خانه خبراخبار علمی پژوهشی کاهش هزینه تولید بدنه‌ هواپیما با نانولوله کربنی

کاهش هزینه تولید بدنه‌ هواپیما با نانولوله کربنی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نانو کربن

به گزارش پلیم پارت : محققان با استفاده از فیلم حاوی نانولوله کربنی موفق شدند انرژی مصرفی مورد استفاده در ساخت کامپوزیت بدنه هواپیما را به یک درصد روش‌های رایج کاهش دهند.

مواد کامپوزیتی مورد استفاده در هواپیماها در کوره‌های بسیار بزرگ پخته می‌شود. معمولاً چندین لایه پلیمری در دمای ۷۵۰ درجه فارنهایت پخته شده و به حالت جامد در می‌آید. در این فرآیند انرژی زیادی باید مصرف شود. مهندسان هوافضا در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) اقدام به ساخت لایه‌ای از جنس نانولوله کربنی کردند که می‌تواند کامپوزیت‌ها را گرمادهی کرده و به صورت صلب در آورد؛ با این کار دیگر نیازی به کوره‌های عظیم نیست.

برای این کار باید لایه مورد نظر به جریان الکتریکی وصل شود تا گرما به پلیمر منتقل شده و آن را سفت کند.

هواپیما

کاهش هزینه تولید بدنه‌ هواپیما با نانولوله کربنی

این گروه تحقیقاتی با استفاده از این روش اقدام به تولید نوعی فیلم کامپوزیتی حاوی الیاف کربنی کردند که معمولاً در هواپیماها استفاده می‌شود. آن‌ها موفق شدند با صرف انرژی بسیار کمی، این لایه را تولید کنند که استحکام آن مشابه لایه‌های تولید شده در کوره است.

یکی از محققان این پروژه می‌گوید: «اگر شما بخواهید بدنه بوئینگ ۷۸۷ یا ایرباس A350 را بسازید، باید از کوره‌های بزرگ و زیرساخت‌های چند میلیون دلاری استفاده کنید. با این روش می‌توان گرما را تنها در نقطه‌ مورد نیاز ایجاد کرد. تصور کنید که می‌خواهید یک پیتزا بپزید، به جای این که پیتزا را در آون بگذارید، آن را مستقیم به برق وصل می‌کنید تا بپزد.»

 

فیلم نانولوله‌کربنی بسیار سبک است و پس از اتصال به پلیمر اصلی، وزن آن را تغییر زیادی نمی‌دهد. این گروه تحقیقاتی روشی برای ایجاد فیلمی از جنس نانولوله کربنی ارائه دادند که با استفاده از آن می‌توان فرآیند تولید هواپیما را با هزینه کمتری انجام داد. نتایج یافته‌های محققان نشان می‌دهد که الکتریسیته مورد استفاده در این روش یک درصد انرژی است که در روش‌های مرسوم پخت کامپوزیت استفاده می‌شود در حالی که استحکام هر دو کامپوزیت یکسان هستند.

این گروه به دنبال شریک صنعتی برای تجاری‌سازی این فناوری هستند.

نانو کربن

منبع: http://www.nanotech-now.com/news.cgi?story_id=51295

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است