خانه خبراخبار علمی پژوهشی بومی سازی تک سل پیل سوختی پلیمری در سیستان و بلوچستان

بومی سازی تک سل پیل سوختی پلیمری در سیستان و بلوچستان

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

به گفته رئیس دانشگاه سیستان‌ و‌ بلوچستان طراحی، ساخت و بومی سازی تک‌سل پیل سوختی پلیمری با دمای عملیاتی پایین توسط محققان دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شد.

University of Zahedan

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)؛ علیرضابندانی اظهار داشت: گروه پژوهشی شیمی کاربردی این دانشگاه به طراحی و ساخت تمامی اجزای تک‌سل پیل سوختی پلیمری با قابلیت عملکرد طیف وسیعی از سوخت‌ها اعم از گاز هیدروژن و انواع الکل­های خطی ساده در این دانشگاه شده‌اند.

رئیس دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان گفت: پیل‌های سوختی نسل جدیدی از باتری‌ها بوده که مزیت آنها نسبت به باتری‌ها در طول عمر بالا (بیشتر از 70000 ساعت) است  و این ابزار تأمین توان، قابلیت به کارگیری در صنایع فضایی، نظامی و خودروهای هیبریدی را دارد.

بندانی افزود: راندمان پیل‌های سوختی 20% بیشتر از موتورهای احتراقی بوده و اگر از حرارت تولیدی هم استفاده شود، راندمان کلی سل به 80% می‌رسد و از دیگر مزایای این دسته از پیل‌ها نسبت به سایر ابزار تأمین توان، عدم تولید آلاینده‌ها، نداشتن قطعه متحرک، عدم تشخیص توسط رادارهای حرارتی (به دلیل دمای عملیاتی نزدیک به محیط) و همچنین امکان به کارگیری در محل می‌باشد.

وی تصریح کرد: تاکنون از غشای پلیمری نافیونی برای این منظور استفاده می‌شده است که قیمت بالای این نوع پلیمر ( 2000 دلار به ازای هر متر مربع غشا) سبب شد این گروه تحقیقاتی اقدام به جایگزین کردن نافیون با انواع دیگر و کوپلیمرهای سولفونه با نازلترین قیمت نمایند. در سنتز و طراحی پلیمرهای جایگزین تلاش شده است تا عبور عرضی سوخت از پیل به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

رئیس دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان اهداف آینده این گروه پژوهشی را ساخت مجموعه‌ای پیل‌های سوختی پلیمری برای استحصال توان و جریان بالاتر و یا پتانسیل بیشتر عنوان کرد و اظهارداشت: همچنین، تلاش برای ساخت کاتالیزورهای مربوط به احیای اکسیژن و نیز طراحی صفحات جمع‌کننده جریان به صورت سبکتر و مقاومتر نسبت به خوردگی و ضربه می‌باشد که  با برطرف این مشکلات، تجاری سازی محصول فوق توجیه بیشتر اقتصادی می‌یابد.

منبع: تسنیم نیوز

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است