خانه خبراخبار علمی پژوهشی تولید لاستیک دوچرخه که با گرافن تقویت شده‌ است

تولید لاستیک دوچرخه که با گرافن تقویت شده‌ است

توسط ایمان علیزاده
2 نظرات
bicycle-tire

شرکت ویتوریا موفق به بهبود کارایی لاستیک‌های دوچرخه با استفاده از گرافن شده‌است. این لاستیک‌ها وزن‌ کمتر و کارایی بالاتری دارد.

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) گرافن ماده‌ای تک لایه از جنس کربن است که می‌تواند در حوزه‌های مختلف از ساخت باتری گرفته تا روبات مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر از گرافن در صنعت ساخت دوچرخه استفاده می‌شود.

bicycle-tire
شرکت ویتوریا (Vittoria) لاستیک دوچرخه با استفاده از گرافن ساخته است که کارایی بالاتری نسبت به چرخ‌های رایج دارد.

معمولا این که چه نوع لاستیکی در دوچرخه استفاده شود، بستگی به این موضوع دارد که دوچرخه برای چه شرایطی قرار است به کار گرفته شود. هر قدر لاستیک‌ها بزرگتر شوند، دوام بالاتری دارند اما وزن دوچرخه را نیز افزایش می‌دهد. لاستیک‌های کوچکتر معمولا سبک‌تر بوده اما زودتر از بین می‌روند و استهلاک بالاتری دارند.

شرکت ویتوریا با افزودن گرافن به لاستیک‌های خود موسوم به گرافن پلاس موفق به افزایش کارایی این لاستیک‌ها شده‌است. زمانی که از این لاستیک استفاده می‌شود، به دلیل دولایه‌ای که در آن وجود دارد، این لاستیک‌ها مستحکم مانده و در برابر خستگی مقاومت می‌کنند. همچنین این دولایه موجب کاهش اصطکاک لاستیک شده و سرعت دوچرخه را افزایش می‌دهد. زمانی که دوچرخه‌سوار ترمز می‌گیرد یا دور می‌زند، دوچرخه به نرمی عکس‌العمل نشان می‌دهد.

علاوه‌بر این، این لاستیک‌های جدید کاملا انعطاف‌پذیر هستند. تاکنون این شرکت اطلاعاتی درباره مسافتی که این لاستیک‌ها طی می‌کنند اطلاعاتی را منتشر نکرده است هر چند عملکرد این لاستیک‌ها به نوع استفاده از آن نیز بستگی دارد.

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مطالب مشابه

2 نظرات

ناصر فرهومند 15 بهمن 1397 - 13:18

سلام.
مقاله مربوط به بهبود کارایی لاستیک دوچرخه جالب بود. البته شرکت NEXO و شرکت Tannus هم موفق به ساخت لاستیک دوچرخه توپر با رزین پلی مری شده اند که هیچوقت پنچر نمیشود.
آیا امکان طراحی و تولید این پلیمرهای رزینی در ایران وجود دارد؟در این صورت ازکجا باید آغاز کرد؟
هدف من طراحی و تولید بومی لاستیک های دوچرخه با رزین پلی مری و تو پر و بدون نیاز به هوا می باشد.
ممنون میشوم اگر راهنمایی بفرمایید.
با سپاس – فرهومند

پاسخ
مدیر سایت 16 بهمن 1397 - 08:58

تولید محصول از نظر مواد اولیه، مشکل خاصی ندارد ولی در زمینه تولید لاستیک ایجاد تیم تخصصی برای بررسی نیاز، تهیه طرح، تعامل با سازمان‌های دانشی مثل پژوهشگاه پلیمر و … قطعا” اولین گام خواهد بود

پاسخ

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است