خانه خبراخبار اقتصادی نوسانات بازار نفت متاثر از دو رخداد مهم

نوسانات بازار نفت متاثر از دو رخداد مهم

توسط مدیر سایت
0 نظرات
قیمت نفت

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از پتروتحلیل- بازار جهانی نفت در روز دوشنبه تحت تأثیر دو رخداد مهم قرار گرفت، بی نتیجه ماندن نشست تولیدکنندگان نفت در دوحه که موجب کاهش قیمت نفت شده و دیگری اعتصاب کارکنان نفتی کویت که موجب حمایت از قیمت نفت گردید. اما برآیند این دو عامل سبب شد تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مه طی دادوستد روز ۱۸ آوریل ۵۸ سنت (۱/۴ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۳۹/۷۸ دلار به تثبیت برسد. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن با ۱۹ سنت (۰/۴ درصد) کاهش به هر بشکه ۴۲/۹۱ دلار برسد.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۱۸april

قیمت نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه پس از آنکه تولیدکنندگان بزرگ جهان به توافق در زمینه طرح فریز نفتی دست نیافتند، کاهش قابل توجهی را تجربه نمود اما سپس کاهش تولید نفت کویت از ۲/۸ به ۱/۱ میلیون بشکه در روز توانست بخش عمده ای از کاهش مذکور را جبران نماید. این اولین تلاش میان اعضای اوپک با تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان برای هماهنگ کردن تولید نفت طی ۱۵ سال گذشته بوده است. در شرایطی که برخی از تحلیل‌گران نسبت به تأثیرگذاری توافق احتمالی میان شرکت کنندگان نشست مذکور بر روی مازاد جهانی عرضه نفت تردید داشتند، اینک عدم حاصل شدن نتیجه مثبت از آن بر ادامه روند نزولی قیمت نفت دامن زده است. روز یکشنبه کشورهای شرکت کننده در اجلاس دوحه نتوانستند بر سر ثابت نگه داشتن سقف تولید به توافق برسند.

وزیر نفت ایران که به اجلاس دوحه نرفت، پیشتر اعلام کرده بود ایران با بهره گیری از توافق هسته ای و لغو تحریم ها، قصد دارد به افزایش تولید نفت تا رسیدن به میزان پیش از اعمال تحریم ها ادامه دهد. در پی آن، عربستان سعودی گفت؛ تا زمانی که ایران افزایش تولید نفت خود را متوقف نکند، حاضر نیست به هیچگونه توافقی بر سر ثابت نگه داشتن سقف تولید تن در بدهد. رئیس تحقیقات بازارهای نفت در مؤسسه سیتی گروپ می‌گوید: گفتگوهای روز گذشته نشان می‌دهد دولت عربستان همانطور که جانشین ولیعهد این کشور به صراحت عنوان داشته بود، نمی‌خواهد سهم بازار خود را از دست دهد. عربستان نگران است که جهان برای یک دوره طولانی در یک وضعیت بازار ضعیف یا نزولی قرار بگیرد. در یک بازار نزولی همانطور که آنها در دهه ۱۹۸۰ یاد گرفته‌اند اگر سهم بازار خود را واگذار کنند بازگشت به بازار بسیار دشوار خواهد بود. الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه در این خصوص اظهار داشت: مقامات عربستان، قطر، ونزوئلا و روسیه که تلاش برای فریز نفتی در سطح فوریه را شروع کرده بودند، در زمینه پیش‌نویس یک توافق در روز شنبه سازش کرده بودند، اما برخی کشورها درست قبل از نشست اصلی در روز یکشنبه موضع خود را تغییر دادند که به بحث‌های داغ در نشست منجر شد. وی افزود، فریز نفتی می‌توانست تعادل مجدد بازار را ظرف شش ماه سرعت ببخشد امری که احتمالا اکنون تا اواسط ۲۰۱۷ طول خواهد کشید. یکی از مقامات کاخ سفید گفت: این حقیقت که عربستان مانع توافق شده نشان می‌دهد که چقدر سیاست نفتی تحت تاثیر مناقشه ژئوپلتیک کنونی با ایران قرار دارد. وزیر انرژی قطر اعلام کرد؛ برای دستیابی به توافق در این زمینه به وقت بیشتری نیاز است.
با این حال، اعتصاب کارکنان نفتی کویت توانست اثرات کاهش قیمت نفت را تا حدودی خنثی نموده و توجهات معامله گران را از نشست دوحه منحرف سازد. اما کارشناسان معتقدند که این اختلال در عرضه موقتی بوده و بازار بار دیگر بر روی مازاد عرضه متمرکز خواهد شد. مقامات کویت نیز گفته اند که با استفاده از موجودیهای نفتی خود و نیز اقدامات قانونی در مقابل اتحادیه کارگری شرایط را عادی خواهند ساخت.

تحلیل گران معتقدند که طرح فریز نفتی نیز غیرممکن بود که بتواند بر روند قیمت نفت در بلندمدت تأثیر بر جای بگذارد چرا که بهره برداری از منابع غیرمتعارف نفت و گاز و نیز استفاده از انرژیهای جایگزین تحولات نوینی را در بازار انرژی ایجاد کرده است، بنابراین اثرات بلندمدت حصول توافق نیز در ابهام بود. با این وجود، کاهش تدریجی تولید نفت کشورهای غیراوپک به همراه تعمیرات برنامه ریزی شده چاههای نفتی تا حدودی به بهبود بازار کمک کرده است.

مرور قیمت های عمده در http://profile.polympart.com/price

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است