خانه خبراخبار اقتصادی در آینده قیمت نفت به کدام سو می‌رود؟

در آینده قیمت نفت به کدام سو می‌رود؟

توسط مدیر سایت
0 نظرات
تجهیزات نفتی

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان:طبق آخرین تحقیقات زمین‌شناسی بیش از55 درصد از ذخایر ثابت شده نفت جهان در حوزه خلیج فارس متعلق به هفت کشور ایران، عراق، عربستان سعودی ، کویت، امارات متحده عربی،قطر و بحرین است  و بر همین اساس عربستان سعودی با داشتن 268.4  میلیارد بشکه نفت، ایران با بیش از 157 میلیارد بشکه نفت و عراق با 150میلیارد  بشکه نفت به ترتیب در رتبه اول ،دوم و سوم منطقه از لحاظ ذخایر اثبات شده نفتی قرار دارند. تجهیزات نفتی

براساس این گزارش، همین آمار و ارقام به روشنی نشان می دهد که نقش خاورمیانه در عرصه صنعت نفت جهان تا چه اندازه پررنگ است البته نباید این موضوع را نیز فراموش کنیم که آینده بازار نفت با سیاست گره خورده است بطوریکه همین نگاه سیاسی قیمت نفت را طی یک سال و چند ماه  از 100 به 50 دلار رسانده است و منطقی که آن را در ظاهر پشتیبانی می کند، سرعت گرفتن رشد اقتصاد جهان است.

این درحالی است که با توجه به این منطق اقتصادی انتظار می رفت که با کاهش قیمت نفت، رشد اقتصاد جهان افزایش یابد، اما در سال 2015 با وجود کاهش شدید قیمت نفت، شاهد افزایش خیره کننده رشد اقتصاد جهان نبودیم بطوریکه رشد اقتصادی جهان در سال 2015 در مقایسه با سال قبل کاهش 0.2 درصدی را نشان می دهد این درحالی است که طبق گزارش بانک جهانی انتظار می رفت که با کاهش 45 درصدی قیمت نفت، اقتصاد جهان شاهد رشد 0.7 و 0.8 درصدی تولید ناخالص داخلی شود، که تحقق نیافت.

***کاهش قیمت نفت، خوب یا بد؟

اما کاهش قیمت نفت چقدر برای اقتصاد کشور می توانست مفید باشد آرش نجفی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی  باشگاه خبرنگاران جوان ، در این خصوص گفت: همواره یکی از دغدغه های کارشناسان و فعالان اقتصادی در سال های گذشته کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی بوده است و باید نگاه به درآمدهای نفتی به عنوان سرمایه باشد نه به عنوان درآمد و متأسفانه وابستگی بیش از حد به درآمدهای نفتی در سال های گذشته اقتصاد را با چالش مواجه کرده است.

نجفی با اشاره به اینکه  وابستگی به درآمدهای نفتی موجب کاهش رقم بودجه شده است، گفت:در سال های گذشته که درآمد کشور بیش از 650 میلیارد دلار بود نتوانستیم از این موضوع به خوبی استفاده کنیم و درآمدهای ناشی از فروش نفت به جهات مختلف سوق داده شد و امروز هنوز با چالش کاهش قیمت نفت مواجه هستیم.

به گفته نجفی موضوع قیمت نفت فقط یک موضوع سیاسی نیست بلکه یک بحث اقتصادی است و کاهش قیمت نفت اقتصاد را با چالش مواجه خواهد کرد.

همچنین میرعباس سلطانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: به طور یقین کاهش قیمت نفت در حوزه محصولات پالایشگاهی و گازی و پتروشیمی بی‌تاثیر نیست و این امر موجب شناور شدن قیمت ها در بازار می‌شود.

ابوترابی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیزپیش از این گفته بود محدود کردن بازار نفت و کاهش قیمت آن دلیل براین نیست که ایران نمی‌تواند در عرصه‌های جهانی حضور داشته باشد بلکه برای ادامه روند توسعه اقتصاد بایستی اتحاد و همبستگی خود را در کشور حفظ کنیم و از این فرصت طلایی به وجود آمده به نحو احسن استفاده کنیم .

وی گفت: کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی نگرانی را در کشور به وجود نمی‌آورد چرا که ایران با تمام تلاش خود می‌تواند گام‌های مثبتی را برای رسیدن به اهداف مورد نظربردارد باید از صادرات نفت جلوگیری کرده و آن را به فرآورده‌های دیگر تبدیل کرد چرا که تبدیل فرآورده‌های نفتی به محصولات با ارزش، ارزش‌آوری بیشتری را برای کشور همراه دارد.

***قیمت نفت افزایش می یابد

چندی پیش مدیر عامل یک شرکت نفتی آمریکایی  نیز اعلام کرده بود دوره پایین بودن بهای نفت قطعا طولانی شده و فکر می‌کنم تا پایان سال آینده قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد چرا که رشد عرضه نفت کاهش خواهد یافت و تقاضا بالا می‌رود بنابراین تا اواخر سال 2016 قیمت‌ها تقریبا دو برابر سطح کنونی و دست کم به بشکه‌ای 60 دلار خواهد رسید.

با نگاهی به نمودار تغییر قیمت نفت اپک سیر نزولی این قیمت‌ها کاملا مشهود است اما نکته مثبت این نمودار این است که روند افزایش طبیعی قیمت نفت در این روزها به گونه‌ای بوده است که به قیمت سال قبل نزدیک شده و افزایش آن با روندی البته آهسته محتمل است.

اما نکات قابل توجه دیگری در تعیین قیمت نفت نیز وجود دارد مثلا چندی پیش عبدالله البدری دبیر کل اوپک از احتمال صعود بهای نفت به بالای 200 دلار در هر بشکه  به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری ها در تولید خبر داد که البته به زمان افزایش قیمت نفت تا این سطح اشاره نکرد بهای نفت سبک آمریکا پس از سخنان البدری تا 2.7 درصد افزایش یافت.

اگرچه از نظر قریب به اتفاق کارشناسان افزایش قیمت تا بیش از 100 دلار بعید به نظر می‌رسد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت فعلی نفت در جهان در حدود پایین‌ترین قیمت ممکن قرار دارد چنانکه نرسی قربان، کارشناس ارشد حوزه انرژی می‌گوید: هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که قیمت نفت در آینده دقیقا چه خواهد شد، اما به نظر می‌رسد احتمال افزایش قیمت نفت بیشتر از افت آن است؛علیرغم پیش‌بینی‌های کارشناسانه نمی‌توان از رویدادهای سیاسی و نفوذ افراد و دولت‌ها برای تعیین این قیمت چشم پوشید و آینده قیمت نفت با وجود تمام پیش‌بینی‌ها همچنان در ابهام خواهد ماند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است