خانه خبراخبار علمی پژوهشی ساخت قرنيه ضد باکتري با الهام از بال حشرات

ساخت قرنيه ضد باکتري با الهام از بال حشرات

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

قرنیه ضد باکتریبه گزارش مرجع پلمیر در بازار ایران (پلیم پارت)؛ بال حشراتي مانند سنجاقک، پوشيده از برجستگي هاي بسيار ريز و نوک تيز در ابعاد نانو است. هنگامي که يک باکتري روي سطح بال حشره فرود مي آيد، اين برجستگي ها اندام آن را سوراخ کرده و باکتري را مي کشند.

اکنون محققان راهکاري را يافته اند که با استفاده از آن مي توانند برجستگي هاي ضدباکتري موجود روي بال حشرات را روي پليمرهاي مصنوعي بسازند. پيش از اين نيز محققان توانسته بودند برجستگي هاي بال حشرات را شبيه سازي کنند؛ اما در هيچکدام از اين روش ها، برجستگي ها مستقيما روي سطوح پليمري عادي ساخته نمي شوند و البته تغيير اندازه برجستگي ها هم به سادگي امکانپذير نيست. روش مورد استفاده محققان دانشگاه ايروين در اين تحقيقات در دهه 2000 ميلادي در صنعت نيمه رسانا ابداع شده است و امکان توليد انبوه و ارزان قيمت محصول را فراهم مي کند. اين محققان قصد دارند روش خود را براي توليد نسل جديد پليمرهايي به کار بگيرند که در حال حاضر در ساخت تجهيزات پزشکي از جمله قرنيه مصنوعي، لنزهاي چشمي کاشتني و لنزهاي سخت کاربرد دارند و با نام هاي تجاري Plexigal و Lucite شناخته مي شوند.

محققان اميدوارند با توليد پليمرهاي ضدباکتري، بتوانند پوشش هاي مجزاي ضدباکتري و داروهاي آنتي بيوتيک را از فرآيند پيوند قرنيه حذف کنند. گزارش کامل اين تحقيقات در بيست و يکمين نمايشگاه و اجلاس ملي جامعه شيميدانان آمريکا ارائه شد.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است