سیلاب ‌زنی محلول پلیمر در نفت سنگین مطالعه شده است.

برای ساخت مدل شبیه‌ سازی، نرم‌افزار اکلیپس از سری نرم‌افزارهای شرکت شلمبرجر به کار گرفته شده و نتایج مدل شبیه‌سازی ساخته شده از طریق مقایسه با داده‌ های آزمایشگاهی موجود در منابع، اعتبار سنجی شده است. به منظور بررسی دقیقتر سیلاب‌ زنی محلول پلیمر، نتایج با سیلاب ‌زنی آب که ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش برای افزایش برداشت است، مقایسه شده است.

نتایج به ‌دست آمده نشان می ‌دهد که اضافه کردن پلیمر به آب بویژه در مخزنهای شکافدار سبب می‌ شود پدیده انگشتی شدن کاهش و میزان بازیافت نفت در فرآیند تزریق آب افزایش یابد.

همچنین نتایج شبیه ‌سازی نشان می‌ دهد که در میکرومدل با تعدادی شکاف کوتاه، میزان بازیافت نفت بهتر از دیگر حالتها است.

دانلود مقاله

 

منبع: shana.ir

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است