خانه خبر ساخت ژئوپلیمر ضدباکتری برای مصارف ساختمانی

ساخت ژئوپلیمر ضدباکتری برای مصارف ساختمانی

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) محققان در دانشگاه UMSNH مکزیک از ژئوپلیمر ضد باکتری که Antibac نامیده میشود برای دفع پاتو ژن استفاده کرده اند. این ماده پتانسیل های بسیاری برای استفاده در صنعت ساختمان سازی دارا می باشد.

Antibac Polymer

به گفته دکتر خوزه کارلوس روبیون، خالق این فناوری، این ژئوپلیمر ، رزینی آلی است که مانع از گسترش، رشد و بازتولید باکتری ها، مخمرها و قارچ ها می شود. این ماده می تواند به سطوح فلزی، سرامیک ها یا شیشه  بچسبد و مانع میکرو ارگانیسم های مضر شود.

وی اضافه میکند که این مواد طول عمری در حدود 100 سال دارند، مقاوم به اسید و آب هستند، و به علت تحمل تشعشعات خورشید تغییر رنگ نیز نمیدهند. رنگ طبیعی این ژئوپلیمر کرمی رنگ است اما می توان هر رنگدانه ای را به آن اضافه کرد و آن را با نیازهای مشتریان تطبیق داد.

این خاصیت ضد باکتری، این ژئوپلیمر را برای بیمارستان ها، رستوران ها یا صنایع مواد غذایی محصولی ایده آل می کند، و همچنین می تواند مصارف خانگی نیز داشته باشد زیرا هزینه آن رقمی کمتر از 10 دلار در هر متر مربع می باشد که در قیاس با پوشش های مصنوعی موجود ارزان تر است.

این محصول می تواند روی هر سطحی همانند ملات های ساختمانی به کار گرفته شود و زمان سفت شدن آن نیز تنها 24 ساعت است. این محصول شامل خاک رس و ماسه حل شده در یک محلول آبی و یک عامل زیست کُش در قالب ذرات شیشه ای میکروسکوپی  می باشد که مانع از رشد باکتری ها می شود.

وقتی رزین غیر آلی سفت شود، میکرو کریستال های ضدباکتری را در یک “قفس” به دام می اندازد و آنها را محصور می کند، اما اجازه برهم کنش با پاتوژن ها را می دهد. این میکرو ارگانیسم ها زمانیکه با ژئو پلیمرها در تماس قرار میگیرند، بعلت تمایل بالای آن به میکرو کریستال ها ثابت نگه داشته می شوند، بنابراین هیچ تداخل تماسی با سایر مواد رخ نمیدهد. میکرو ارگانیسم ها بوسیله نفوذ موجود یا هر پاک کننده ساده ای حذف می شوند.

 

به گفته دکتر روبیو؛ در پلیمرهای مرسوم اگر شخصی برروی سطح یک میز سرفه کند، باکتری ها برروی سطخ میز باقی می مانند و می توانند بوسیله هرچیزی که آنها را لمس کند منتقل شوند. بدین معنا که سطح حاملی برای پاتوژن می باشد.

بعلاوه، این محصول برای محیط زیست مضر نمی باشد زیرا در طول فرآیند تولید به غیر از بخار آب، هیچگونه ترکیبات آلی فراری ایجاد نمی گردد.

منبع: phys.org

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است