خانه خبر تقلید زیستی لاستیک سیلیکونی خشک فرانرم برای کابردهای زیست پزشکی

تقلید زیستی لاستیک سیلیکونی خشک فرانرم برای کابردهای زیست پزشکی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)؛ محققین دانشگاه هاروارد موفق به تولید لاستیک سیلیکونی فرانرم در عین حال خشک شده‌اند که دارای یک نرمی قابل تنظیم برای مطابقت با طیف گسترده‌ای از بافت‌های زیستی را دارد.

لاستیک سیلیکونی

کاشتنی‌های پزشکی با تقلید از نرمی بافت انسانی توسط ترکیب پلیمر سیلیکونی بلند و مایعاتی نظیر روغن برای تولید ژل مرطوب و پیچ و تابدار طراحی شده‌اند. با جود این که کاشتنی‌های پزشکی در طول سال‌ها بهبود یافته‌اند اما هنوز احتمال نشت مایع وجود دارد که نه تنها دردناک بلکه خطرناک نیز می‌باشد.

الاستومرهای معمول به دلیل روش تهیه، ذاتا سفت و دارای رشته‌های بلند و گره خورده می‌باشند. محققان با ایجاد یک پلیمر جدید که نه تنها حجیم تر بلکه دارای گره خوردگی کمتری نسبت به پلیمرهای خطی می‌باشند، بر این مشکل فائق آمدند. این پلیمرها ملقب به bottlebrush می‌باشند که از طریق ترکیب سه نوع پلیمر سیلیکونی خطی تجاری موجود در بازار تولید می‌شوند.

نرمی الاستومرها با تنطیم مقدار اتصالات عرضی پلیمرها کنترل می‌شود تا بتوان همه چیز را از بافت‌های نرم مغز تا سلول‌های نسبتا سفت تقلید کرد.

اگر هیچ اتصال عرضی وجود نداشته باشد تمام مولکول‌های bottlebrush متحرک بوده و مواد مانند مایع ویسکوز نظیر عسل جریان می‌یابند. با ایجاد اتصال عرضی، مولکول‌های bottlebrush به هم متصل می‌شوند و سفتی ماده افزایش می‌یابد.

برای نرم‌تر کردن الاستومر معمولی، متورم کردن آن در یک مایع لازم است. اما در حال حاضر با تنظیم طول پلیمرهای مویی بر مولکول‌های bottlebrush می‌توان رفتار مایع مانند الاستومرهای نرم را بدون تورم تنطیم کرد که باعث می‌شود الاستومرها به طور استثنایی چسبناک و حتی فرانرم شوند.

این خصوصیات مواد را برای کاشتنی‌های پزشکی و محصولات تجاری مانند لوازم آرایش مناسب می‌سازد.

این کشف مواد کاملا جدیدی برای مطالعه رفتار سلولی بر روی بسترهای نرم فراهم خواهد کرد. ترکیب استثنایی از نرمی و چسبندگی قابل اغماض تا حد زیادی استفاده از الاستومرهای بر پایه سیلیکون را در هر دو حوزه صنعت و پژوهش گسترش خواهد داد.

دانلود فایل کامل مقاله

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است