خانه خبراخبار علمی پژوهشی توسعه‌ پلیمرهای خودترمیم با قابلیت ترمیم و بازسازی در چند دقیقه

توسعه‌ پلیمرهای خودترمیم با قابلیت ترمیم و بازسازی در چند دقیقه

توسط مدیر سایت
0 نظرات
repair-polymer

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران : پژوهشگران موسسه‌ی تکنولوژی کارلسروهه‌ی آلمان (KIT) موفق به توسعه‌ی یک پلیمر خودترمیم شده‌اند که قابلیت مرمت و ترمیم کامل خصوصیات مکانیکی خود را در طی چند دقیقه با گرم شدن در دمای پایین دارد. این ماده می‌تواند به منظور ساخت درزگیرهای خودترمیم، رنگ‌های ضدخش و ترکیبات پلاستیکی مطمئن‌تر بکار رود.

توسعه‌ پلیمرهای خودترمیم با قابلیت ترمیم و بازسازی در چند دقیقه

پلیمرهای خودترمیم از مواد بسیار جذاب هستند، اما ساخت یک پلیمر ایده‌آل رویکرد ساده‌ای نیست. تا به حال، دانشمندان به دو مشکل برخورده‌اند: آن‌ها در انتخاب مجموعه‌ای از میکروکپسول‌های حاوی عامل ترمیم (که تنها قادر به ترمیم مواد محدودی است) و یا موادی که بتوانند به صورت نامحدود ترمیم شوند و با یکدیگر توسط واکنش‌های شیمیایی برگشت‌پذیر متصل هستند (اما نیاز به مقدار زیادی انرژی به عنوان کاتالیزور دارند)، مردد می‌باشند.

گروه تحقیقاتی به سرپرستی کریستوفر بارنر-کوولیک (Christopher Barner-Kowollik) از رویکرد سومی استفاده کرده‌اند. آن‌ها شبکه‌ی قابل تعویضی از فیبرهای به هم متصل و یا مولکول‌های کوچکی که توسط یک واکنش شیمیایی برگشت‌پذیر به هم متصل‌اند، ایجاد نموده‌اند. ویژگی خاص این ماده در این است که فیبرها می‌توانند به اجزای اصلی خود شکسته شوند و سپس با تاباندن حرارت به آن‌ها دوباره مونتاژ شوند.

ترمیم پلیمر

چند مزیت اصلی این رویکرد عبارت است از:

1- روند خودترمیمی می‌تواند با بکار بردن حرارت، نور و یا یک ماده‌ی شیمیایی آغاز شود،

2- فرآیند ترمیم پس از اعمال حرارت اندک (120درجه سانتیگراد/250درجه فارنهایت) تنها نیاز به زمان چند دقیقه‌ای دارد،

3- و درنهایت خواص مکانیکی ماده قادر به بازسازی کامل است و بدین شیوه یک پلیمر می‌تواند بارها و بارها از هم جدا شده و دوباره تحت ترمیم قرار گیرد.

 

بارنر و همکاران وی همچنین متوجه شدند که رویکرد آن‌ها می‌تواند بر روی دیگر پلاستیک‌های شناخته شده نیز بکار رود و بدین شیوه می‌تواند خواص مکانیکی مواد را با درجه‌ای بالا از دقت تغییر داد.

کاربردهای احتمالی این رویکرد می‌تواند در تولید قطعات پلاستیکی فیبر تقویت شده، نمونه‌های سریع، چسب، مواد کامپوزیتی، رنگ‌های ضدخش و درزگیرهای خودترمیم دیده شود.

 

نتیجه‌ی تحقیقات این گروه در مجله‌ی Advanced Materials به چاپ رسیده است.

منبع : gizmag

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است