خانه خبراخبار اقتصادی آيا ایران به واردکننده محصولات پتروشیمی تبدیل می شود؟

آيا ایران به واردکننده محصولات پتروشیمی تبدیل می شود؟

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پتروشیمی

سال ها کمبود سرمایه گذاری بر پالایشگاه ها و واحد های کراکینگ فعال با خوراک نفتا موجب شده ایران که از گذشته از صادرکنندگان پلاستیک و متانول بوده است، احتمالا در آینده به یکی از واردکنندگان طیف گسترده ای از محصولات پتروشیمی تبدیل شود. از این رو ایران برای جلوگیری از این مسئله باید توسعه عظیمی را در بخش صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی و پالایشگاه ها صورت دهد.

پتروشیمی

به گزارش مرجع پلیمر در بازارایران به نقل ازپتروتحلیل، ایران همچنین نیاز دارد تا دیگر گریدهای خاص محصولات شیمیایی را برای برطرف کردن نیازهای های خود در صنعت پتروشیمی و مواد آرایشی وارد کند.

این محصولات که کمبود آن ها طی یک ماه پس از لغو تحریم های بین المللی در تاریخ ۱۶ ژانویه مورد توجه قرار گرفت، شامل هم بسپارهای پلی پروپیلن، گریدهای خاص پلی اتیلن ترفتالات، دی کلرید اتیلن و مونومر وینیل استات است. انتظار می رود با رشد سریع اقتصادی ایران  و افزایش فاصله تقاضا و تولید، موارد شامل این فهرست نیز افزایش یابند.

Ashish Mukherjee مدیر بخش پلیمر شرکت بازرگانی Amiti مستقر در دوبی گفته است: «نشانه های نیاز ایران به واردات پلیمر ابتدا پس از قدم های اولیۀ این کشور برای بهبود ظرفیت تولید صنعت خودروی آن مشخص شد.»

Mukherjee اضافه کرده است: «در حال حاضر میزان تقاضا برای هم بسپارهای پلی پروپیلن در ایران بالا است و محصولات دیگری نیز هستند شامل دی کلرید اتیلن و مونومر وینیل استات که کمبود آن ها احساس می شود.»

تاجر دیگری در دوبی که منافع زیادی در بازار ایران دارد گفته است: «ما نمایندگی ای در تهران داریم که بطور مداوم به دنبال فرصت های صادرات به این کشور است. تمرکز ما بیشتر بر صادرات بر این کشور است تا واردات از آن. بعلاوۀ صنعت خودرو ما به طیف دیگری از محصولات نگاه داریم که در صنعت کالاهای تند مصرف استفاده می شوند.»

صنعت بزرگ اتومبیل در ایران

طبق گزارش اخیر مؤسسه مشاوره جهانی Roland Berger پیش بینی می شود تقاضا برای خودرو در ایران در سال ۲۰۱۶ تا ۲۵ درصد افزایش یافته و به ۱/۸ میلیون دستگاه برسد.

این مؤسسه مشاوره اعلام کرده است: «ایران با ۶ گروه سازنده عظیم دارای یک صنعت بزرگ اتومبیل است و پیش بینی می شود با اصلاحات اقتصادی، اسقاط ماشین های قدیمی و تقاضا برای خودروهای خارجی این صنعت شاهد رشد باشد.»

در حالی که تقاضا برای محصولاتی مثل هم بسپار پلی پروپیلن در صنعت خودروی ایران وجود دارد، در در صنعت کالاهای تند مصرف تقاضا برای دیگر محصولات مثل انواع آمین ها، انواع گلیکل اترها، ایزوسیانات ها، پلی اتر پلیول ها، پلی اولفین الاستومرها و پروپیلن گلیکل ها وجود دارد. از این رو ایران برنامه فوری ای برای اضافه کردن ظرفیت محصولاتی مثل تولوئن و بنزن که به این صنعت تعلق می گیرند، ندارد. در حالی که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۱ تولید تولوئن پایین تر از ۵۰۰۰۰۰ تن در سال قرار داشته باشد، طیف دیگری از محصولات پتروشیمی از بوتادین گرفته تا پروپیلن نیز که گسترۀ استفاده آن از ساخت لاستیک ماشین تا حلال ها می باشند تولید پایینی خواهند داشت.

 ایران ظرفیت تولید پروپیلن خود را تا حدودی افزایش خواهد داد اما این میزان پاسخگوی نیاز رو به افزایش این محصول نخواهد بود.

Michael McCafferty تحلیل گر ارشد بخش پتروشیمی پایگاه خبری تحلیلی Platts گفته است: «بازار پروپیلن به دقت وضعیت ساخت کارخانه PDH (طرح تولید پروپیلن از پروپان) مهر پتروکیمیا را که ظرفیت تولید این محصول را ۴۰۰۰۰۰ تن در سال اضافه خواهد کرد، تحت نظر دارد.»

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است