خانه خبراخبار علمی پژوهشی توسعه پوشش‌های جدید ضدیخ ارزان و با دوام

توسعه پوشش‌های جدید ضدیخ ارزان و با دوام

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

یخ تشکیل شده بر روی هواپیما، کشتی، تجهیزات نفتی وتوربین بادی بسیار خطرناک می‌باشد. اگر چه از روش‌هایی چون خرد کردن، استفاده از زداینده‌ها یا عوامل ذوب شیمیایی برای حذف یخ (ضدیخ) استفاده می‌شود اما این روش‌ها بسیار دشوار و پرهزینه هستند.

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)؛ محققین دانشگاه میشیگان موفق به توسعه پوشش‌های ضد یخ شده‌اند که باعث تغییر در روش‌های مرسوم حذف یخ شده است. پوشش‌ جدید شفاف، نازک و تا حدی لاستیکی می‌باشد، همچنین بادوام و مقرون به صرفه نیز هست. در واقع با طراحی یک فرمول ضدیخ افشانه‌ای، لغزش آسان یخ از روی شیشه جلو خودرو، هواپیما و تجهیزات تنها با یک نسیم آرام و یا نیروی گرانشی میسر می‌شود.

پوشش ضد یخ

تکنیک‌های پوشش‌های ضدیخ پیشین وابسته به ساخت سطوح بسیار لغزنده و یا مقاوم به آب می‌باشد.

در طول دوره آزمایشات محققان دریافتند که پوشش‌های لاستیکی قادر به دفع آب نیستند اما به طور موثر قادر به دفع یخ می‌باشند. این توانایی پوشش‌های لاستیکی در دفع یخ مربوط به پدیده‌ای منحصر بفرد تحت عنوان حفره‌زایی سطحی می‌باشد.

پوشش ضد یخ 2

دو سطح سفت (به طور مثال شیشه جلو ماشین و یخ) به طور محکم به یکدیگر متصل شده‌اند بنابراین مقدار قابل توجهی از نیرو برای شکستن پیوند لازم است. با این حال بر اثر حفره‌زایی سطحی، مواد جامد متصل شده به سطوح لاستیکی به شیوه‌ای متفاوت عمل می‌کنند و قادر به شکستن مواد جامد تشکیل شده می‌باشند.

این پوشش جدید تحت طیف گسترده‌ای از آزمایش‌ها از جمله آزمون سایش مکانیکی، خوردگی با افشانه نمک، لایه‌برداری، دماهای بالا و صدها چرخه انجماد-ذوب قرار گرفت.

محققان همچنین دریافتند که با کمی تغییر در میزان صافی و لاستیکی بودن پوشش، سطح دوام و دفع یخ بطور دقیقی قابل تنظیم است. سطوح صافتر قابلیت دفع یخ بیشتری دارند، اما دوام آن‌ها کم است و عکس این قضیه در مورد پوشش‌های سخت‌تر صادق است.

دانلود کامل مقاله

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است