خانه علمی پژوهشی کاهش 98 درصدی گوگرد بنزین با نانوکاتالیست جدید

کاهش 98 درصدی گوگرد بنزین با نانوکاتالیست جدید

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نانوکاتالیست

پژوهشگران دانشگاه زنجان نانو کاتالیستی برای تسریع فرایند گوگردزدایی نفت خام تولید کردند که قادر به کاهش 98 درصدی میزان گوگرد و کاهش 95 درصدی میزان مرکاپتان‌های موجود در بنزین است.

به گزارش پلیم پارت به نقل از ایسنا رشد سریع صنعت به‌ ویژه صنایعی که در آنها سوخت‌های فسیلی به‌ عنوان منبع تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث افزایش شدید آلودگی‌های زیست محیطی و ضرر و زیان حاصل از خوردگی می‌شود.

نانوکاتالیست

گازهای خروجی کوره‌های صنعتی که از این سوخت‌ها استفاده می‌کنند حاوی مقادیر فراوانی ترکیبات گوگرد دار اعم از دی‌اکسید گوگرد، هستند، که باعث آلودگی هوا، ایجاد بوی نامطبوع ، تولید باران‌های اسیدی و برخی دیگر از اختلالات زیست محیطی می‌شوند.

ازاین‌رو، یکی از مباحث اساسی در مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی بحث گوگردزدایی است که در طی سالیان دراز تحقیق و بررسی، روش‌های متنوعی برای این امر پیشنهاد شده است که از آن جمله می‌توان به استفاده از کاتالیست‌ها به‌منظور تسریع فرایند گوگردزدایی اشاره کرد.

در این راستا پژوهشگران دانشگاه زنجان به منظور تسریع فرایند گوگردزدایی نفت خام، نانوکامپوزیتی را تولید کردند که قادر است سرعت و بازدهی این فرایند را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

دکتر محمدعلی رضوانی، مجری طرح با اشاره به مشکلات ناشی از سوختن ترکیبات گوگرددار گفت: سوختن ترکیبات گوگرددار علاوه بر آلودگی زیست محیطی، تولید گاز زیان‌بار اکسید گوگرد و ایجاد باران اسیدی، موجب بروز بیماری‌های تنفسی می‌شود؛ از این ‌رو، در این پژوهش سعی بر آن بوده که با سنتز یک نانوکاتالیست کارآمد، سرعت و بازدهی فرایند حذف ترکیبات گوگردی از نفت خام را بهبود ببخشیم.

وی فرایند سنتز این نانوکامپوزیت کاتالیستی را ساده، ارزان و زیست سازگار دانست و ادامه داد: در این تحقیق کاتالیست کامپوزیتی متشکل از پلی اکسو متالات و پلی ونیل الکل در مقیاس نانومتری سنتز شد و به ‌عنوان کاتالیست مناسب جهت حذف ترکیبت گوگردی مورد ارزیابی قرار گرفت.

رضوانی با تاکید بر این که نانومتری بودن اندازه‌ ذرات موجب افزایش سطح تماس این کاتالیست با اجزای بهبود واکنش و عملکرد آن می‌شود، خاطر نشان کرد: ابتدا پلی اکسومتالات کگینی وانادیم دار سنتز شده و سپس با روش سل-ژل این هتروپلی آنیون بر روی بستر پلی وینیل الکل نشانده شده و نانوکاتالیست پلی اکسومتالات/پلی ونیل الکل تهیه شد. در ادامه فعالیت کاتالیستی این نانو کاتالیست، برای حذف ترکیبات گوگردی بنزین مثل بنزو تیوفن، دی بنزو تیوفن و دیگر ترکیبات گوگرددار موجود در بنزین مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت تأثیر پارامترهایی از قبیل مقدار کاتالیست، نوع کاتالیست، اکسیدکننده و دما بر گوگردزدایی با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار گرفت.

مجری طرح با بیان اینکه استفاده از این نانوکاتالیست به ‌عنوان تسریع‌کننده‌ عملیات گوگردزدایی، علاوه بر افزایش قابل توجه سرعت و بازدهی فرایند، بهبود کیفیت سوخت نهایی را نیز به دنبال خواهد داشت، یادآور شد: مقایسه‌ عملکرد نانوکاتالیست سنتز شده در این طرح با سایر کاتالیست‌های مورد استفاده حاکی از عملکرد بهتر این نانوکاتالیست است. همچنین، استفاده از این نانوکاتالیست موجب کاهش 98 درصدی میزان گوگرد کل و کاهش 95 درصدی میزان مرکاپتان‌های موجود در بنزین شده است.

به گفته این محقق، این نانوکاتالیست را می‌توان به‌منظور حذف ترکیبات گوگردی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار داد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است