خانه خبر افزایش مقاومت به خوردگی خطوط انتقال نفت با دستاورد محققان کشور

افزایش مقاومت به خوردگی خطوط انتقال نفت با دستاورد محققان کشور

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پالایش

مرجع پلیمر در بازار ایران : محققان مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش با همکاری یک شرکت تولیدی ایرانی برای افزایش مقاومت خطوط انتقال نفت و گاز در برابر خوردگی موفق به تولید چسب‌های حساس به فشار ضد‌خوردگی با خواص فیزیکی و مکانیکی بهبود یافته شدند.

به گزارش ایسنا، مبحث خوردگی در صنایع نفت و گاز از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به حجم زیاد لوله‌های مورد استفاده در این صنایع و نیز انتقال مواد به کمک این لوله‌ها، تعویض آن‌ها بسیار مشکل و انرژی‌بر است. به همین دلیل افزایش مقاومت لوله‌ها در مقابل خوردگی امری ضروری است که صنایع زیادی خواهان رفع این مشکل هستند.

جهت رفع این مشکل، طرحی در قالب یک پایان نامه‌ی مبتنی بر نیاز صنعت انجام شده که به طور اختصاصی به افزایش مقاومت به خوردگی لوله‌های مدفون انتقال نفت و گاز به کمک عایق کاری آن‌ها با چسب‌های حساس به فشار پرداخته است. در طراحی این چسب‌ها از فناوری نانو استفاده شده است.

نوار چسب‌های حساس به فشار ضد خوردگی

سید ادریس حسینی، مجری طرح در این باره اظهار کرد: نوار چسب‌های حساس به فشار ضد خوردگی به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی همچون قابلیت اعمال آسان (در سایت و کارگاه) و نداشتن محدودیت‌های مکانی جهت استفاده از این نوع پوشش، باعث شده بازار جهانی همواره تمایل بیشتری به استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف داشته باشد.

حسینی در ادامه افزود: این چسب‌ها به عنوان پوشش اصلی و یا تعمیری در خطوط اصلی و علمک‌ها (در معرض دمای بالا) مورد استفاده قرار می‌گیرند. پوشش‌های نواری ضد خوردگی موجود در کشور دارای محدودیت دمای سرویس هستند و ممکن است از سطح جدا شوند. لذا با توجه به پایین بودن طول عمر مفید پوشش‌های موجود، نیاز به افزایش کیفیت آن‌ها و پایین آوردن هزینه‌های هنگفت تعمیر و تعویض لوله‌ها، به صورت جدی وجود دارد.

به گفته‌ی این محقق، تا کنون محصولات تولیدی شرکت‌های بزرگ آلمانی و آمریکایی در اختیار صنعت نفت، گاز و آب قرار گرفته است. از این رو در این طرح تلاش شده با تکیه بر دانش فنی متخصصین داخلی و علم رنگ و پلیمر، گامی به سوی ایجاد دانش فنی تولید این محصول با کارایی بالاتر و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی برداشته شود.

دستیابی به محصولی با گستره‌ی دمایی بالا

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع تلاش ما برای دستیابی به محصولی با گستره‌ی دمایی منفی 10 درجه سانتی گراد تا 80 درجه‌ی سانتی گراد بوده است. این محصول، باید تا دمای سرویس 50 درجه سانتیگراد رفتاری مبتنی بر ساختار ترموپلاست (گرمانرم) و در بازه‌ی دمای سرویس 50 تا 80 درجه سانتیگراد رفتاری مبتنی بر ساختار ترموست (گرماسخت) را دارا باشد و بیشترین چسبندگی و پیوستگی (ارتقای خواص مکانیکی) ممکن را از خود نشان دهد.

این امر با تغییر در فرمولاسیون این چسب‌ها و استفاده از نانوذرات خاصی دنبال شده است. طبق نتایج آزمایش‌های صورت گرفته، این نانوذرات انسجام چسب و به تبع آن دمای سرویس محصول نهایی را بالا می‌برند.

بر اساس این گزارش، این طرح با همکاری سید ادریس حسینی، دکتر مهران رستمی درونکلا، دکتر رضا امینی از موسسه‌ی پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش و یک شرکت تولیدی داخلی انجام شده است.

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است